Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1687 Arp Schnitger, Steinkirchen (28/2+P)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 05 feb 2015 12:57

Steinkirchen

Ik hoop dat hij nu snel komt...

Ik ben erg benieuwd hoe deze klinkt. Ik verwacht er veel van.

http://organartmedia.com/arp-schnitger.

Mooi om de verkorte manualen op de foto te zien, de pedaalregisters vind ik er zelf wat "bijgepropt" op het plaatje.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 05 feb 2015 18:04

Re: Steinkirchen

Interessant vind ik ook dat er voor het borstwerk aparte samples zijn met gesloten kast. Dat is voor de hand liggend maar tot nog toe is dit niet eerder aangeboden in een sampleset, voor zover ik weet.
Ik ben des te meer benieuwd hoe de klank zich ontwikkelt bij het openen en sluiten van de zwelkast. Zal er dan sprake zijn van een mix van de verschillende samples? Dat is ook niet natuurlijk. Iemand een idee?
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 05 feb 2015 18:36

Re: Steinkirchen

Als techneut zou ik het simpel houden denk ik.

Zwelkast dicht = 100% dicht / 0% open
Zwelkast open = 0% dicht / 100% open.
Hiermee vang je zowel het volumeverschil als de klankverkeuring. Het volume van de samples moet dan wel kloppen met de werkelijkheid. Maar dat geldt net zo goed tussen de Principal en de Quintadena.
De weg van dicht naar open lijkt mij niet lineair. De curve daartussen is met een serie metingen prima in kaart te brengen. Dus feitelijk resulteerd het in de inmiddels bekende slider tussen front en rear te bedienen met een zwel.

Wordt wel een lekker uitgebreide set dan.
4 kanaals + gesampelde tremulant + gesampelde zwelkast
Dus samples hauptwerk = 2 x opgenomen 4-kanaals
en samples brustwerk = 4 x opgenomen 4-kanaals

Dan valt het geheugengebruik zelfs mee zeg maar.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 05 feb 2015 19:47

Re: Steinkirchen

Boudewijn schreef:Als techneut zou ik het simpel houden denk ik.

Zwelkast dicht = 100% dicht / 0% open
Zwelkast open = 0% dicht / 100% open.
Hiermee vang je zowel het volumeverschil als de klankverkeuring. Het volume van de samples moet dan wel kloppen met de werkelijkheid. Maar dat geldt net zo goed tussen de Principal en de Quintadena.


Volgens mij is de gesimuleerde zwelkast al aardig realistisch toch? Zou dit echt heel veel toevoegen?

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 05 feb 2015 19:57

Re: Steinkirchen

Op de site van OAM lees ik over 2 situaties, open en dicht dus. Dus ik denk niet dat hier een zwelkwast-effect gesimuleerd gaat worden, zoals bij het Rotterdamse Transeptorgel. Ik vermoed dat je alleen kunt schakelen tussen open en dicht.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 05 feb 2015 20:15

Re: Steinkirchen

Is het open/dicht maken van het zwelwerk ook makkelijk met een toets te maken op mijn klavier?
(op mijn zwelpedaal zit geen midi en de hoogste c en b gebruik ik toch niet)
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 05 feb 2015 20:33

Re: Steinkirchen

Gerrit schreef:Op de site van OAM lees ik over 2 situaties, open en dicht dus. Dus ik denk niet dat hier een zwelkwast-effect gesimuleerd gaat worden, zoals bij het Rotterdamse Transeptorgel. Ik vermoed dat je alleen kunt schakelen tussen open en dicht.


Lijkt me toch onwaarschijnlijk. Je moet bij zwelkast open en dicht de samples voor zowel open en dicht laden. Dan is het niet zoveel extra werk om een systeem te gebruiken zoals Boudewijn dat noemde.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 05 feb 2015 21:37

Re: Steinkirchen

Leonard schreef:
Gerrit schreef:Op de site van OAM lees ik over 2 situaties, open en dicht dus. Dus ik denk niet dat hier een zwelkwast-effect gesimuleerd gaat worden, zoals bij het Rotterdamse Transeptorgel. Ik vermoed dat je alleen kunt schakelen tussen open en dicht.


Lijkt me toch onwaarschijnlijk. Je moet bij zwelkast open en dicht de samples voor zowel open en dicht laden. Dan is het niet zoveel extra werk om een systeem te gebruiken zoals Boudewijn dat noemde.


Het " systeem " bestaat al, SonusPararisi en Voxus en MDA passen het mixen van diverse kanalen al toe voor met name de frontsampels. In het geval van de zwelkast gaat er natuurlijk om hoe de geleidelijke verandering van klankkleur en volume tot stand komt. Met mixen ben je er dan niet, denk ik. Simpelweg schakelen tussen open en dicht doet grotendeels af aan de authentieke functionaliteit van het z w e l werk.
Maar goed, nog even geduld dan maar.

Leonard schreef:Volgens mij is de gesimuleerde zwelkast al aardig realistisch toch? Zou dit echt heel veel toevoegen?


Mee eens! Maar een gesampelde zwelkast kan natuurlijk een nog authentieker geluidsbeeld opleveren - als het goed gedaan is. Niet dat ik dat perse nodig heb.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 05 feb 2015 21:47

Re: Steinkirchen

Fokko schreef:een gesampelde zwelkast kan natuurlijk een nog authentieker geluidsbeeld opleveren - als het goed gedaan is.


je blijft met zwelkast open en dicht opnames toch werken met twee uitersten, zwelkast half open komt dan tot stand door een mix van open en dicht, en ik vraag me serieus af of dat ook daadwerkelijk een half open zwelkast benadert. We wachten inderdaad af waar OAM voor kiest.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 05 feb 2015 23:33

Re: Steinkirchen

Gewoon even een vraagje....

Het verbaast mij enigszins dat er een zwelwerk op dit orgel zit (en ook op het transeptorgel van de Laurenskerk).
In hoeverre gebruik je dit en bij welke (oude) muziek?
Die van het transeptorgel gebruik ik eigenlijk nooit.

Of is het de bedoeling dat je voordat je een stuk begint het luik op een bepaalde stand zet, zodat je niet "zwelt" tijdens het stuk?

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 05 feb 2015 23:58

Re: Steinkirchen

Karel van Ingen schreef:Gewoon even een vraagje....

Het verbaast mij enigszins dat er een zwelwerk op dit orgel zit (en ook op het transeptorgel van de Laurenskerk).
In hoeverre gebruik je dit en bij welke (oude) muziek?
Die van het transeptorgel gebruik ik eigenlijk nooit.

Of is het de bedoeling dat je voordat je een stuk begint het luik op een bepaalde stand zet, zodat je niet "zwelt" tijdens het stuk?

Groetjes,
Karel


Er zijn wel meer neobarokke orgels met een zwelwerk, dat het transeptorgel er één heeft is dus neit zo vreemd. Volgens mij is het zelfs één van de verschillen tussen barok en neobarok, corrigeer me ajb als ik het fout heb. Ik vermoed dan ook dat dit zwelwerk in Steinkirchen later is toegevoegd. Helaas ontbreekt de history nog op de website van OAM.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 06 feb 2015 00:07

Re: Steinkirchen

Ok,

maar gebruik je hem ook om te zwellen tijdens een stuk? en zo ja, bij welke stukken/componisten. Zijn hier voorbeelden van op Youtube?

Ik ken ze namelijk (nog) niet en leer graag wat bij. ;)
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 feb 2015 00:12

Re: Steinkirchen

Steinkirchen heeft geen zwelwerk. Uit de geschiedenis blijkt dat het orgel redelijk origineel is en later helemaal in originele staat is teruggebracht:

Arp Schnitger bouwde in 1687 een orgel voor de Sint Martinskerk in Steinkirchen. Het is vrijwel integraal bewaard gebleven. Wilhelmy repareerde en stemde het orgel in 1775, maar wijzigde verder niets. Ook Philipp Furtwängler liet het in 1843 ongewijzigd. In de jaren 1862-1919 werd het orgel onderhouden door Johann Hinrich Röver, en later door Heinrich Röver. In deze periode zijn enkele registers vervangen. Heinrich Röver verving in 1893 de zes spaanbalgen van Schnitger door een nieuwe magazijnbalg. Het instrument is in 1948 en 1987 door Von Beckeradt gerestaureerd. In 2011 is het orgel gerestaureerd door Rowan West.

Dispositie
Hauptwerk: Quintade 16', Principal 8', Rohrflöth 8', Octav 4', Nasat 3', Octav 2', Gemshorn 2', Sesquialtera 2 fach, Mixtura 4, 5, 6 fach, Cimbel 3 fach - 1948, Trompete 8'.
Brustwerk: Gedackt 8' - 1687/1948, Rohrflöth 4', Quinte 3', Octave 2', Spitzflöth 2', Tertzian 2 fach, Scharf 3, 4, 5 fach, Krumphorn 8'.
Pedal: Principalbaß 16', Octav 8', Octav 4', Nachthorn 2' - 1948, Rauschpfeife 2 fach - 1948, Mixtura 4-5 fach - 1948, Posaune 16', Trompete 8', Cornett 2' - 1948.
Koppelingen: Manualkoppel (schuifkoppel).
Speelhulpen: Tremulant, Zimbelstern, 3 Sperrventils.


Bron: http://www.orgbase.nl

Een borstwerk, waarvan de deurtjes open kunnen, is geen zwelwerk. Dan zou het Schnitgerorgel in Zwolle dus ook een zwelwerk hebben. :o :o
Bij een echt zwelwerk is en er veel groter volume verschil tussen open en dicht. In Steinkirchen zitten wel gaten in de deutjes: http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl/orgbase/dl/s/Steinkirchen%20-%20Nicolai%20und%20Martinikirche%206.jpg

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 feb 2015 10:06

Re: Steinkirchen

Kijk EJ, dat maakt het helemaal duidelijk.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 feb 2015 12:11

Re: Steinkirchen

Leonard schreef:
Gerrit schreef:Op de site van OAM lees ik over 2 situaties, open en dicht dus. Dus ik denk niet dat hier een zwelkwast-effect gesimuleerd gaat worden, zoals bij het Rotterdamse Transeptorgel. Ik vermoed dat je alleen kunt schakelen tussen open en dicht.


Lijkt me toch onwaarschijnlijk. Je moet bij zwelkast open en dicht de samples voor zowel open en dicht laden. Dan is het niet zoveel extra werk om een systeem te gebruiken zoals Boudewijn dat noemde.

De filosofie van OAM is toch dat het originele orgel zo natuurgetrouw mogelijk weergegeven wordt, zonder extra toevoegingen, uitgezonderd uitbreidingen van de klavieromvang. Daarom kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat prof. Maier ervoor zou kiezen om het Borstwerk om te bouwen tot Zwelwerk.

Bij de schermvoorbeelden zie ik ook geen slider oid voor het borstwerk, alleen twee versies met deurtjes open en deurtjes dicht. Ik vermoed dat die gewoon te bedienen zijn door er op te klikken.

Maar we zullen zien. Het is inderdaad goed mogelijk om het zo te maken dat de deurtjes te bedienen zijn met een zwelpedaal. Bij de sampleset van Riddagshausen (Pipeloops) is het ook al toegepast.

Evert-Jan schreef:Dan zou het Schnitgerorgel in Zwolle dus ook een zwelwerk hebben.

Ik heb in Zwolle wel eens een concert meegemaakt waarbij de registranten de deurtjes langzaam open en dicht deden. Maar zo is het oorspronkelijk natuurlijk niet bedoeld.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 feb 2015 20:08

Re: Steinkirchen

Er staat nu een demo op CC met zowel de borstwerkdeurtjes open en dicht.
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/15638

Oordeel zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 23 feb 2015 13:55

Re: Steinkirchen

Ik zie nu een hoop mooie demo's die gespeeld zijn op dit orgel.

Nu heb ik nog 1 vraag. Is dit orgel ook geschikt voor de grotere preludiums en fugas van Bach?

Daar zie ik (nog) geen voorbeelden van.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 05 maart 2015 14:05

Opname Steinkirchen

Op het forum zag ik dat er mensen benieuwd waren naar de klank van deze set. Voor Helmut Maier heb ik een opname gemaakt (een partita over psalm 140) zie: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/15935
Veel luisterplezier!

H gr

Chiel Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 06 maart 2015 12:29

Re: Opname Steinkirchen

Prachtige improvisaties, en ook een mooi heel mooi beeld van de mogelijkheden van het orgel.

Mooi stuk vakmanschap Chiel Jan. Bedankt.
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 06 maart 2015 20:35

Re: Opname Steinkirchen

Erg mooi, zowel het (gesampelde) instrument als de gemaakte muziek!!!
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 10 maart 2015 15:01

Re: Opname Steinkirchen

Hoi Karel, Edwin,

Bedankt voor jullie waardering!

H gr

Chiel Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 12 maart 2015 20:17

Re: Opname Steinkirchen

Zou mooi zijn als je deze muziek op schrift zet en laat uitgeven.
Zit die kans er in?

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 20 maart 2015 16:40

Steinkirchen kan nu worden voorbesteld

http://organartmedia.com/arp-schnitger

Introduktieprijs verlaagd tot 12 April met 50 Euros .

Introductory price until April, 12, 2015:
395.- Euro, (outside EU: 331,93 Euro) , 445.- Euro afterwards

MAAR OP DE WEBSITE KAN MEN NOG NIET BESTELLEN.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 25 maart 2015 17:28

Re: Opname Steinkirchen

Hoi Edwin

Leuk voorstel! Alleen, dat is echt een heleboel werk. Maar wie weet, ik heb wel meer dingen gecomponeerd nav improvisaties.

grtz

Chiel Jan

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 25 maart 2015 23:08

Re: Opname Steinkirchen

Bijzonder fraai! Sluit me graag bij Edwin aan m.b.t. het uitgeven op papier. Zeer bruikbare variaties voor de zondagse dienst!
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com