Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

wegvallen akoestiek

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 27 apr 2011 20:55

Woonplaats: Vroomshoop

Bericht 08 nov 2011 13:58

wegvallen akoestiek

Beste mensen,

Als ik een (groot) sample set aan het bespelen ben valt (als je veel registers gebruikt de akoestiek weg) Ik heb de ram en cpu meters er al bij geladen in hauptwerk 4 maar deze hebben nog genoeg ruimte over.
Het lijkt net of de geluidskaart de poly tonen niet kan verwerken.
zijn er meer mensen die hier problemen mee gehad en de oplossing hebben?

geluidskaart: focusrite saffire le

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 nov 2011 14:43

Re: wegvallen akoestiek

Als je cpu-meter aangeeft dat je nog ruimte over hebt, maar toch de galm wegvalt, heb je misschien je polyfonie-instelling te hoog staan. De cpu-meter is namelijk niet gebaseerd op wat je computer aan kan, maar op wat je als polyfonie-instelling hebt opgegeven.

Voorbeeld:
Je computer kan 1000 aan, maar je hebt 2000 opgegeven. Als je dan 1000 bereikt, geeft de meter aan dat je nog 50% over hebt, terwijl je computer toch al problemen heeft. Een deel van het geluid valt plotseling weg.

Omgekeerd:
Je computer kan 2000 aan, maar je hebt 1000 opgegeven. Als je dan 1000 bereikt, knijpt HW de galm af en de meter geeft aan dat je niets meer over hebt. Maar feitelijk kan je computer nog 2x zoveel aan.

Kortom:
Je moet de polyfonie zo hoog mogelijk zetten, maar niet té hoog. Wanneer is het nu te hoog? Als een deel van het geluid plotseling wegvalt, voordat HW de kans gehad heeft onopvallend in te grijpen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 27 apr 2011 20:55

Woonplaats: Vroomshoop

Bericht 08 nov 2011 15:36

Re: wegvallen akoestiek

Weet u ook hoe je dat insteld in hauptwerk 4? of moet ik de instellingen van de geluidskaart veranderen.

Alvast bedankt!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 nov 2011 18:19

Re: wegvallen akoestiek

Je kunt de polyfonie instellen in het scherm 'Audio, MIDI and Performance'.

Ik zie nu trouwens dat ik in mijn verhaal hierboven de cpu-meter en de polyfonie-meter met elkaar verward heb. Als je polyfonie te hoog staat, komt je polyfonie-meter niet in het rood, maar je cpu-meter wel.

Je polyfonielimiet moet zo laag staan dat je cpu-meter nooit in het rood komt en tegelijk zo hoog mogelijk, zodat je polyfonie-meter zo min mogelijk in het rood komt.

Als jouw cpu-meter niet in het rood komt, kan je polyfonie dus niet te hoog staan. Hij kan echter wel te laag staan, zodat HW te snel ingrijpt. Vandaar dat de galm wegvalt. Je moet je polyfonie-instelling dus niet verlagen (zoals ik hierboven zei) maar verhogen en wel zover dat je cpu-meter net niet in het rood komt bij snel spel in vol orgel.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com