Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 05 sep 2013 10:24

Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

Vanwege het artikel over gehoorbeschadiging ten gevolge van het gebruik van een hoofdtelefoon en oordopjes (zie kopje "News" op deze site) en het feit dat in mijn gezin daar ook opmerkingen over zijn gemaakt heb ik een geluidsdrukmeter van mijn werk meegenomen en gemeten hoe het zit met de geproduceerde geluidsdruk.

Ik heb een AKG701 aangesloten op mijn Focusrite Saffire via de koptelefoonuitgang 1. In sampleset Freiberg een registratie gekozen en het volume op een voor mijn gevoel juist geluidsniveau ingesteld. Vervolgens de koptelefoon afgezet, de geluidsdrukmeter zo dicht mogelijk en gericht naar de weergever gepositioneerd en hetzelfde stukje muziek nogmaals gespeeld en omdat het een open koptelefoon is, hoor ik ook dan nog wel wat ik aan het doen ben.

De meetwaarden zijn mij meegevallen. Deze bevonden zich grofweg tussen de 65 en 75 dB(A). Na het instellen van een forse registratie zonder aan de volumeknop te draaien liep deze meetwaarde op richting 70 - 90 dB(A).
Voor onze gezondheid stelt men dat 80 dB(A) "veilig"is, dat wil zeggen dat men 8 uur blootgesteld mag worden zonder dat gehoorbeschadiging optreedt. 90 dB(A) levert bij lang(er)e blootstelling wel tot gehoorbeschadiging.

Ik ga binnenkort ook nog het volume via versterkers en luidsprekers meten. Ik heb nu gemeten met een budgettaire meter omdat de Bruel & Kjaer vandaag zakelijk in gebruik is. Is nu dus alleen maar indicatief.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 05 sep 2013 11:13

Re: Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

Goed initatief Jan ,

ik heb zelf de gesloten versie van de AKG7XX serie (heb deze nu niet bij me ), ben benieuwd wat het met Boxen is ;)

groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 sep 2013 12:22

Re: Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

Is ook wel handig om meteen even mee te nemen, de huidige situatie van je gehoor.

Volgens mij kun je ook enigszins uit de specs van de koptel halen, hoeveel geluidsdruk hij produceert bij een gegeven input.

Ik vraag mij wel af, of het meten vaan de geluidsdruk aan een koptel die in het vrije veld ligt, wel hetzelfde is als wanneer hij op je hoofd zit, en er toch sprake is van een geheel andere omgeving.
Je zou eigenlijk een kunsthoofd willen toepassen.

Maar wellicht kan een meting van de electrische input en fabr gegevens nog enig vergelijkingsmateriaal opleveren.

HG
Geert

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 05 sep 2013 12:48

Re: Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

Interessante test!
Mijn ervaring met de AKG K701 i.c.m. een Focusrite Saffire is dat de Saffire onvoldoende power heeft om de K701 aan te sturen vanwege de hoge impedantie van de K701. In die zin verbaasd het me dan ook niet dat de geluidsdruk met deze combi wel mee valt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 sep 2013 13:19

Re: Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

Jan

Interessant die gegevens. Nu je de meter toch hebt, zou ik ook eens in een kerk gaan meten, zittend op de orgelbank.

103 dB heb ik gemeten in Arlesheim (zie http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=4&t=415&p=13177&hilit=arlesheim#p13177).
Daar heb je dus een koptelefoon nodig te bescherming van je oren :lol: :lol: :lol:

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 05 sep 2013 13:28

Re: Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

_Pieter_ schreef:Interessante test!
Mijn ervaring met de AKG K701 i.c.m. een Focusrite Saffire is dat de Saffire onvoldoende power heeft om de K701 aan te sturen vanwege de hoge impedantie van de K701. In die zin verbaasd het me dan ook niet dat de geluidsdruk met deze combi wel mee valt.


Als je kijkt in de specs/manual van de Saffire dan staat daarin dat men de output zodanig heeft beperkt dat clippen /oversturen nooit zal kunnen optreden en dat het vermogen fysiek en bewust beperkt is/wordt.

Als je vindt dat het maximaal geproduceerde volume te laag is, kun je je afvragen of het gehoor nog in orde is of dat er misschien dan toch met te hoog volume gespeeld wordt.

Het volume waarbij men het prettig vindt klinken is natuurlijk best subjectief.

Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 05 sep 2013 13:36

Re: Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

Geert schreef:Is ook wel handig om meteen even mee te nemen, de huidige situatie van je gehoor.

Volgens mij kun je ook enigszins uit de specs van de koptel halen, hoeveel geluidsdruk hij produceert bij een gegeven input.

Ik vraag mij wel af, of het meten vaan de geluidsdruk aan een koptel die in het vrije veld ligt, wel hetzelfde is als wanneer hij op je hoofd zit, en er toch sprake is van een geheel andere omgeving.
Je zou eigenlijk een kunsthoofd willen toepassen.

Maar wellicht kan een meting van de electrische input en fabr gegevens nog enig vergelijkingsmateriaal opleveren.

HG
Geert


De impedantie van de AKG is 62 Ohm bij een frequentie van 1 KiloHerz.
De gevoeligheid bedraag 105 dB SPL/V

De metingen die ik gedaan heb zijn slechts indicatief om te zien of ik bij mijn manier van koptelefoongebruik risico loop op gehoorbeschadiging. Het was voor mij geenszins de bedoeling om toongenerator, scoop en geluidsdrukmeter aan te sluiten om het (semi)wetenschappelijk te benaderen.
Ik heb zelfs gewoon in de huiskamer gemeten met de TV aan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 sep 2013 18:08

Re: Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

Interessant! De impedantie is alleen van belang als de aansturende eindtrap een te lage impedantie niet aankan ( te hoog oplopende stroom).

De Focusrite Saffire behoort hier duidelijk niet toe; ik werk met een K550 impedantie 32 ohm, heb tevens een gehoorsverlies van plm 20 a 25 dB, en kan toch nog veel teveel SPL bereiken.

Overigens is het wel zo, dat de K701 een SPL/V van 105 dB heeft, en de K550 heeft 114 dB SPL/V.

Dat scheelt best wel veel! De k701 is dus idd niet de meest gevoelige koptelefoon.

Van enige clipping of niveau-terugregeling heb ik nog nooit last gehad met deze audio device.

De gedane metingen zeggen m.i. meer over het gehoor van betrokkene; interessant zou zijn, om ook eens te meten, hoeveel geluidsdruk de Saffire maximaal kan afleveren; tenslotte is dat het gevaar wat op de loer ligt, dat je te lang met te hoog volume speelt.

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 05 sep 2013 22:29

Re: Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

Ik heb vanavond nog een aantal metingen gedaan met en professionele geluidsmeter van Bruel &Kjaer.

meting 1: Orgel met de versterkers aan, stevige registratie, meting gedurende zo'n 2 minuten.
- MaxP = 107 dB, Leq= 87 dB en MaxL= 93 dB.
meting 2: Orgel met de versterkers aan, beide klavieren alleen prestant 8, meting gedurende zo'n 1 minuut.
- MaxP = 101 dB, Leq= 77 dB en MaxL = 84 dB
meting 3: Orgel met de versterkers aan, koraalbewerking met koraal, 8,4,3, met Cornet op andere klavier en 16,8 in pedaal, meting gedurende zo'n 3 minuten.
- MaxP = 107 dB, Leq=83,9 en MaxL=95 dB.
Mijn gezin bestempelt dit als te luid, ik omschrijf het maximaal/net aanvaardbaar (woon vrijstaand, buren op afstand)

Vervolgens nog een tweetal metingen gedaan met versterkers uit en alleen met koptelefon:
In mijn poging om het maximale geluid uit de AKG te krijgen (zie post van Geert) kom ik op een MaxL van 104,9 dB met een Leq van 87,5 dB. (dat is voor mijn oren veel te luid)
Tot slot nogmaals de koraalbewerking van meting 3 gespeeld met zelfde registratie, maar met -voor mijn gevoel- maximaal/ net aanvaardbaar geluidsniveau. De waarden zijn MaxP van 99,2 dB, MaxL van 86 dB en een Leq van 80 dB.

Ik weet niet hoe mijn gehoor precies presteert. Ik draag gehoorbescherming bij motorrijden, grasmaaien en gebruik van elektrisch gereedschap en kettingzaag. Gebruik nagenoeg nooit "oortjes". Voor mijn gevoel is mijn gehoor in orde.

Alle metingen op hele getallen afgerond, weging A / Fast.

Jan

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 06 sep 2013 05:47

Re: Hoofdtelefoon gehoorbeschadiging

Bedankt Jan, goede toevoeging, leuk om te lezen!

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cvandewege en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com