Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 nov 2015 18:21

Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Wie heeft er ervaring met het verkopen van een beveiligde set?
Ik zou er wel een paar kwijt willen die ik niet of nauwelijks gebruik.
Maar het aanpassen van de dongle als ik een set verkoop heb ik geen ervaring mee.

Het gaat om:
Ladegast (oam)
Metz - st. Eucaire (milan)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!

Anton
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 07 nov 2015 16:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 nov 2015 19:46

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Dat is helder.
Bedankt!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 06 nov 2015 09:02

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Ik heb pas een tweetal OAM-sets overgenomen. De procedure was:
1. De verkoper stuurt een mail naar de producent (in dit geval OAM) met de verkoopgegevens (sets, gegevens verkoper, gegevens koper) en doet een verzoek bij Milan Digital Audio om de licentie over te zetten.
2. De koper stuurt een mail naar de producent met dezelfde contactgegevens. Bij OAM moet je vervolgens ook een bedrag (€ 45,-) aan 'licentieoverdracht' betalen. Ik weet niet of dat bij andere producenten ook zo is.
3. De producent gaf akkoord aan Milan Digital Audio voor de update.
4. Milan Digital Audio benadert de koper met een verzoek om een 'licentie update file' op te sturen (met daarbij een referentienummer dat in de mail staat).
5. De koper stuurt dit verzoek op via het door Jan Wim gelinkte formulier.
6. Milan Digital Audio levert de dongle update toe.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 06 nov 2015 10:43

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

jaco schreef: Bij OAM moet je vervolgens ook een bedrag (€ 45,-) aan 'licentieoverdracht' betalen. Ik weet niet of dat bij andere producenten ook zo is.


He dat vind ik wel bijzonder dat OAM 45,- vraagt voor deze actie.
Ik heb vorig jaar OAM Vollenhove verkocht aan een ander forumlid en slechts het formulier van MDA gebruikt, zonder extra kosten dacht ik.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 06 nov 2015 16:31

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Heren,

Zie voor meer info http://www.organartmedia.com/en/license.html

Groet,
WiBo
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 07 nov 2015 14:04

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Ik vind het een nogal omslachtige procedure. Op zich wel logisch dat de registratie van alle licenties via MDA verloopt, maar een wijziging enkel via het formulier zou toch ook voldoende moeten zijn?
Wat ik me afvraag is: degene die zijn set verkoopt heeft na verkoop toch nog 'zijn' originele licentie op de dongle staan + de set nog steeds geinstalleerd? Dan zou hij in principe de set toch nog steeds kunnen gebruiken? MDA of OAM kan in dat geval onmogelijk controleren of de eerste koper ook werkelijk zijn licentie van de dongle heeft verwijderd. Daarbij kan MDA de licentie niet op afstand deactiveren wanneer de PC in kwestie niet op internet is aangesloten.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 07 nov 2015 14:18

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

De verkoper stuurt een license update request file naar MDA.

Deze file maak je onder File - Create a license update ....

Vervolgens verwijderd MDA de licentie voor het sampleset in de file en stuurt de verkoper een nieuwe file die vervolgens onder File - Apply a license update file ... op de HW dongel gezet wordt. En voila, men kan het set niet meer bespelen.

Als je dit laatste niet doet kun je wel op het set blijven spelen, maar je loopt een keer tegen de lamp.
Laatst bijgewerkt door Peter op 09 nov 2015 19:26, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 nov 2015 14:46

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Doorverkoop van gebruikte software schijnt overigens wel volstrekt legaal te zijn, ook al is dat tegen de zin van de producent. Zie bijvoorbeeld http://www.computerworld.com/article/25 ... nline.html. Ik neem aan dat dat ook geldt voor (onbeveiligde) sample sets. Het is natuurlijk wel fraudegevoelig.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 07 nov 2015 21:05

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Jan Wim schreef:Danny

Als je een beveiligde sampleset verkoopt, en je hebt een dongel update via MDA gedaan dan is de licentie van "jouw" dongle af, en heeft de nieuwe eigenaar de beschikking over de licentie.
Dus jouw redenering gaat alleen op voor onbeveiligde sets( welke ook om die reden hier niet verhandeld mogen worden)
.

Hallo Jan-Wim,
Ja, dat van onbeveiligde samplesets begrijp ik. Maar het gaat mij dus om het volgende: stel ik koop een beveligde set die via een licentie-update op de dongle kan worden geactiveerd. Bij aankoop krijg ik dan van MDA die update toegestuurd via een bestandje dat ik op de dongle moet zetten. Ik installeer de set en update vervolgens de dongle met dit bestand (dus de dongle van HW, want stel de sampleset heeft geen eigen dongle).
Nu heb ik hem een tijdje en wil hem verkopen. Ik verstrek de koper de originele DVD's/ USB stick met daarop de sampleset. De licentie wordt daarop van mij naar de nieuwe eigenaar overgrdragen. Daar verzoek ik MDA om en dat doet de leverancier van de set wellicht ook. Neemt niet weg dat ik op mijn PC nog steeds de sampleset geinstalleerd heb staan en op mijn dongle van HW staat ook nog steeds de licentie-update die ik er destijds op had gezet. MDA heeft online geen toegang tot mijn PC en kan daarom op afstand niet mijn licentie de-activeren. De geldigheid daarvan zal volgens mij dus gewoon door bijven lopen, toch ? Hoe kan die licentie dan door derden van mijn dongle af worden gehaald ? Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is dat systeem niet waterdicht.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 nov 2015 21:36

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Bij de e.v. aanschaf van een nieuwe dongle beveiligde sampleset of de update van HW4.x naar HW 5.x valt die persoon dan door de mand.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 07 nov 2015 22:37

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Jan Wim schreef:via een transfer licentie, wat ingevuld word via de site van MDA, krijgt de verkopende partij een verzoek om een dongle request uit te voeren, vervolgens haalt MDA de verkochte licentie van jouw dongle af.


Ja, OK dat is duidelijk. Maar hoe haalt MDA dan de licentie van mijn HW-dongle af ? Die dongle zit nl. in een USB-poort van de PC thuis welke waarschijnlijk niet is aangesloten op internet en zij kunnen daar dus online niet bij komen. Dat is juist mijn punt. Ik heb als koper ooit zelf het .lic bestandje van de bewuste set op die HW-dongle gezet (nogmaals: stel de set heeft geen eigen dongle, de licentie-update was uitgevoerd via dit bestandje). MDA kan dus niet controleren of ik de verlopen licentie er zelf al dan niet af haal en zij kunnen dat zelf op afstand ook niet.
Ik wil graag weten of dit systeem waterdicht is om te voorkomen dat mijn komende producten (welke ook op deze manier zullen worden beveiligd) via een achterdeur nog door Jan en alleman kunnen worden gebruikt op basis van één aangeschafte licentie. Volgens mij biedt MDA aan producers ook de mogelijkheid om de set via een eigen (separate) dongle te beveiligen (=bij hen aan te schaffen) maar dat weet ik niet zeker. In de meeste gevallen zal het gaan via een aan de koper toe te sturen .lic bestandje met daarin ge-encrypt de koper -en samplesetinformatie.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 nov 2015 21:23

Danny schreef:
Maar hoe haalt MDA dan de licentie van mijn HW-dongle af ? Die dongle zit nl. in een USB-poort van de PC thuis welke waarschijnlijk niet is aangesloten op internet en zij kunnen daar dus online niet bij komen. Dat is juist mijn punt. Ik heb als koper ooit zelf het .lic bestandje van de bewuste set op die HW-dongle gezet (nogmaals: stel de set heeft geen eigen dongle, de licentie-update was uitgevoerd via dit bestandje). MDA kan dus niet controleren of ik de verlopen licentie er zelf al dan niet af haal en zij kunnen dat zelf op afstand ook niet.

Hallo Danny,

De procedure is m.i. waterdicht:
1) ik stuur dongle bestand naar MDA
2) ik krijg een nieuwe terug, zonder het verwijderde orgel
3) ik zet die nieuwe op de dongle
4) ik haal er opnieuw een dongle bestand van af en stuur die naar MDA
5) als MDA nu ziet dat ik mijn dongle werkelijk heb geupdate, wordt de licentie van het betreffende sampleset op de dongle van de nieuwe eigenaar gezet.
Lijkt me redelijk waterdicht..., toch?

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 10 nov 2015 11:02

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Anton Heger schreef:1) ik stuur dongle bestand naar MDA
2) ik krijg een nieuwe terug, zonder het verwijderde orgel
3) ik zet die nieuwe op de dongle
4) ik haal er opnieuw een dongle bestand van af en stuur die naar MDA
5) als MDA nu ziet dat ik mijn dongle werkelijk heb geupdate, wordt de licentie van het betreffende sampleset op de dongle van de nieuwe eigenaar gezet.


Ha Anton,
Ik betwijfel of stap 4 wel thuishoort in de overdracht van de licenties. Volgens mij niet. En als dat wel zo zou zijn dan (dat is create license request), dan moet er ook opnieuw een update van de dongle vanuit MDA worden verstuurd om deze vervolgens te applyen. Doe je dat niet, dan blijft de request open staan (achter de schermen is er een statuswijziging in hauptwerk) en dit blokkeert nieuwe wijzigingen in de toekomst - zoals update van Hauptwerk zelf of een nieuwe sampleset installatie/license request. De situatie is dan zoals Jan Wim heeft beschreven.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 10 nov 2015 17:57

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Dag Fokko,

Uit een mail van Martin Dyde van 6 nov. j.l.;

Hello Anton,

This is the procedure in general for transferring a sample set licence 
from person X's USB key to person Y's, provided that the relevant sample 
set producer allows licence transfers:

- Person X sends us a licence update request file.

- We'll then update it to remove the licence from that, and send the 
resulting licence update file back to Person X.

- Person X then applies that file, and sends us a new licence update 
request file, just so that we have the necessary proof that the update 
has actually been applied (i.e. that the sample set has indeed been 
removed from the USB key), as a matter of standard procedure.

- Person Y then sends us a licence update request file.

- We'll then update it to add the licence to it, and send the resulting 
licence update file back to Person Y.

- Person Y then applies that file, thus enabling the sample set on 
his/her USB key.

Thanks and best regards,
Martin Dyde.


Volgens mij heb ik het correct weergegeven.

Hg,
Anton

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 10 nov 2015 18:17

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Anton Heger schreef:Dag Fokko,

Uit een mail van Martin Dyde van 6 nov. j.l.;

Hello Anton,

This is the procedure in general for transferring a sample set licence
from person X's USB key to person Y's, provided that the relevant sample
set producer allows licence transfers:

- Person X sends us a licence update request file.

- We'll then update it to remove the licence from that, and send the
resulting licence update file back to Person X.

- Person X then applies that file, and sends us a new licence update
request file, just so that we have the necessary proof that the update
has actually been applied (i.e. that the sample set has indeed been
removed from the USB key), as a matter of standard procedure.

- Person Y then sends us a licence update request file.

- We'll then update it to add the licence to it, and send the resulting
licence update file back to Person Y.

- Person Y then applies that file, thus enabling the sample set on
his/her USB key.

Thanks and best regards,
Martin Dyde.


Volgens mij heb ik het correct weergegeven.

Hg,
Anton


Je hebt het correct weergeveven. Ik denk dat Martin dan ook nog een update file naar persoon X stuurt om het proces bij X te sluiten.
In dat geval is de overdracht tegenwoordig volledig en waterdicht. (ik heb dat nog niet eerder meegemaakt)

EDIT - inderdaad, in feb 2014 heb ik een set verkocht en daarbij was sprake van 1 maal een request/apply bij mij als verkoper.
Laatst bijgewerkt door Fokko op 10 nov 2015 18:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 10 nov 2015 18:29

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Jan Wim schreef:inderdaad zo is het proces sluitend, ikzelf heb dit ook nog niet mee gemaakt, toen ik Kampen verkocht, werd die stap niet uitgevoerd.
maar blijkbaar zal er niet alleen bij VW SjoemelSoftware hebben plaats gevonden :lol:


Oei JW, verdachtmakingen :o
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 10 nov 2015 21:19

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Anton Heger schreef:Hallo Danny,

De procedure is m.i. waterdicht:
1) ik stuur dongle bestand naar MDA
2) ik krijg een nieuwe terug, zonder het verwijderde orgel
3) ik zet die nieuwe op de dongle
4) ik haal er opnieuw een dongle bestand van af en stuur die naar MDA
5) als MDA nu ziet dat ik mijn dongle werkelijk heb geupdate, wordt de licentie van het betreffende sampleset op de dongle van de nieuwe eigenaar gezet.
Lijkt me redelijk waterdicht..., toch?


Hallo Anton,
Bedankt, het is me nu duidelijk. Kort gezegd kan de nieuwe koper van de set hem dus niet gebruiken zolang de verkoper zijn licentie niet heeft 'afgemeld' bij MDA. Ik neem daarbij aan dat de originele licentieupdate van de verkoper niet zomaar (buiten deze procedure om) op de dongle van de nieuwe eigenaar kan worden gezet en hergebruikt ?

Groet,
Danny

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 11 nov 2015 00:00

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Hergebruik?
Heb ik nooit geprobeerd :
- het is technisch heel simpel te voorkomen door een volgnummertje te gebruiken
- ik zou bang zijn dat ik mijn dongle onklaar maak en dat risico vind ik het echt niet waard

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 nov 2015 11:50

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Danny
Dongles hebben een serienummer (en via een truc kun je dat opvragen op jouw PC).
De licentieupdate van de dongle heeft datzelfde serienummer. En het bevat niet zomaar een regeltje van: licentie HW advanced + licentie Walcker en licentie Zwolle, maar is een AES256 versleuteld bestandje.
Als de HW software het goed afvangt (en ik twijfel daar niet aan), gaat jouw idee dus niet werken.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 11 nov 2015 21:46

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Evert-Jan schreef:Als de HW software het goed afvangt (en ik twijfel daar niet aan), gaat jouw idee dus niet werken.

Hallo Evert-Jan,
Het was geen 'idee' van mij (want ik ga dit zelf echt niet doen) maar een gedachte. Zoals gezegd wou ik weten wat de beveiligingsmogelijkheden en betrouwbaarheid zijn van een dongle-encryptie i.v.m. komende producten want ik wil geen illegale praktijken. Ik vermoedde al dat zowel de licentieupdate als de dongle hetzelfde serienummer hebben waardoor ongeoorloofde uitwisseling dus niet mogelijk is. Samen met de gestelde procedure bij verkoop (of retourneren) lijkt me dit afdoende waterdicht, gelukkig maar. Bedankt allen voor de info.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 nov 2015 23:08

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Sorry, idee is natuurlijk een verkeerd gekozen woord !! :(

En ik snap dat jij als sampleset leverancier wel wil weten of het beveiligingssysteem waterdicht is.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 11 nov 2015 23:31

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Danny,

Waarom vraag je Martin Dyde niet om info. Die kan je een compleet beeld geven, van het proces, de versleuteling van de files, de kosten en misschien nog veel meer info waar wij niet aan denken of van weten.

Beveiligen is een goede zaak en de meerkosten volledig doorrekenen.

Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 12 nov 2015 00:24

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Fokko schreef:Waarom vraag je Martin Dyde niet om info. Die kan je een compleet beeld geven, van het proces, de versleuteling van de files, de kosten en misschien nog veel meer info waar wij niet aan denken of van weten.
Beveiligen is een goede zaak en de meerkosten volledig doorrekenen.


Hallo Fokko,
Klopt. Ik heb hierover al eens met MDA (in dit geval Martin) contact gehad en weet al wat de procedure is voor het verstrekken van een licentie aan een nieuwe koper + de kosten per licentie voor elke verkochte set. Er zijn idd kosten verbonden voor het aanvragen van een nieuwe licentie en die worden daarom ook doorbelast in de verkoopprijs. Echter was mij onbekend wat de procedure was bij een verhuizing (lees: verkoop) of wanneer een set wordt geretourneerd na aankoop. Ook ga ik hem nog een bericht sturen over het aanvragen van een stukje 'protection-code' voor een komende set. Dit is nl. iets dat je vooraf bij MDA moet aanvragen om in de ODF te verwerken, anders gaat de dongle-licentie niet werken in combinatie met de sampleset-data van een nieuwe set. Het is allemaal behoorlijk complex, maar gelukkig zijn er mensen die weten wat je nodig hebt en hoe dit te verwerken in de data... ;).
Naast de noodzakelijke dongle-beveiliging maak ik me meer zorgen over het feit dat de .hbw -en .hbx encryptie al gekraakt schijnt te zijn (heb ik gehoord van Pipeloops). Naar mijn mening is dit nog de zwakke schakel in de beveiliging van een set. Maar zo'n dongle-beveiliging is in mijn geval een noodzakelijk feit geworden om te voorkomen dat het materiaal straks op internet voor jan-en-alleman beschikbaar wordt gesteld. Het ontwikkelen van een kwalitatief goede set is heel erg veel werk en misbruik van de data wil ik daarom met een beveiliging als deze enigzins proberen te voorkomen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 nov 2015 12:32

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

Danny

ter info: dongle protection zit tegenwoordig in de WAV files en niet in de ODF

Bericht 12 nov 2015 18:38

Re: Sampleset verkopen: hoe gaat dat met een dongle?

jaco schreef:Ik heb pas een tweetal OAM-sets overgenomen. De procedure was:
1. De verkoper stuurt een mail naar de producent (in dit geval OAM) met de verkoopgegevens (sets, gegevens verkoper, gegevens koper) en doet een verzoek bij Milan Digital Audio om de licentie over te zetten.
2. De koper stuurt een mail naar de producent met dezelfde contactgegevens. Bij OAM moet je vervolgens ook een bedrag (€ 45,-) aan 'licentieoverdracht' betalen. Ik weet niet of dat bij andere producenten ook zo is.
3. De producent gaf akkoord aan Milan Digital Audio voor de update.
4. Milan Digital Audio benadert de koper met een verzoek om een 'licentie update file' op te sturen (met daarbij een referentienummer dat in de mail staat).
5. De koper stuurt dit verzoek op via het door Jan Wim gelinkte formulier.
6. Milan Digital Audio levert de dongle update toe.



ik moest 15 euro betalen toen ik zwolle over nam
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com