Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 sep 2014 21:19

Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

John Boersma is een actieve senior. Hij heeft een lezenswaardig boek geschreven over Hauptwerk.
Een aantal leuke citaten:
de toon begint in de pijp met een duidelijke ARTICULATIE
de luchtkolom komt in trilling en geeft de toon zijn kracht
de volle toon brengt de omringende lucht in resonantie
de akoestiek laat door reflecties de hele ruimte meeresoneren
zo ontstaat de klank van een orgel

Martin Dyde gaf aan zijn systeem de Duitse naam: Hauptwerk. Hoewel Engelsen heel chauvinistisch zijn, hebben Engelse orgelbouwers vaak een voorkeur voor Duitse orgeltermen getoond. Soms Duits en Engels gemengd, zoals in het woord ‘Rohrflute’. Ernst Martin Skinner (1866 – 1960) in de USA bedacht een register met een unieke klank en gaf het de naam Erzähler (verteller; eigenlijk bedoelde hij de verteller van sprookjes). De pijpen zijn sterk conisch en het register wordt vaak dubbel gebouwd als Erzähler Celeste, waarbij de tweede pijp iets is verstemd om het vibrato van een zangstem te imiteren. Skinner wilde per se een Duitse naam voor het register en zo werd het: Erzähler. De Duitse term ´Hauptwerk’ is voor een Engelsman heel logisch.

Elk huispijporgel is uit te breiden met een Hauptwerksysteem tot een hybride orgel.

De ideale plaatsen voor de luidsprekers in de kamer zijn niet altijd daadwerkelijk te gebruiken. Dat er een orgel in de kamer staat is een gegeven en dat er luidsprekers in of bij het orgel zijn te zien is niet te vermijden. Voor de huisgenoten is het echter minder aanvaardbaar dat meerdere luidsprekers een plaats innemen waar ze wat detoneren met de rest van het meubilair en er een inbreuk wordt gemaakt op de gezelligheid van de woonomgeving.

Het boek veel praktische uitleg (bijv. installeren van een sampleset) met schermvoorbeelden. Bovendien een gedetailleerde verhandeling over het intoneren van Hauptwerksamples.
Het digitale boek is verkrijgbaar via: http://www.johnboersma.nl/
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 sep 2014 22:05

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Interessante lectuur voor als je je wilt verdiepen in het perfectioneren van je Hauptwerk setup d.m.v. Intonatie.
Duidelijk iemand met kennis van zaken.
Wat mij opvalt is dat hij in een vorige versie een stukje aan Arc2 roomcorrectie software heeft gewijd wat hij nu weer heeft verwijderd. Ik weet niet waarom? maar ik vind het wel jammer.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 sep 2014 22:38

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

En een twee jaar geleden werd Hauptwerk met de grond gelijk gemaakt.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 04 sep 2014 23:47

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Jan Wim schreef:Maar ondanks het indrukwekkende verhaal, blijft bij mij de vraag " Wat ga je intoneren????"

Intoneren kan je feitelijk alleen toepassen als je een vrij absoluut gehoor hebt, anders word het toch op de tast intoneren??

Dat Boersma kundig is dat beaam ik zeker, alleen het toepassen van intonatie, zou ik voor een doorsnee HWer niet snel adviseren.

Ik heb in het verleden hier ook weleens met John over gesproken, hij heeft als mening dat een groot orgel " terug geïntoneerd moet worden naar een huiskamer omgeving, omdat het anders niet goed klinkt.

En waarom klinkt een cd dan wel goed in je huiskamer van een groot orgel???

Ikzelf ben nog steeds van mening dat het weergave niveau( volume) het belangrijkst is, zorg voor een goede audioketen, dan heb je al veel pijnpunten weg gewerkt.

Gr.

Jw


Ik heb het boekje -via download- ontvangen. Na het doorlezen heb ik zijn beschrijving toegepast op Anloo. Ik vind persoonlijk dat de set nu veel beter klinkt naar mijn smaak. Alsof een gordijn voor het orgel wordt verwijderd. Dit betekent in sommige gevallen wel een toename van iets "ruisachtige" geluiden. Als je de aanwijzingen in het boekje volgt, kun je uitstekende resultaten bereiken. Wel kost het veel tijd en geduld.
De bruikbaarheid is naar mijn mening toegenomen door het volume van trompet e.d. iets terug te schroeven en enkele zachte registers iets op te schroeven. Dat dit de authenticiteit teniet doet waag ik wel te betwijfelen. Ik heb namelijk het orgel ook live gehoord en ook gespeeld. Ook heb ik enkele CD's met opnames van dit orgel. In beide gevallen is wel verschil met de sampleset te 'beleven'. (de echte tremulant klinkt mooi en heel anders dan de Hauptwerkversie)

Ook voor Freiberg heb ik wat aanpassingen gedaan, tongwerken in kracht terug en zachte registers iets opschroeven. Dit puur voor de bruikbaarheid. Per slot van rekening zit ik thuis en niet in de kerk.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 sep 2014 00:19

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Jan Wim schreef:
Loosman schreef:Interessante lectuur voor als je je wilt verdiepen in het perfectioneren van je Hauptwerk setup d.m.v. Intonatie.
Duidelijk iemand met kennis van zaken.
Wat mij opvalt is dat hij in een vorige versie een stukje aan Arc2 roomcorrectie software heeft gewijd wat hij nu weer heeft verwijderd. Ik weet niet waarom? maar ik vind het wel jammer.

Groet Jan



Volgens mij houd Boersma er een andere filosofie op na,
Namelijk dat ARC2 wel de curve vlak trekt, maar dit echter alleen werkt op 1 volume niveau, zodra je het volume gaat wijzigen dan zou volgens Boersma ARC2 ten opzichte van intonatie afvallen.


Gr.

Jw


Arc is niets anders dan een geavanceerde equaliser die d.m.v. Metingen wordt geprogrammeerd en inderdaad de curve rechttrekt
Waarmee intoneert Boersma Hauptwerk? Juist ja ook met een equaliser, en dan wel die van Hauptwerk! Wie garandeert mij dat deze equaliser in Hauptwerk dan wel beter werkt bij verschillende volumes???
Als je bijv. een kamerresonantie piek van 10db bij 60hz met de equaliser van Hauptwerk corrigeert met een -10 db verzwakking dan verzwak je automatisch ook de harmonischen met 10 db. Dit kan je dan weer opkrikken door de hoge tonen op te schroeven met 10db maar het blijft omslachtig. Als je opnames maakt met op deze manier geïntoneerde sets dan gaat het met afspelen in andere kamers of via de koptelefoon niet kloppen omdat je dan de intonaties voor die specifieke ruimte ook hoort!! Het is nog steeds beter om kamerresonanties buiten de Hauptwerk voicing aan te pakken. Het maakt het intoneren ook een stuk eenvoudiger omdat je alleen nog maar voor je smaak hoeft te intoneren. Trouwens op de manier waarop de heer Boersma in zijn vorige versie over Arc schreef had ik niet echt het idee dat hij er zelf mee geëxperimenteerd heeft, maar dat weet ik niet op zeker.

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 05 sep 2014 00:34

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Jan Wim schreef:Hoi Jan,

Wat het intoneren van Boersma feitelijk inhoud is het merendeel verhogen van de brightness, waardoor ruis ook onvermijdelijk toeneemt.

Het verlagen of het verhogen van het volume van bepaalde stemmen.

Dit alles zou beteken dat de sampleset verkeerd is opgenomen??

Nee, de sampleset is goed opgenomen stemmen zijn in balans, het gaat pas fout bij de gebruiker thuis.


Wat dit intoneren inhoud is eigenlijk het gehele orgel in balans brengen, omdat de eind weergave keten, in kombinatie met de luister ruimte niet linear genoeg is.
En daar is Arc2 veel beter in en sneller.

Dus nogmaals ik bestrijd het intonatie verhaal van Boersma niet, maar Boersma benaderd de materie vanuit de ambachtelijke orgelbouw kunst.

Terwijl je dit klusje feitelijk audio technisch moet klaren.

Het eind resultaat heeft zeker wel raak vlakken met elkaar


De samples zijn zonder twijfel goed opgenomen. Na opname worden de samples echter wel nabewerkt. Dat kan inhouden dat de hoorbare ruis iets teruggeregeld wordt, wat kan betekenen dat je wat hoog mist die je dus weer toevoegt door intonatie.

De opmerking dat de weergavecombinatie met de luisterruimte niet lineair genoeg is begrijp ik niet helemaal.
Welke lineariteit wordt bedoeld? Gelijk volume voor de gehele audiofrequentiebandbreedte? Het gehoor is ook niet lineair toch?

Jan

Arc2 kost het nodige en heeft geen zin als je met koptelefoon speelt en dat doe ik veel.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 05 sep 2014 00:43

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Loosman schreef:
Arc is niets anders dan een geavanceerde equaliser die d.m.v. Metingen wordt geprogrammeerd en inderdaad de curve rechttrekt
Waarmee intoneert Boersma Hauptwerk? Juist ja ook met een equaliser, en dan wel die van Hauptwerk! Wie garandeert mij dat deze equaliser in Hauptwerk dan wel beter werkt bij verschillende volumes???
Als je bijv. een kamerresonantie piek van 10db bij 60hz met de equaliser van Hauptwerk corrigeert met een -10 db verzwakking dan verzwak je automatisch ook de harmonischen met 10 db. Dit kan je dan weer opkrikken door de hoge tonen op te schroeven met 10db maar het blijft omslachtig. Als je opnames maakt met op deze manier geïntoneerde sets dan gaat het met afspelen in andere kamers of via de koptelefoon niet kloppen omdat je dan de intonaties voor die specifieke ruimte ook hoort!! Het is nog steeds beter om kamerresonanties buiten de Hauptwerk voicing aan te pakken. Het maakt het intoneren ook een stuk eenvoudiger omdat je alleen nog maar voor je smaak hoeft te intoneren. Trouwens op de manier waarop de heer Boersma in zijn vorige versie over Arc schreef had ik niet echt het idee dat hij er zelf mee geëxperimenteerd heeft, maar dat weet ik niet op zeker.

Groet Jan


Boersma omschrijft intonatie per pijp. Dat doet ARC2 niet. Uit ervaring,schreef ik in eerdere reactie, weet ik dat er best veel verschil in volume tussen bij elkaar gelegen pijpen/toetsen voorkomt. Dat is onmogelijk met ARC2 te corrigeren of misschien moet ik zeggen aan te passen. De vergelijking dat de intonatie niet meer is dan een frequentieequalizer doet niet recht aan hetgeen Hauptwerk biedt. Je schrijft dat dhr. Boersma schreef over Arc waarbij je twijfelt of hij daar mee geëxperimenteerd heeft, datzelfde vraag ik me af bij je reactie..

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 sep 2014 07:37

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Hoi Jan

We zijn eigenlijk een beetje appels met peren aan het vergelijken. Arc is geen intonatie tool maar een roomcorrectie tool.
Als je Arc gebruikt dan hoef je veel minder of niet te intoneren omdat de akoestische problemen die veel intonatie nodig maken al van te voren zijn gecorrigeerd. Als je dit zonder Arc doet dan moet je dat inderdaad per pijp gaan corrigeren in Hauptwerk. Het fijne van Arc is dat sample sets na installatie gelijk al goed klinken. Met de Hauptwerk intonatie hoef je dan alleen nog maar wat kleine correcties uit te voeren. Je vraagt je af of ik met Arc heb geexperimenteerd :?: :?:
Volgens mij ben ik diegene die Arc onder de aandacht heb gebracht in de Hauptwerk community. ;)

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 05 sep 2014 09:01

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Loosman schreef:Hoi Jan

We zijn eigenlijk een beetje appels met peren aan het vergelijken. Arc is geen intonatie tool maar een roomcorrectie tool.
Als je Arc gebruikt dan hoef je veel minder of niet te intoneren omdat de akoestische problemen die veel intonatie nodig maken al van te voren zijn gecorrigeerd. Als je dit zonder Arc doet dan moet je dat inderdaad per pijp gaan corrigeren in Hauptwerk. Het fijne van Arc is dat sample sets na installatie gelijk al goed klinken. Met de Hauptwerk intonatie hoef je dan alleen nog maar wat kleine correcties uit te voeren. Je vraagt je af of ik met Arc heb geexperimenteerd :?: :?:
Volgens mij ben ik diegene die Arc onder de aandacht heb gebracht in de Hauptwerk community. ;)

Groet Jan


Hallo Jan, misschien heb ik het niet duidelijk geschreven of heb je misschien te snel gelezen, ik vraag me niet af of je met ARC hebt geexperimenteerd. Ik heb de afgelopen jaren de diverse discussies hier met belangstelling gevolgd en jou bijdragen daarin echt wel gezien, dus dat staat buiten kijf. Waar ik op doelde was dat je uit de opmerkingen over ARC van dhr. Boersma concludeerde dat hij deze software misschien niet zelf heeft getest. Jij schrijft over de intonatiemogelijkheden van Hauptwerk, waarbij ik denk te concluderen dat je daar niet veel mee hebt getest....

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 sep 2014 09:10

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Hoi Jan

De reden dat ik naar Arc ben overgestapt is dat ik met intoneren nooit echt een bevredigend resultaat kreeg.
Ik heb samen met een bevriend organist avonden geïntoneerd waarbij we soms een hele avond met 1 set in de weer waren. Als ik dan ging spelen dan waren er toch weer tonen die niet in balans waren. Vandaar mijn overstap naar Arc.
Het is trouwens opvallend hetgeen Jan Wim zegt nml. dat John Boersma met name de brightness van de register opschroeft. Dat is precies wat er na Arc correctie ook gebeurd, een toename van de brightness. De meeste huiskamers vertonen namelijk een versterking van sommige lage frequenties en een absoptie van de hoge tonen. Als je dat niet corrigeert dan zal een sample set in de meest huiskamers dus donkerder klinken dan in het echt.
Wat dat betreft zijn er dus duidelijk overeenkomsten tussen intonatie van John en correctie met Arc.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 sep 2014 12:20

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Aan de (potentiële) aanvragers van dit boek.

Van John kreeg ik het verzoek om als je dit boek elektronisch wilt ontvangen, je adresgegevens bij de aanvraag mee te sturen. Dit staat ook op zijn website vermeld (zie hieronder), maar hij heeft nu diverse aanvragen zonder deze gegevens gekregen.

Aanvraag van het boek
Om thuis orgel te kunnen spelen voldoet Hauptwerk beter dan een huispijporgel. Dat heeft nog niet elke organist ervaren en hoewel de populariteit groeit, is het aantal gebruikers nog beperkt. Nederland schijnt wat voor te liggen op andere landen in Europa. Om een goed beeld te krijgen van het gebied waar Hauptwerkorgels worden bespeeld, stel ik voor dat iedereen die het boek aanvraagt dat doet met vermelding van het volledige adres. Desgewenst kan ik organisten die in dezelfde omgeving wonen met elkaar in contact brengen.
Om het boek Hauptwerk Orgels Praktijkboek aan te vragen stuurt u een mail met uw gegevens naar John Boersma
Het boek wordt dan gratis in PDF formaat toegezonden.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 20 sep 2014 10:48

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Dit boek is nu ook in het Duits verkrijgbaar.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 23 okt 2014 20:47

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Afbeelding
Het boek is nu ook in het engels verkrijgbaar.
Zie: http://www.johnboersma.nl/
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 apr 2015 10:30

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

De methode van de heer Boersma is, hoewel omslachtig, goed bruikbaar als je een Hauptwerk orgel wat beter wil laten klinken in je huiskamer. Jan (niet ik!) geeft al eerder in dit topic aan dat Anloo met deze methode verbeterde. Hij gaf echter wel aan dat het karakter van Anloo wel wat veranderde en hier zit volgens mij dan ook de bottleneck van deze methode.
Door alles uitgebreid te intoneren verander je zonder enige twijfel het originele karakter van het orgel waardoor het af gaat wijken van het origineel.
De nieuwste inzichten van de heer Boersma is het loskoppelen van de galm en de klank van een set. Hij vindt dat een sample onvoldoende zowel de galm als de klank karakteristiek van een pijp in een sample kan verenigen. Hij propageert dry samples met toegevoegde galm van een lexicon reverb. Op zich ook niets mis mee ik heb zelf ondervonden dat dat mooi kan klinken al geef ik nu de voorkeur aan wet/surround sets.
Als je deze twee inzichten gaat combineren, dus door intoneren het klankbeeld iets veranderen en daarna het originele orgel beroven van zijn originele akoestiek dan pleeg je in mijn opinie wel karaktermoord op zo'n set.
Een van de verworvenheden van Hauptwerk is dat je in je huiskamer op redelijk overtuigende wijze een kopie van de Bavo o.i.d. kan bespelen inclusief het klank karakter en de bijbehorende kerk akoestiek.
Als je dit nastreeft dan valt de methode van de heer Boersma af.
Wil je zoveel mogelijk het origineel benaderen,streef dan naar een zo lineair mogelijk weergave systeem in je huiskamer waardoor je het intoneren tot het noodzakelijke minimum kan beperken.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 01 apr 2016 14:53

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Het is een grappige wereld hier op het forum met die mix van diverse ervaringen en meningen.

Zelf heb ik dat wegwerken van staande golven in de huiskamer-omgeving door het zgn "intoneren" altijd erg fout gevonden; immers, als je de amplitude van een pijp terugregelt omdat zijn grondtoon gelijk is aan de eerste reflektie van de ruimte, regel je tegelijkertijd alle harmonischen ook terug, terwijl het alleen maar om de grondtoon gaat.
Maar idd kan je wel die vervelende boemende bastoon ermee onderdrukken.

Maar dat andere topic van hem, over die scheiding van de pijp ( DRY) en zijn omgeving, das dan wel weer een stokpaardje dat ik zelf ook berijd. Weliswaar niet meer met een Lexicon, maar, veel realistischer en flexibeler, met een convolution galm.
Ik vind dat het geluid dat in het front op je af komt, redelijk droog mag zijn, wat de transparantie en pijp-aanspraak verbetert. Verder kan je met convolution galm dus een initial delay toevoegen, van ergens tussen de 50 en 100 milliseconden, waardoor ook nog eens de aanspraak losser komt te staan van de vaak in grotere kerken overweldigende galmrespons.
Maar ja, wees eerlijk, dit is allemaal al eens uitgebreid besproken. Kon het gewoon niet laten om nog even te reageren, Jan! Heb trouwens die leuke digitale versterkertjes nu in handen gehad die jij ook schijnt te hebben??
Met alleen digitale ingangen.
Over digitale versterkers gesproken: toevallig had ik gisteren een Yamaha dingetje op de scoop, en wat bleek, daar komt gewoon de schakelfrekwentie keihard naar buiten!! Nu hoor je die toch niet, maar er hoort toch eigenlijk een goed filter op de uitgang te zitten. ( erg off-topic).

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 apr 2016 23:26

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Hoi Geert

Je hebt wel gelijk dat de definitie van de pijpen enorm toeneemt als je een dry set combineert met conv. reverb.
Maar dan kom je weer in de discussie terecht waar je het orgel wilt ervaren / beleven achter de speeltafel of verder weg, als zijnde een luisteraar in de kerk. Toch een kwestie van persoonlijke voorkeuren. Wat dat betreft zal jij blij zijn met de huidige sets met variabele perspectief. Jij zal dan waarschijnlijk graag spelen met de nabij opnamen met conv. reverb erbij.
Hoewel ook gewone sur.sets erg gedefinieerd kunnen klinken zoals bijv. Steinkirchen, maar die set is dan ook redelijk droog.
Wat je al aangeeft, met intoneren neem je misschien een hindelijke resonantie weg maar je verzwakt ook de harmonischen, die je dan weer moet opvijzelen door de brightnes van die pijp op te schroeven en dat moet je doen voor alle registers in het lage tonen bereik en dat voor elke sample set en dan hebben we het nog niet eens over de rears!
Ondoenelijk naar mijn mening.
Het gevaar van intoneren op deze manier is dat je elke trompet, elke prestant onbewust gaat intoneren zoals jij in gedachte vindt dat die moet klinken, als je dan ook nog eens bij elke set de zelfde galm toevoegt met een Lexicon dan loop je het risico dat je het specifieke karakter van iedere set weggooid en dat je een soort eenheids worsten gaat creëeren.
Ook daar ben ik geen voorstander van.
Maar goed deze discussie is al eens in alle heftigheid gevoerd dus misschien moeten we het hiermaar bij laten.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 04 apr 2016 13:28

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

HAdie Jan, nog bedankt voor die Wateringen-tip! Misschien ga ik wel....

Maar na mijn reaktie op dat intoneren, moest ik toch nog even iets kwijt. Er is nl een meneer hierop het forum, die riep, dat hij de toename van het totale geluidsvolume bij trekken van steeds meer registers, vond tegenvallen.
Nu is het bij mij gangbaar, dat ik bijna alle samplesets de mixturen, trompette, etc zo,n 3 dB terugneem. Bij sommige sets maak ik dan ook nog het dynamische verschil tussen een bourdon en een prestant plm 2 dB kleiner. Dit alles, om juist een in de huiskamer prettige dynamiek te ervaren.
En als ik dan eens meet, met Caen en Freiberg als voorbeelden, dan meet ik slechts 40 a 45 dB dynamiek.

In de huiskamer is stabdaard al een noisefloor van plm 40 dB aanwezig ( kan iedereen nameten met zijn iPad) en als je speelt maak je er nog wat geluiden bij, kom je op plm 45 dB. Stel dat je je zachste spel ook op 45 dB instelt, dan kom je dus bij een massaal akkord met het volle werk op plm 90 dB.
Hoe dat ervaart, zie je in onderstaande tabel.

Als je de genoemde samplesets zo uit de doos gebruikt, wordt alles nog eens plm 10 dB luider. Das een boel pijn aan je hoofd.....

Dus: HOEZO TE WEINIG DYNAMIEK?? ( dit geldt dus NIET perse voor grote ruimtes, waar je meestal verder van het geluid zit, behalve die arme orkestleden die vlak voor de trompetten zitten; die geluidsschermen staan er niet voor niets tegenwoordig....)


dB(A) / beleving en voorbeelden
0 = Hoor drempel
10 = Net aan hoorbaar, normale ademhaling, vallend blad
20 = Radiostudio, boom blaadjes in de wind, fluisteren op 1.5 m
30 = Erg stil; Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio
40 = Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij
zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas
50 = Rustig, licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoor kamer, regen, koelkast,
55 = Koffiezetapparaat, elektrische tandenborstel (50-60 dB)
60 = Indringende airconditioning (50-75 dB), normale conversatie, wasmachine
(50-75 dB), vaatwasser (55-70 dB), naaimachine, wasdroger,
pianospel (60-70 dB), F16A straaljager op 6000 m hoogte (59 dB)
70 = Storend bij telefoneren. Verkeer op de snelweg, druk kantoor,
elektrisch scheerapparaat (50-80 dB), stofzuiger (60-85 dB),
geluid van hard staande TV, auto op 15 m, fortissimo zingen op 1 m afstand
75 = Elektrische mixer, koffiemolen (70-80 dB), druk restaurant (70-85 dB), F16A
straaljager op 3000 m hoogte (74 dB)
80 = Hinderlijk. Wekker alarm op 0.7 m, haardroger (60-95 dB), rumoerig kantoor,
zwaar verkeer (80-85 dB) op 15 m, toilet doorspoelen (75-85 dB), deurbel,
rinkelende telefoon, fluitende ketel, gemotoriseerde maaimachine,
machinaal handgereedschap, pneumatisch gereedschap op 15 m,
kamermuziek orkest (75-85 dB), klassieke gitaar van dichtbij
85 = Handzaag, mixer met ijs (83 dB), foodprocessor (80-90 dB),
F16A straaljager op 1500 m hoogte, geluid van vliegtuig door de
geluidsbarrière (80-89 dB)
90 = Zeer hinderlijk, gehoorbeschadiging na 8 u
Zware vrachtwagen op 15 m, bulldozer op 15 m, druk stadsverkeer,
mixer (80-90 dB), tractor, vrachtwagen, schreeuwend praten,
gejuich bij rustig sportevenement, gillend kind, passerende motorfiets,
kleine lucht compressor

Leuke materie, geluid....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 apr 2016 14:16

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Hoi Geert

T'is inderdaad vreemd dat hij dat zo ervaart. Zelf heb ik soms weleens het idee om iets van compressie aan te zetten in de software van de geluidskaart omdat de dynamiek tussen eenvoudige en tutti registraties soms teveel van het goede is in mijn luisterruimte. Ik vraag me dan ook af hoe het zit met het verschil in dynamisch bereik van rondstralers v.s. direct stralers, zijn daar gegevens over bekend?

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 04 apr 2016 14:25

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

http://www.linkwitzlab.com/speakers.htm

Deze beschouwing van Linkwitz is best verrassend; je moet natuurlijk het hele stuk lezen, maar wat hij bv schrijft hier:

Except for omni-directional loudspeakers few are designed with a uniform off-axis response in mind. Electrostatic or magnetic panel loudspeakers meet the polar response requirement at low frequencies, but become multi-directional at high frequencies and suffer from insufficient dynamic range. Loudspeakers that use electro-dynamic drivers on an open baffle overcome these shortcomings. Compared to omni-directional loudspeakers such dipolar loudspeakers cause fewer room modes and wall reflections, which helps them in hiding the room at greater listening distances. The absence of an enclosure to retain the rear radiation is a major advantage. It avoids frequency selective and resonant re-radiation of acoustical and mechanical energy that is transmitted into the enclosure walls and not converted into heat. Instead the rear radiation is productively used to establish the sound field in the room.

Daarbij moet ik dan weer aan die Visaton Grand-Orgues denken...........

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 apr 2016 16:49

Re: Gratis: Hauptwerk Orgels Praktijkboek / John Boersma

Je zou deze speakers mooi kunnen inbouwen in Hauptwerk consoles waarbij het pijp gedeelte in de console zit verborgen en de woofer en tweeter net boven de console uitsteken. Zou goed kunnen werken.
Tis wel in het mid en hoog een soort breedband speaker en die blinken meestal niet uit in transient weergave.
Ieder voordeel heeft weer zijn nadeel.
Als ik je stukje goed lees dan zou mijn Dipool air motion transformer (magnetic transducers) op het gebied van de dynamiek te kort schieten. Dit merk ik echter niet omdat zoals ik al elders schreef zelfs met de gedachte loop om iets van compressie in de geluidskaart aan te zetten omdat ik de neiging heb om kleine registraties qua volume wat harder te zetten en tutti wat zachter vanwege het te grote dynamische bereik in mijn speel ruimte. Dus dat ervaar ik in mijn setup zeker niet.

Groet Jan

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com