Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 okt 2014 21:28

1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Pipeloops heeft (eindelijk) het Oberlinger orgel in de St. Joseph in Bonn-Beuel uitgebracht als een surround sampleset.
Het is een Frans romantisch orgel met een speeltafel in Cavaillé-Coll stijl.
Het orgel is zeer in trek bij grote organisten die daar concerteren: Olivier Latry, Ben van Oosten, Jean Guillou, Pierre Cochereau, enz.

Er is ook een trial versie. Dit is het gehele orgel. Zolang je met max 5 registers speelt, werkt het goed. Trek je meer open, dan valt het geluid af en toe even weg.

Zie http://www.pipeloops.com/product_info.php?cPath=22&products_id=48

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 okt 2014 10:04

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Zeer verrast! Ruim voor kerst nogwel :D Nu nog "even" 18GB downloaden om het te proberen. Het trial concept geeft je ruim de mogelijkheid om alles te proberen. Ik denk dat dat wel navolging gaat krijgen. Bij een beperkt aantal registers is het altijd maar afwachten hoe de rest klinkt.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 12 okt 2014 16:55

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Wel zeker weten dat je de trail disc1 download. De eerste van vanmorgen werkte niet. Ben nu bezig met disc 1 opnieuw te downloaden.

Mvg,
Paul.

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 okt 2014 20:08

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Ik heb de bestand handmatig ge-decomprimeerd, werkt sneller dan install via hw en geen problemen onder vonden met laden etc. Zojuist eerste indrukken opgedaan met de set. Helaas een beetje teleurgesteld. Afgezien van het orgel dat toch nog echt niet in de schaduw van een cavaille-coll kan staan hebben de releases een onnatuurlijk geluid in mijn oren, beetje blikkerig. Lijkt erg op de problemen met de Scots set van IA.

Groet,
Martijn
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 12 okt 2014 23:57

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Jammer, jammer. Heel lang gewacht op deze set en wat een teleurstelling. De staccato-releases zijn heel onnatuurlijk en blikkerig. De akoestiek valt ook vies tegen. De Récit Hautbois is spuuglelijk, maar dat ligt aan het orgel, niet de set.
Helaas, dit had een hele mooie set kunnen zijn, maar het kan niet tippen aan Metz, St.-Omer of (een getweakte) Caen.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 13 okt 2014 07:07

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Hallo,

Ik kan me alleen maar aansluiten bij eerdere bijdrages: de sampleset is niet mooi en totaal niet inspirerend. Het kan niet tippen aan de CC van Metz. Ik ken het echte orgel niet en kan dus niet vergelijken of dit op het echte orgel ook zo is. Jammer van alle moeite van downloaden en installeren. Dit is het achteraf zeker niet waard geweest.
Pipeloops zal niet in mijn lijstje met favoriete sampleset bouwers komen te staan.

Mvg,
Paul.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 13 okt 2014 11:59

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

de website zegt;

The organ was recorded in 2009 using high end microphones in four-channels. For an optimal result each pipe was recorded separately with at least two release layers (staccato and long notes). The blower sound was also recorded, stop and keyboard action noises however have been omitted, since these are barely audible above the blower noise in the nave.

DAARIN zit wellicht het probleem; elk orgel dat niet tenminste 3 release layers heeeft, is me altijd tegengevallen en heeft altijd dat blikken, vreemd, kunstmatig geluids effect.

Ben hem nog aan het downaloaden voor een nadere evaulatie.

Zal er nog op terug komen.
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 13 okt 2014 16:48

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Hmm. De staccato-releases zijn al niet goed, dus een extra (portato-)release zal niet veel helpen...

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 13 okt 2014 17:07

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Misschien helpt het om het orgel droog te laden en IR reverb zelf toe te voegen? Geeft misschien een beter resultaat met staccato spel. Het orgel wordt er natuurlijk niet mooier van, maar ja, dan moeten ze eerst de boel maar eens echt intoneren op een romantische manier (en idd een echte franse Hautbois er op zetten)...

groet,
Martijn

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 13 okt 2014 20:25

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Hallo Martijn,

Meen jij dat serieus? Zoveel geld voor een sampleset uitgeven dan droog laden en zelf nagalm toevoegen (dus eigenlijk veel sleutelen aan het eind resultaat)?

Ik vind juist het grote voordeel van Hauptwerk dat je de ruimte zelf ook 'cadeau' krijgt. Nu is dat bij deze sampleset niet echt fijn geregeld (maar is die dan ook zijn geld waard?).

Mvg,
Paul.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 okt 2014 21:06

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Even over de akoestiek.
De St. Joseph is geen kathedraal als Metz of Caen. Het is een "kleine" neogotische kerk. Daarom valt "de akoestiek misschien vies tegen".
Omdat op de site van Pipeloops geen foto's van kerk en orgel staan, heb ik even een paar foto's opgezocht. Het orgel staat in een nis "in de toren". Naast de hoofdkas staan links en rechts 2 orgelkassen, vol met pijpwerk (niet zichtbaar op de foto's). Dat geluid komt dus eigenlijk om de hoek.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 13 okt 2014 21:09

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Hallo,

Na het handmatig uitpakken van dvd1 en het plaatsen van map 001240 en de ODF op de juiste plaats kan de set worden geladen. Door de foutmelding wordt de installatie van dvd1 afgebroken, waardoor het uitpakken van de trail ook wordt geannuleerd. Ik heb er uiteindelijk nu een kwartiertje mee gespeeld, hieronder mijn bevindingen zo ver.

Ik vind de opname zelf niet verkeerd van deze (wat oneerbiedig) "CC look-a-like. Mijnsinziens is en mag de set niet worden vergelijken met genoemde CC-orgels in akoestisch heel andere ruimtes.

De opname apparatuur is bij deze set dik in orde, Pipeloops heeft tot nu toe bij iedere sampleset wel verschillende apparatuur gebruikt geloof ik, of zelfs opnames ingekocht, uitgebreid en van verschillende releases voorzien. op zich creatief en gedurfd.

M'n grootste zorg heb ik over de bewerking en afhandeling van de galm. Blikkerigheid ligt op de loer, en het volume klopt niet, vooral van de korte release. Bij het loslaten van de toetsen, neemt het volume eerste even toe. Ga je daar weer doorheen, dan klinken de pijpen zachter dan de galmen die aan het uitklinken zijn, althans, zo lijkt het.

Ik hoop dat Reiner de Dvd, en de releases snel kan repareren of verbeteren. Dan probeer ik hem weer een keer opnieuw.

WiBo

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 13 okt 2014 21:51

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

pahasoft schreef:Hallo Martijn,

Meen jij dat serieus? Zoveel geld voor een sampleset uitgeven dan droog laden en zelf nagalm toevoegen (dus eigenlijk veel sleutelen aan het eind resultaat)?

Ik vind juist het grote voordeel van Hauptwerk dat je de ruimte zelf ook 'cadeau' krijgt. Nu is dat bij deze sampleset niet echt fijn geregeld (maar is die dan ook zijn geld waard?).

Mvg,
Paul.


Het was slechts een suggestie om het release probleem te omzeilen. Ik ben het met je eens dat je daarmee een groot voordeel van Hauptwerk teniet doet. Zoals hij nu klinkt koop ik de set zeker niet.



Mvg,
Martijn

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 13 okt 2014 22:09

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Evert-Jan schreef:Even over de akoestiek.
De St. Joseph is geen kathedraal als Metz of Caen. Het is een "kleine" neogotische kerk. Daarom valt "de akoestiek misschien vies tegen".
Omdat op de site van Pipeloops geen foto's van kerk en orgel staan, heb ik even een paar foto's opgezocht. Het orgel staat in een nis "in de toren". Naast de hoofdkas staan links en rechts 2 orgelkassen, vol met pijpwerk (niet zichtbaar op de foto's). Dat geluid komt dus eigenlijk om de hoek.


Voor de duidelijkheid: Het positif staat vooraan op de gallerij, Het Grand-Orgue centraal in de hoofdkast met daarboven het Récit Expressif. Ook de Chamades zijn in de Hoofdkast ondergebracht. Alleen het pedaal is voor een deel aanweerszijde in twee (ondiepe) nissen geplaatst, maar ook deels in de hoofdkast. De afstand tussen hoofdkas en positif is aanzienlijk (meters dus)

Op de gallerij maar ook in de kerk is het orgel erg luid. Op de foto's is te zien dat de wanden en plafond gestuced zijn, ook de vloer is van steen. De geluid stuitert daardoor nogal. Eigenlijk teveel nagalm voor de inhoud van het gebouw.

Het orgel geniet grote bekendheid, er is een goed lopende concert serie met veel beroemde organisten. Ook veel concerten met complete orgelwerk van o.a. Vierne, Widor, etc. zijn er geweest.

Ondanks dat alles laten de front kanalen het orgel genadeloos horen, elk detail hoor je. Helaas hoor je dan ook dat de klank kwaliteit benedenmaats is, mensuren niet goed zijn van diverse registers en de intonatie onregelmatig en slordig is. Beneden in de kerk vallen deze details minder op.

Mvg,
Martijn

Afbeelding

http://www.internationale-orgelkonzerte.de/de/seite/mediathek/bilder-von-der-oberlinger-orgel/

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 14 okt 2014 01:52

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

snelle akkoorden klinken verschrikkelijk ebn blikkerig en schokkend

:arrow: het plenum is keihard, vooral de tongwerken in 't pedaal

:arrow: het orgel heeft niet de warmte die ik van een CCC imitatie verwachtte

:arrow: het volume is niet juist

:arrow: het orgel inspireert totaal niet; heel koud en zakelijk komt het over

:arrow: Het gesampelde orgel klinkt niet zoals de echte in al die youtube videos van dit orgel

:arrow: Het is toch helaas heel amateuristisch uit de bus gekomen

Ik had al dit met een woord kunnen beschrijven: ondanks alle moeites van orgelbouwer en orgel sample set maker:

afgekeurd

Zullen we even op Dudelange blijven wachten
of op de upgrade van Metz?

Ik ga dit set de-installeren. Het is me het niet waard.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 okt 2014 10:39

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Adri, complimenten voor de duidelijke en respectvolle manier waarop je dit op het Engelstalige forum onder woorden hebt gebracht! Je bied Pipeloops zo nog een kans om te zeggen "gaan we verbeteren".

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 okt 2014 11:51

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

...en dat zegt ie dan ook prompt toe. Niet meteen helemaal afschrijven dus, dit sample set, het wordt nog verbeterd.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 14 okt 2014 16:17

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

josq schreef:...en dat zegt ie dan ook prompt toe. Niet meteen helemaal afschrijven dus, dit sample set, het wordt nog verbeterd.


het probleem m.i. is dat veel van het werk aan derden werd gegeven, en dan wordt het als een assemblage weer doorgegeven aan ons, de eindgebruiker, en dan vanzelf valt het eindresultaat (in dit geval behoorlijk) tegen.

het beste lijkt me om toch alles, indien mgoelijk, zelf te doen, zoals ze in het engels zeggen: do it all in-house.

hetzelfde probleem met de orgelbouw: als je allerlei taken aan derden overlaat, bv. het maken van de pijpen, dan ben je eigenlijk geen ecjhte volledige orgelbouwer, maar een orgel assembleur.

ik vind de excuses die Riener aanbiedt (zie hauptwerk's forum) eerlijk gezegd toch wel een beetje flauw, want hij is toch uiteindelijk verantwoordelijk voor het totale eindresultaat ? ! ? ! ? ! ? !
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 14 okt 2014 16:31

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Evert-Jan schreef:Even over de akoestiek.
De St. Joseph is geen kathedraal als Metz of Caen. Het is een "kleine" neogotische kerk. Daarom valt "de akoestiek misschien vies tegen".


Dat klopt. Maar op CD's die ik van dit orgel heb (en op YouTube) is de akoestiek veel beter dan bij deze sampleset. Van een nieuwe set verwacht ik toch op z'n minst dezelfde kwaliteit; zeker gezien de prijs.

Ik ben benieuwd in hoeverre Pipeloops de releases nog kan verbeteren. Op het Engelstalige forum als ik dat ze de opnames door derden hebben laten doen en mijns inzien hebben zij de microfoons te dichtbij het orgel gezet. Ik vrees dus dat deze set nooit mooi wordt, tenzij het volledig opnieuw opgenomen gaat worden...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 okt 2014 17:26

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Peter,

ik heb de DVD's niet gedownload en kon de set ook niet bespelen/beluisteren (en ga dit ook niet meer doen). Pipeloops heeft ook geen audio demo's beschikbaar op zijn site om de set te beluisteren. Vandaar mijn opmerking dat de St. Joseph geen kathedraal met bijbehorende akoestiek is.
Op YT opnames klinkt het orgel idd behoorlijk goed. Maar daar hoor je ook nooit individuele stemmen en/of zelfs pijpen.

Als ze de microfoons voor de opname van de registers van het positief niet verplaatst hebben, dan zullen die een stuk directer blijven klinken. Tussen de hoofdkas in de torennis en het positief zit zeker 6 meter en dat verschil zul je dan blijven horen, temeer omdat het geluid van de andere werken dus vanuit die nis moeten komen.
Dit valt niet meer te corrigeren met de huidige opnames.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 14 okt 2014 18:52

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

Ik vindt hem best goed klinken. Ik ken het origineel niet maar op zichzelf genomen vindt ik dit best een leuke set. Een echte Duitse orgelbouwer met een vleug calvaille-Coll. Het klinkt dus wat bombastischer en directer maar er zitten best veel mooie registers bij. De tongwerken vindt ik goed klinken. De prestanten weer wat minder. Die klinken een beetje hol.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 14 okt 2014 19:51

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

@mbouwheer

Gelukkig vinden we dus niet allemaal hetzelfde. Blij dat jij een andere mening bent toegedaan. Hopelijk voor pipeloops zijn het meer gebruikers met je eens.

Mvg,
Paul.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 14 okt 2014 20:04

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

mbouwheer schreef:Ik vindt hem best goed klinken. Ik ken het origineel niet maar op zichzelf genomen vindt ik dit best een leuke set. Een echte Duitse orgelbouwer met een vleug calvaille-Coll. Het klinkt dus wat bombastischer en directer maar er zitten best veel mooie registers bij. De tongwerken vindt ik goed klinken. De prestanten weer wat minder. Die klinken een beetje hol.


Speel eens, met een flinke registratie heel snel akkoorden achter elkaar heen, of een snelle passage, zoals bv. een toonladder. Of improviseer een snelle toccata.

Dan bemerk je de problemen. Enfin, Reiner heeft zelf de problemen al toegekend (vreemd eigenlijk dat dit na afloop van de utigave van de set is gebeurd).
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 okt 2014 00:07

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

adri schreef:
mbouwheer schreef:Ik vindt hem best goed klinken. Ik ken het origineel niet maar op zichzelf genomen vindt ik dit best een leuke set. Een echte Duitse orgelbouwer met een vleug calvaille-Coll. Het klinkt dus wat bombastischer en directer maar er zitten best veel mooie registers bij. De tongwerken vindt ik goed klinken. De prestanten weer wat minder. Die klinken een beetje hol.


Speel eens, met een flinke registratie heel snel akkoorden achter elkaar heen, of een snelle passage, zoals bv. een toonladder. Of improviseer een snelle toccata.

Dan bemerk je de problemen. Enfin, Reiner heeft zelf de problemen al toegekend (vreemd eigenlijk dat dit na afloop van de utigave van de set is gebeurd).


Heb ik gedaan. Aangezien ik niet weet hoe het in de kerk zelf klinkt kan ik het niet vergelijken. Je zou het ook kunnen beleven als een specifieke klank opbouw en verwerking die misschien wel bij dit orgel hoort. Daar kun je dan je speeltechniek, muziekstijl en vooral de registratie op aanpassen. Begrijp me goed, ik wil jouw ervaring niet in twijfel trekken maar wil hiermee zeggen dat je het 'probleem' ook anders kunt benaderen. Of is het toch echt puur alleen een mankement in de opnametechniek?
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 15 okt 2014 00:24

Re: 1981 Oberlinger orgel - Bonn-Beuel (61/III+P)

het ligt werkelijk aan het sample set; ik heb nooit een echt orgel ontmoet met zulk een probleem.
,
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com