Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

David stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 22 jul 2014 21:03

David stelt zich voor

Nu ik al een jaar regelmatig dit forum bezoek, en mede hierdoor zelf actief aan de slag ben gegaan met Hauptwerk, is het tijd om me kort voor te stellen.

Mijn naam is David Peekstok, en woon op de grens van Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht.

Ik speel orgel sinds mijn 12e, en kreeg aanvankelijk les van een plaatselijke organist van de Singelkerk te Ridderkerk. (dhr. Maaskant) Later nog een aantal jaren les gehad van Dirk Janz. Zwart in de Sionskerk te Rotterdam. Meer dan dat ik er leerde om strak legato te spelen weet ik daar niet meer van.
Een aantal jaren later werkte ik in Helmond en verbleef daar ook doordeweeks. Ik kwam daar in contact met de organist van het Robestelly orgel Jan van der Laar. Van hem heb ik een echt veel geleerd! Zowel technisch als wat betreft uitvoering. Inmiddels was mijn interesse gewekt voor de barokmuziek. En dan ben je bij deze organist aan het juiste adres!

De lessen werden gegeven op de muziekschool waar een Verschueren orgel staat.(opus 977) En regelmatig op het indrukwekkende Robustelly orgel. Een groot Belgisch / Frans georiënteerd barok orgel uit 1772 met maar liefst 13 tongwerken. Gestudeerd kon er worden op het orgel in de kapel van het Lambertusziekenhuis te Helmond, waar ook een prachtig Verschueren orgel staat. (opus 383) In deze periode is mij muzikale voorkeur voor de barokmuziek wel definitief gevormd.

Mijn eerste eigen orgel was een Domus 4. Zo’n 15 jaar geleden mijn eerste digitale orgel gekocht. Het werd opnieuw een Domus, maar nu een Prestige VIII. Ik heb dat altijd een prima orgel gevonden. Prettige drukpunt klavieren, en dito klank. Al met al met erg veel plezier op gespeeld!

Een jaar geleden vond ik het tijd voor iets nieuws. Hiervoor wel de tijd genomen, omdat ik een weloverwogen keuze wilde maken. De aanleiding was eigenlijk de introductie van de Content Cantate 346. Bij bespelen overtuigde dit orgel me niet. Maar gelukkig had Joh. de Heer meer keus! Een Content Mondri 5600 (in een moderne hoge kast) sprak me erg aan.

Dit orgel heb ik bij Content in Ermelo nogmaals uitgebreid bespeeld. Ook kon ik er een Cantate 346 in een hoge Mondri kast bespelen. (erg gastvrije mensen bij Content) Toch bleef ik de originele Mondri 5600 gewoon het mooist vinden. Mijn keuze was wel bepaald, tot dat….

Tot dat er in de showroom van Joh. de Heer op eens een Noorlander Hauptwerk orgel stond. Viel ik eerst voor het prachtige meubelwerk, ik werd ook gegrepen door het fenomeen Hauptwerk. En omdat ik geen haast had, heb ik me vervolgens uitgebreid georiënteerd op Hauptwerk. Na rijp beraad (en veelvuldig bezoek van dit forum) besloten te gaan voor zelfbouw. Inmiddels speelt mijn eerste proefopstelling op basis van sample set Tholen. En ik ben zó tevreden….

Het orgelspelen heeft hierdoor voor mij weer een enorme impuls gekregen. Speelde ik de laatste jaren alleen nog op zondag, nu zit er weer bijna dagelijks achter.

Ik zal jullie op dit forum op de hoogte houden van de plannen en voortgang van mijn zelfbouw orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 22 jul 2014 21:09

Re: David stelt zich voor

Hierbij nog de foto's van de genoemde orgels:

Helmond - Kapel Elkerliekziekenhuis.jpg

Helmond-Robustelly.jpg
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 22 jul 2014 21:23

Re: David stelt zich voor

Helmond-Robustelly.jpg

[attachment=0]Helmond - Kapel Elkerliekziekenhuis.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 24 jul 2014 11:48

Re: David stelt zich voor

Welkom op het forum David.
Leuk om elkaar op deze manier weer tegen te komen.
En wat een schitterend orgel he die Robustelli!

H. groet,
Henri Brandemann
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 jul 2014 00:36

Re: David stelt zich voor

Hallo David,

welkom op dit forum!, veel plezier! Mooie orgels heb je onder je vingers ! ;)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jul 2014 16:03

Re: David stelt zich voor

Hoi David,

Ook al kennen wij elkaar, toch een virtueel hartelijk welkom


Gr.

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com