Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Re: Nieuwe Speakers Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 20 feb 2016 12:28

Re: Nieuwe Speakers Jan Wim

Ha Jan Wim,

Die zien er glanzend uit. ;)

Kun je de specificaties noemen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 feb 2016 13:22

Re: Nieuwe Speakers

Mooi zeg :)
De mid laag zijn scan speak volgens mij, wat zijn de tweeters voor merk? Op welke freq. filter je ze?
Ik denk dat je het druk gaat krijgen!

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 22 feb 2016 21:48

Re: Nieuwe Speakers

Dag Jan Wim,

Die zien er fraai uit, en ze zullen wel dito klinken!

Behoort het begeleiden van eventuele zelfbouwers ook tot je dienstenpakket?
Ik zou het namelijk best leuk vinden dit soort boxen zelf te bouwen!

Met groet,

David

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 feb 2016 22:16

Re: Nieuwe Speakers

Krijg je er dat witte vachtkleedje ook bij, Jan-Wim?? Voor een goede demping rond de grond.....

Mooi zeg; toevallig dat ik ook een hele mooie pianolak kast weet te staan, in de showroom van Andree Bovenschen......maar daar zit dan weer een revolutionair weergeefsysteem in, waarvan ik, gezien de lopende patentaanvragen, hier geen nadere mededelingen kan doen.

Gaaf spul, maar ik vind 1200hz best wel gedurfd laag als crossover.....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 feb 2016 23:16

Re: Nieuwe Speakers

Hoi Jan Wim

Wel eens aan Heil air motion transformers gedacht. Deze kunnen vanaf 800hz meespelen , al heb ik de mijne vanaf 1000 hz gefilterd en zijn bipolair en dat is een genot als ze op de console staan omdat de directheid van normale tweeters totaal verdwijnt. Misschien een idee voor de kleinere variant. Mundorf heeft ook dipool amt tweeters waarvan je het grootste exemplaar vanaf 1800 hz kan inzetten.
Maar goed dan wordt het weer een heel ander soort speaker met een heel ander filter en kast ontwerp.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 feb 2016 00:28

Re: Nieuwe Speakers

Hoi Jan Wim

Ben nog niet echt verder gegaan met dsp, was dit weekend weg. Morgen avond is mijn vrouw weg, je weet wel als de kat van huis is etc. :D :D kan ik weer even experimenteren.
Qua tweeter keuze kan je kiezen of je hele snelle top tweeters neemt zoals bij jouw boxen en jou een beetje kennende van het forum weet ik dat je alleen het beste van het beste zal gebruiken of je kiest voor luistergemak en ruimtelijkheid.
Dit alles heeft uiteraard te maken met de plaats waar je de boxen zet. Kan je kiezen voor enige afstand tot je boxen dan zijn dit soort weergevers superieur, alleen als je kiest voor plaatsing op de console dan is het geluid van de tweeters nog niet voldoende uitgewaaierd als het ware!! en dan is mijn ervaring dat de meeste metal tweeters toch wat scherp klinken.
Ik heb dat ervaren met mijn kefs r300. Deze boxen hebben een top weergave en ik luister er dagelijks met plezier naar want ze zijn verhuisd van het orgel naar mijn installatie. Maar nu staan ze op 3 meter afstand!! Op de orgel console klonken ze ook erg goed maar toch wel vrij direct en dat ben ik met de dipool speakers totaal kwijt.
Mocht je een kleinere versie voor op de console gaan maken dan zou ik toch die amt's nog eens uitproberen.
Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat met zo'n kleine tweeter die zo laag gefilterd is, dat hij bij tutti registraties misschien te weinig geluids druk weet te produceren? Voordeel is natuurlijk de fase reine weergave van een groot deel van het frequentie spectrum en dat is natuurlijk een groot voordeel.

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 feb 2016 21:56

Re: Nieuwe Speakers

Ha JW,

maar ja het is wel duur


Dat las ik inderdaad:

http://www.speakerkits.nl/geen-categori ... loquentia/

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 feb 2016 22:01

Re: Nieuwe Speakers

je hebt je huiswerk niet goed gedaan Peter.


:?:
Ik zocht alleen een vergelijkbaar plaatje en vond jouw JW speaker met een andere naam.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 feb 2016 00:21

Re: Nieuwe Speakers

Hey leuk!
Speakerkits verkoopt ook mijn versterkers de qls qa100.
Ook Andre Bovenschen heeft er een staan in zijn zaak. Komen ze toch een beetje in de picture.

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 24 feb 2016 09:45

Re: Nieuwe Speakers

Ha JW,

De foto die je hier op het forum geplaatst hebt is exact hetzelfde en ook de ingrediënten die je eerder genoemd hebt, maar later weggehaald, staan erbij.

http://www.speakerkits.nl/wp-content/up ... er-def.pdf

Het lijkt dan voor de hand te liggen dat "jouw" JWspeakerbouw1 dezelfde is als de Eloquentia van Speakerkits.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 24 feb 2016 13:51

Re: Nieuwe Speakers

Op die website lees ik boeiende dingen. Alleen snap ik het soms niet helemaal.

Wat is dat nu eigenlijk?
extreem hoge resolutie


Ik en die term wel bij fotografie bv, en dan betekent het "oplossend vermogen" vertaald in bv de bitdiepte en aantal pixels.
Maar hoe vertaalt zich dat nu eigenlijk naar puur natuurkundige en meetbare eigenschappen bij een luidspreker??

en dan: ( nog onbegrijpelijker voor deze arme ziel): "muzikale vertolking " : zit er dan een iemand met conservatorium in die kast die het audiosignaal muzikaal vorm geeft?

Ben de laatste tijd weer erg getriggerd op deze luchtacrobatiek nadat ik een hele dure speakerkast van helaas hier niet openbaar te maken merk mocht openschroeven en ervaren, wat een goedkope weergevers uit het lage middensegment erin zaten, en ook de vreemde beschakeling daarvan....

Het blijft toch altijd veel hocus=pocus in deze wereld. Graag achter een gordijn door een panel laten beoordelen in vergelijking. Moet het gordijn wel goed doorlatend zijn natuurlijk voor geluid......


Geert

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 24 feb 2016 17:33

Re: Nieuwe Speakers

@ Peter het getuigt nu niet echt van inzicht???


Dag JW,

Hoe meer je schrijft, hoe minder ik er van begrijp. :oops:

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 24 feb 2016 20:05

Re: Nieuwe Speakers

Goedenavond JW,

Enkele feiten:
1. Je reageert inderdaad op een vraag van Jan of je wel eens gedacht hebt over het toepassen van de AMT en schrijft oa: Jan ik heb samen met mijn compaan in het "kwaad" deze gebouwd, 1 set hiervan is naar belgie gegaan
dit klinkt echt als een klok maar is niet geschikt om in een HW meubel in te bouwen

Daarbij plaats je een foto die (en neem me dat niet kwalijk) volgens mij hoort bij “deze gebouwd”.

2. In datzelfde bericht meldt je welke drivers je gebruikt, maar je haalt dat weg in dezelfde minuut waarin ik reageerde met een link op je opmerking “maar ja het is wel duur” :?:

3. In de door mij geplaatste link staat dezelfde foto die jij gebruikt, worden dezelfde drivers genoemd die jij noemde en zijn de speakers, net jij als schrijft, naar België verkocht. Jij vindt dan dat ik mijn huiswerk niet goed gedaan heb. :(

4. Ik geef daarop in een antwoord aan dat wat hierboven bij punt 3 staat en dan schrijf je “@ Peter het getuigt nu niet echt van inzicht???.”

5. Vervolgens reageer je op de opmerking over de foto, maar ik lees niets over de drivers! :(

Als er geen link tussen JW en Speakerkits is, blijkt het dus gevaarlijk om dezelfde foto te gebruiken, en, zoals je in eerste instantie deed, dezelfde drivers te noemen! Dit geeft verwarring. :roll:

Handiger zou zijn geweest om een foto te plaatsen van de speaker die je zelf gebouwd hebt. :idea:

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 24 feb 2016 21:52

Re: Nieuwe Speakers

Beste mannen,
wellicht tijd om even diep adem te halen. Wat wel en niet gezegd en geschreven is of bedoeld zou zijn is nu niet meer zo relevant want de verwarring is nu wel compleet, ook bij mij.

Jan Wim, misschien is het een idee om met schone lei te beginnen en te vertellen wat je dan wel heb uitgedacht.
Je hebt er blijkens je eerste bericht enorm veel tijd en inspanning voor gepleegd dus de introductie verdient mijn inziens een nieuwe kans. Ik ben benieuwd.

Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 25 feb 2016 15:13

Re: Nieuwe Speakers

Ik moet wel een beetje glimlachen hoor... :P

Volgens mij is Peter van mening dat Jan Wim heeft willen zeggen dat hij de speaker op de foto zelf had gebouwd, of heb ik het mis? Die indruk zou kunnen ontstaan als je alles zo terugleest. Maar Jan Wim heeft op internet een foto gevonden van een speaker die hij heeft nagebouwd. Begrijp ik zo goed of maak ik de verwarring nu helemaal compleet?

Groeten, Jan

P.s. Veel succes Jan Wim met de bouw van de speakers!!!
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 27 feb 2016 11:42

Re: Nieuwe Speakers

Beste Jan Wim,

Bedankt voor het delen van je info van je speakers, al gaat het technisch heel ver mijn pet te boven :? Maar dat geeft niet, ik hoef niet alles te begrijpen om het toch met enige interesse te volgen. Ik vindt het vooral interessant wat er in het HW-wereldje wordt ondernomen om tot een perfecte klankweergave te komen.

Graag even jouw eerlijke mening:
Ik heb Blue Sky SAT8 speakers (http://abluesky.com/products/sat8/). Ik ben er zelf zeer tevreden mee, maar als je met jouw kennis naar de specificaties kijkt, hoe beoordeel je deze speakers dan?

Wees maar gewoon eerlijk, ik kan wel tegen een stootje... ;) , en trouwens... het klinkt bij mij echt geweldig, maar misschien kan het nog veel beter??? En dat zou ik interessant vinden.

Alvast bedankt!
H.gr., Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 27 feb 2016 12:57

Re: Nieuwe Speakers

Dag Jan Wim,

Wat bepaald jouw keuze voor de rode lijn op 95dB en niet bijvoorbeeld 3 dB lager?

Visueel komt de speaker er dan toch beter uit?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 feb 2016 14:52

Re: Nieuwe Speakers

Jan Wim schreef:
en wat is het grote verschil tussen een speaker die wel alle frequenties kan raken, een enorme rust en detail komt er los.

welke vorm je later ook zal toepassen van correctie, het kan nooit tegen het "natuurlijke ongecorrigeerde proces op".

gr

JW


Is natuurlijk prachtig als je zo'n mooie rechte curve kan bereiken en dat zegt veel over de skills van Jan Wim.
Wat ik een beetje mis is hoe je de freq. response hebt opgenomen? Je moet toch wel de ruimte invloeden uitschakelen en als je geen echoloze meet kamer hebt dan is dat lastig. Ook als je zo'n rechte curve hebt dan kan hij in elke willekeurige kamer anders klinken door kamer resonanties en absorptie in het hoog. Maar desalniettemin, niettegenstaande, overmits ;) is dit een prachtig resultaat. :!: :!:
Wat betreft room correctie. Ik denk dat ook zulke goed ontworpen boxen ervan kunnen profiteren omdat niet alleen de freq.curve in moeilijke ruimtes, maar ook het fase gedrag, de timing onderling en ook de impuls weergave kunnen worden aangepakt. Ik bedoel hiermee de software van Dirac!! Ik heb nu de proefversie van Dirac draaien als Vst plugin (beta versie)in Reaper. Dirac is de Rolls Royce onder de roomcorrectie software omdat het niet alleen het frequentie verloop, resonanties in een ruimte corrigeert maar ook impulsresponces van de speaker en de timing van alle speakers onderling. Arc op zich gaf al verbetering maar Dirac klinkt toch weer een stapje beter. Er is iets meer rust in het geluidsbeeld, wat transparanter en het mid,laag heeft wat meer body. Dirac is echter wel een stuk duurder en je moet er zelf nog een microfoon bij aanschaffen. Groot voordeel is wel dat het geen bug heeft zoals Arc waarbij je steeds even handmatig de filtersetting moet goed zetten. Ook al was dit bij het opstarten van Reaper maar een klein iets, toch irriteerd dat.
Ga deze week verder luisteren naar Dirac!
Wordt vervolgd!

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 feb 2016 15:35

Re: Nieuwe Speakers

Hoi Jan Wim

Ik heb gemaild met Dirac en zij hebben mij dit toegestaan.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2016 15:39

Re: Nieuwe Speakers

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Ik heb gemaild met Dirac en zij hebben mij dit toegestaan.

Groet Jan


leuk mij ook, maar ik heb er de tijd nog niet voor gehad (slechte betatester ben ik dus :oops: )
om hem als vst te proberen,
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 27 feb 2016 15:46

Re: Nieuwe Speakers

Jan Wim schreef:dus misschien met eerder genoemde uitleg begrijp je nu dat jouw speaker zowel in het laag als in het hoog gaat afvallen .

dus met andere worden jouw Sat8 speaker is redelijk, maar zal altijd een sub nodig hebben
en het hoog moet wat beter in balans gebracht worden
misschien kan je dit nog een beetje afstellen door het hoog iets te boosten op je speaker

gr
JW


Bedankt Jan Wim voor je toch wel 'confronterende' reactie... :(
Maar zoals ik al zei ben ik er tevreden mee, maar ik weet nu dat het dus nog beter kan. En dat vind ik wel heel interessant. Overigens heb ik een sub, dus dat gedeelte wordt al wat ingevuld.

Wat bedoel je precies met het afstellen door het hoog iets te boosten op je speaker??? Graag jouw advies, zodat ik het kan uitproberen. B.v.dank!

H.gr., Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 27 feb 2016 16:05

Re: Nieuwe Speakers

Ha Jan Wim,

Je hebt de speakers gebouwd voor de weergave van Hauptwerk.

Als je eens tijd hebt wil je dan ook een meting doen op oorhoogte op de orgelbank? Dat is immers de plaats waar de organist het waarneemt.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 27 feb 2016 16:36

Re: Nieuwe Speakers

daarbij behorende sweep geluiden :lol: :lol:


Dat is natuurlijk ook niet zo'n fijn geluid! Ik herken de angst. ;)

Je kunt beter orgelspelen.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 feb 2016 21:31

Re: Nieuwe Speakers

Jan Wim schreef:maar boven alles blijft altijd de emotie staan
ik heb ooit jaren geleden eens in een woongroep een man met het syndroom van down orgel horen spelen
dit raakte me echt diep van binnen, hij kon geen muziek lezen, hij speelde niet maatvast, maar het gevoel en de emotie die hij erin legde was echt bizar, ik weet niet hoe je dit gevoel moet verwoorden
dus kortom een perfecte weergave is een ultieme stap zeker in kombinatie met hauptwerk
maar........... laat ik het zo zeggen met "minder" kan je ook genieten van HW


Dit is een terechte en cruciale nuancering Jan Wim. Ik heb bewondering voor je kennis en vaardigheid wat je zoal neerschrijft. Al blijft het bij woorden en grafieken. Vrij beleven en vergelijken in een mooie ruimte zou natuurlijk geweldig zijn als dat ooit mogelijk wordt.
Ik ben zeer in mijn nopjes met de Genelecs. Ook is mijn woonkamer waar geleefd wordt bepaald niet perfect en heb ik beperkte ruimte voor de plaatsing van de 4 monitoren en sub.
De grafiek van de Genelec is ook minder strak als die jij presenteert. De meting is daar gedaan op 1 meter afstand. Hoe ziet dat er dan bij jou uit?

Zou je je verhaal ook eens kunnen aanvullen met welke versterker(s) en andere zaken in de audioketen benodigd zijn om tot dit resultaat te komen? En wat voor kostenplaatje hangt er dan ruwweg aan?

Groet,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 28 feb 2016 12:39

Re: Nieuwe Speakers

Hoi Jan Wim,

ik lees dit topic met interesse. Ik zie jouw een superstrakke curve presenteren op een schaal van -50db - 150db. De curve van de luidsprekerabrikant staat op een schaal van 50db - 120 db. Jouw schaal beslaat dus 200db en die van de luidsprekerfabrikant slechts 70 db. Is het mogelijk om de curves op een fijnere schaal te presenteren?

Ik heb de B&W 802 series 2 staan en de fabrikant beloofd daarvan 27Hz – 20kHz ± 2dB on reference axis, en dat klint goed, maar in het laag boxt het nogal met de afmetingen van de woonkamer en de daarbij behorende tegelvloer. . Ik houd jouw topic dus nog wel even in de gaten.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com