Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 febr.)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 12 feb 2013 22:39

Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 febr.)

Gert schreef: viewtopic.php?f=10&t=925
Ik lees net in Wegwijsbeurs catalogus: "Orgel St. Laurens op Wegwijs
Het lijkt bijna onmogelijk: het vierklaviers orgel van de Rotterdamse St. Laurenskerk op Wegwijs. Hij staat er toch echt in 'levende lijve'. Domus presenteert daar namelijk de 1:1 replica van dit beroemde orgel. Een bijzonder staaltje orgelmakersambacht, waar niet alleen orgelliefhebbers graag naar zullen kijken en luisteren."
Ik ben benieuwd of ze er nu 'Domus geluid', 'Hauptwerk geluid', of combinatie (Rotterdam-Dry + Domus galm) uit laten komen.


Volgens het programma: alle dagen om 13.15 uur: Domus demonstreert HAUPTWERK
Zijn er al mensen die plannen hebben om naar de Wegwijsbeurs te gaan ? Ik hoop wo. 20-2 te kunnen.
Als er nog meer Hauptwerkers gaan, is het dan een idee, om na afloop rechts van het orgel te verzamelen om nog wat na te praten ?
Vaak lezen we achteraf hier: jammer dat we elkaar gemist hebben.

In elk geval een uitgelezen kans om dit schitterende orgel van dichtbij te zien en te horen.
En als je er toch bent, een voorproefje beluisteren van “Tholen”, kan in stand 1B065 (vlakbij het Veteranenplein).
Nee, ik heb geen binding met de exposanten.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 13 feb 2013 11:36

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Andre de Jager zal n.a.w. de demonstratie verzorgen:

http://www.andredejager.nl/concertagend ... l%5C'.html
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 feb 2013 12:49

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ja, het ziet er indrukwekkend uit. Het staat zo'n beetje in m'n achtertuin. Nou ja 500 meter lopen.
Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het nou zit.
Andre Bovenschen noemt het 'werk in uitvoering'
Domus presenteert het op de wegwijs, en ze maken gebruik van spullen van Vayne Audio ... Want op zijn website staat weer een foto.

Gaat Domus nou ook een Hauptwerk lijn ontwikkelen, of heeft Andre Bovenschen Domus ingehuurd om een meubel te bouwen ...?
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 13 feb 2013 16:53

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

gjschipper schreef:Gaat Domus nou ook een Hauptwerk lijn ontwikkelen...


Daar zouden ze in mijn ogen wel verstandig aan doen; dat zou dan de eerste digitale orgelbouwer zijn die iets met Hauptwerk gaat doen.

Met de komst van steeds meer firma's die Hauptwerk orgels in de markt zetten zal het het digitale orgel uiteindelijk toch het onderspit moeten delven. Ik heb al veel mensen zien over stappen van een digitaal orgel naar Hauptwerk, maar van Hauptwerk naar een digitaal orgel nog niemand ;)

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 14 feb 2013 01:38

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Directeur/eigenaar van Domus Henk Strootman heeft me jaren geleden vertelt dat hij als huisorgel de speeltafel van de Laurens wilde kopiëren. Wellicht nav het Domus concert http://www.youtube.com/watch?v=lh_8dvugm2Y. Een offerte had hij al liggen van een bekende Sloveense orgelfirma. Blijkbaar is de komst van het sampleset reden geweest om zijn droom te verwezenlijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 feb 2013 11:42

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Om je rot te schamen...dat men zo reageert op een medium dat iedereen kan lezen.......

In orgelland spelen de emoties hoog op!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 14 feb 2013 12:02

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Een kennis van mij was bij Domus in Veenendaal. Daar werd verteld dat Domus inderdaad met Hauptwerk aan de slag gaat. Best wel revolutionair denk ik dat zij als eerste (?) overstag gaan. Wanneer volgen de andere merken?
Op de website van Domus staat overigens nog niets.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 feb 2013 12:40

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Daar hoeven ze dan weinig research voor te doen......gewoon al die electronica waar zo hoogdravend over gedaan werd, eruit slopen......
Doet mij denken aan mn eigen ervaringen; mn hele leven electronische namaakorgels gebouwd, uiteindelijk een fabrieksinstrument gekocht toen de gezinsuitbreiding meer aandacht en ruimte opeiste, en daar uiteindelijk weer al het binnenwerk uitgesloopt.......

Bij Johannus zijn helaas ontslagen gevallen......benieuwd hoe zij zich staande gaan houden in deze roerige tijden!

HG

Geert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 15 feb 2013 00:13

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Geert schreef:Daar hoeven ze dan weinig research voor te doen......gewoon al die electronica waar zo hoogdravend over gedaan werd, eruit slopen......
Doet mij denken aan mn eigen ervaringen; mn hele leven electronische namaakorgels gebouwd, uiteindelijk een fabrieksinstrument gekocht toen de gezinsuitbreiding meer aandacht en ruimte opeiste, en daar uiteindelijk weer al het binnenwerk uitgesloopt.......

Bij Johannus zijn helaas ontslagen gevallen......benieuwd hoe zij zich staande gaan houden in deze roerige tijden!

HG

Geert


Beste Geert,

Ik blijf erbij dat je met wat je namaakorgels noemt een geweldige prestatie geleverd heb. Je hebt mij wel eens dat artikel laten lezen. Wat je toen gepresteerd hebt met de toenmalige middelen is geweldig. Dus je moet niet zo negatief doen over wat je toen geleverd hebt.


Mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 feb 2013 00:49

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Dank, Andre, voor je bemoedigende woorden.....Nouja, wel leren luisteren door al dat ontwikkelwerk....

Apropos, dat idee, dat orgelfabrikanten misschien overgaan op HW: ik ben totaal niet kommercieel begaafd, maar als ik zo eens optel wat je moet betalen voor een PC, HW plus een aantal samplesets, en ik zie zo wat in die orgels aan hardware aanwezig is, dan blijft er toch niet veel verdienmodel over in het geval van HW.

En in die orgels zitten toch ook al samples?? Hoogstens zouden ze de Midi-implementatie van de consoles nog wat kunnen verbeteren, en bv de presets ook mee laten lopen met de presets van HW, etc.
Dat zo,n fabrikant dus kan adverteren met"volledig HW-kompatible".....

HG

Geert

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 15 feb 2013 18:18

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Bijzonder verhaal dit, ik ben benieuwd wat de plannen van Domus zijn. Kan me iig niet voorstellen dat ze hun eigen digitale tak helemaal afschrijven

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 feb 2013 19:16

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Kan me iig niet voorstellen dat ze hun eigen digitale tak helemaal afschrijven
Dat hoeft ook niet, er blijft naar mijn mening een grote markt voor digitale orgels.
Een digitaal orgel heeft toch nog een aantal voordelen boven Hauptwerk:
- Als je hem aanzet, kun je gelijk spelen.
- Minder storingsgevoelig en onderhoudsgevoelig dan Hauptwerk, de meeste digitale orgels gaan zonder enig onderhoud minimaal 10 jaar mee.
- Robuuster (voor kinderen).

zie voor verschillen Hauptwerk - Digitaal orgel: http://pcorgan.com/Benodigdheden3.html#HauptwerkDO

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 feb 2013 20:26

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Leonard schreef:Kan me iig niet voorstellen dat ze hun eigen digitale tak helemaal afschrijven
Domus is onderdeel van Viscount, een van werelds grootste digitale orgels producenten http://www.viscount.it/eng/ .
En zij hebben wereldwijd patent op een uitstekende techniek "Physical Modeling" http://www.domusorgels.nl/unico/. Deze techniek maakt het mogelijk samples veel kleiner te maken. Ook op het HW forum is daar al eens discussie over geweest. Volgens Martin Dyde zou HW deze techniek ook aankunnen, maar mag het dus niet.
Nog een ander voordeel digitale orgels: geen Windows upgrades/updates, geen nieuwe PC en geen nieuwe software.
Maar er zijn ook genoeg nadelen, waaronder de klank, niet uitbreidbaar qua samplesets, enz..

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 15 feb 2013 20:38

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Gert schreef:Een digitaal orgel heeft toch nog een aantal voordelen boven Hauptwerk:
- Als je hem aanzet, kun je gelijk spelen.



Nou dat voordeel verdwijnt ook langzaam.
De domus chorale 8 heb ik op mogen spelen, maar na het aanzetten duurt het 5 tot 8 seconde voordat je kan spelen.

Gr.
Jeroen
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 feb 2013 01:20

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Geert schreef:Dank, Andre, voor je bemoedigende woorden.....Nouja, wel leren luisteren door al dat ontwikkelwerk....

Apropos, dat idee, dat orgelfabrikanten misschien overgaan op HW: ik ben totaal niet kommercieel begaafd, maar als ik zo eens optel wat je moet betalen voor een PC, HW plus een aantal samplesets, en ik zie zo wat in die orgels aan hardware aanwezig is, dan blijft er toch niet veel verdienmodel over in het geval van HW.

En in die orgels zitten toch ook al samples?? Hoogstens zouden ze de Midi-implementatie van de consoles nog wat kunnen verbeteren, en bv de presets ook mee laten lopen met de presets van HW, etc.
Dat zo,n fabrikant dus kan adverteren met"volledig HW-kompatible".....

HG



Geert



Jaja, en dan koop je een nieuw digitaal orgel voor een hoop centen, en als je dan HW gaat gebruiken dan klinken die ingebouwde samples toch wel nep.
Het zou een idee zijn dat ze een orgel bouwen wat volledig HW compattible is met een dijk van een geluidsinstallatie er in. Hoef je allen maar een PC te koppelen. Optioneel externe speakers aan te sluiten.
kan je naar eigen budget de boel invullen......

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 16 feb 2013 10:45

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Wellicht dat Domus met een oplossing komt om het digitale orgel nog dichter bij Hauptwerk te brengen dan dat het nu staat. Er valt voor Hauptwerk ook nog wel een hoop winst te behalen, zeker als het gaat om de laadsnelheid. De ontwikkeling van SSD's is feitelijk nog maar net op gang, een toekomstig hauptwerksysteem dat binnen 15 seconden klaar staat met sampleset Rotterdam lijkt me met het oog op de toekomst echt niet overdreven. Ik vind het bijvoorbeeld echt een beperking dat je met HW aan Windows/OS X vast zit, Grand Orgue draait bijvoorbeeld ook op Linux. Linux kernels kun je zelf in elkaar zetten, dus je kunt het zo basic maken als je zelf wilt

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 16 feb 2013 12:04

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Voor hen die het RD niet hebben, of later krijgen, een citaat uit een de pagina grote advertentie van za. 16-2:

“Domus laat u op de Wegwijsbeurs kennismaken met meerdere orgelconcepten die de fascinatie van echte pijporgels nóg dichterbij brengt.
Zo dichtbij dat u ze kunt bespelen in uw huiskamer!
Door innovatie en partnership zet Domus Orgels in samenwerking met Noorlander Orgelmakerij en Bovenschen Virtual Organs, stappen vooruit in de ontwikkeling op de markt van kerk- en huiskamerorgels. . . . .”

Onder het kopje BVO Organ Parts:
"Domus is op het gebied van zelfbouw, software en onderdelen van Hauptwerk en virtuele orgelproducten uw leverancier in de BeNeLux."

Dit plaatst het geheel in een breder perspectief van de hier eerder genoemde veronderstellingen en aanbevelingen !
Een hele sterke zet van samenwerking dunkt me.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 18 feb 2013 17:40

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Vayneaudio heeft een opstelling gemaakt met de Cathedralserie in Hal 4, met slechts 1 set voor kerkgebouwen. Het blijft lastig in een enorme hal de juiste acoustiek te bereiken want ruimtetechnisch had het podium beter anders kunnen staan. Ondanks dat was ik onder de indruk, en vaak zegt dat wel iets... De laatste verandering betrof een speciale xlr kabel, want die standaard dropveters hebben een negatieve invloed op het geluidsbeeld. Grappig was te zien dat Andre opkeek van het verschil in geluid, alleen al door die kabel te vervangen.Jaja, geloof het of niet. Dat had ik nooit verwacht zij hij. Afgelopen zaterdag heb ik de audio opgesteld en hebben Andre en ik testen gedaan met het Laurensorgel en de audio. Er wordt aan de ruimte nog van alles gedaan met gordijnen rond het podium, maar morgen middag is de generale met Andre de Jager. Ben benieuwd maar heb er alle vertrouwen in dat Hauptwerk voor eens en altijd afkomt van het imago dat het niet geschikt zou zijn voor kerken en samenzang. We hebben daar in ieder geval ons best voor gedaan, zij het dat je met een enorme hal te maken krijgt die acoustisch niet echt ideaal is. Deze reactie is niet bedoeld als reklame overigens.

Abco
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 feb 2013 18:50

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ik had de discussie over "dropveters" en geluids tweaking al eens aangezwengeld :!: waarbij ik door sommigen niet geheel serieus werd genomen. Grappig dat het vanuit de prof. hoek nu ook z'n ingang vindt en dat het blijkbaar toch hoorbaar is :o :o


Groet Jan :D

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 feb 2013 19:28

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Wat misschien ook leuk is om te weten. Content staat met het Kienle systeem. Ziet er erg leuk uit.


gr André
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 19 feb 2013 14:59

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Wat misschien ook leuk is om te weten. Content staat met het Kienle systeem. Ziet er erg leuk uit.


En hoe klinkt het ?

Het Kienle systeem is toch een speaker systeem waarbij gebruik wordt gemaakt van orgelpijpen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Kienle_Resonator_System
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 19 feb 2013 20:14

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Hallo Allemaal,

is er ook iemand die via de reformatorische omroep, beelden of geluid heeft gezien
van wegwijs. Is het de moeite waard?
Ik ben zelf geen donateur, maar zit er wel aan te denken, omdat ik toch knap benieuwd
hoe het klinkt of er uit ziet. Kan je het later terugzien?

Groeten Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 19 feb 2013 20:38

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Hoi, ik heb een klein stukje gezien op refo omroep, het console ziet er goed uit maar er om heen lijkt wel een kartonnen plaat met pijpen. Overigens is het slecht zichtbaar op de video dus ik kan het mis hebben. Een lidmaatschap op RO is de moeite waard hoor!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 feb 2013 20:52

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ja, alleen de speeltafel staat er, zonder ombouw.
Gelezen op FB van Marien. Hij vond het stoer.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 feb 2013 21:10

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

We hebben een praktische afweging moeten maken. De opbouw en afbraak van het pijpenfront kost te veel tijd voor en vooral na de beurs, deze tijd is er niet. De foto is 1 op 1 gemaakt, en op canvas afgedrukt alleen we kwamen er met het aanbrengen erachter dat de kleur te donker is.
Het pijpenfront staat nu gewoon in Veenendaal, dus wie het geheel wil zien moet na de beurs naar Veenendaal komen.
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GerritP en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com