Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 dec 2011 21:11

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hoi Jacob,

bedankt voor je leuke reactie,

voor de kerst is het orgel zeker speelklaar.

ik denk dat voor het nieuwe jaar dan alleen nog registerborden, en trekkers maken over blijven.

ben nu de sub aan het klaarmaken, zodat de totaal klank goed is, daarna moet ik nog een hoop kabels rangschikken en binden.


met vriendelijke groet


Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2011 21:35

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

na een lange periode, toch uit eindelijk alle midi gesoldeerd, het pedaal werkt.

en de 80 registers zijn ook voorzien van midi, en getest het werkt :roll:

de linkse registerbak is klaar,de register trekkers zijn voorzien van vilt en stop aanslagen.
van de rechtse bak moet ik deze werkzaamheden nog uitvoeren.

de lessenaar is ook klaar en gemonteerd.

als je deze open klapt is daar ruimte voor het toetsen bord en muis

het orgel is zo gebouwd dat er later eventueel een 4e klavier bij kan, maar ik denk 3 klavieren netter overkomen dat 4 klavieren te dominant worden in het geheel.

maar goed misschien zien jullie het anders met een verse blik op het orgel

zal later nog wel wat foto's posten

groeten Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2011 21:42

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

de lessenaar gemaakt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2011 21:44

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

foto orgel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2011 21:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

foto orgel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2011 21:47

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

foto orgel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2011 21:58

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

opstelling van de speakers

nadat ik samen met Ron bij Pleun ben wezen luisteren, ben ik gaan stoeien met diversen speaker opstellingen.

ik heb nu net zo als Pleun 3x een stereo speaker paar gemaakt, met als toevoeging achter mij aan het plafond 2 kleine genelec boxen, deze zijn voor de evt, surround sets, en bij de niet surr. sets geven ze een mix down verzwakt weer van alle 3 de stereo paren.

het totaal geeft nu een heel rustig gedragen audio beeld weer, het geluid gaat meer over je heen, en toch zit je er midden in.

2 stereo speakers op oor hoogte geven een veel onrustiger geluid weer, nu staan de laagste speaker op 1.75mtr hoogte.
en de hoogste op 2.10mtr.


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 dec 2011 22:40

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim

dat is al een zeer mooi resultaat; en dat in 1,5 maand !!!
Ben je hier alleen de avonduren mee bezig?

Evert-Jan

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 13 dec 2011 22:48

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim,

Het resultaat van je werk mag er wezen.
Zo te zien ga je het nog redden voor de kerst.
Ik vind het leuk om te horen dat mijn box opstelling bij jouw goed
overgekomen is en zoals je schrijft een mooi breed egaal geluid geeft.
Succes met de laatste loodjes.

Groet, Pleun Doolaard

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2011 22:57

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hoi Evert-Jan,

ik ben hier wel de meeste avonden mee bezig geweest, met uitzondering van de eventueele verjaardagen enz.
het resultaat is goed ik ben er tevreden mee,
jaren geleden had toch niemand kunnen denken dat je zelf een orgel zou bouwen, en met de komst van hauptwerk, vliegt de ene na de andere mooie creatie orgelland in.

en het geluid is oke 8-) had wel een berekening gemaakt, maar het blijft toch altijd uit proberen, maar het is gelukt zonder last te hebben van staande golven, binnen het berekende db gebruik


met vriendelijke groet,

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2011 23:00

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hoi Pleun,

inderdaad jouw opstelling had toch wel iets in mijn beleving.ik heb omdat ik zelfbouw high-end heb nog iets kunnen schaven aan de boxen onderling, met de filters heb ik een klein subtiel verschil kunnen aanbrengen tussen de 3 stereo paren, zodat het geheel erg natuur getrouw klinkt.

met vriendelijke groet

jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 13 dec 2011 23:57

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Ik vindt vooral die losse lessenaar een mooie toevoeging. Goed idee!
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 dec 2011 00:46

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Mooi resultaat Jan Wim!
MAAR (!) die beeldjes moet je nog zwart maken...steken ze beter af! ;)
je buurman.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 14 dec 2011 10:38

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Erg mooi geworden!

80 registerknoppen, en toch oogt het geheel niet kolossaal.
complimenten voor het ontwerp!

Groet,
Edwin

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2011 19:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

mbouwheer schreef:Ik vindt vooral die losse lessenaar een mooie toevoeging. Goed idee!


bedankt voor je positieve reactie, de lessenaar is eigenlijk zwevend geworden, omdat ik het toetsenbord uit het zicht wou hebben.

zo zie je maar weer gaande weg komen de oplossingen vanzelf


met vriendelijke groet


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2011 19:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

RonD schreef:Mooi resultaat Jan Wim!
MAAR (!) die beeldjes moet je nog zwart maken...steken ze beter af! ;)
je buurman.




Hoi Buurman,

Oepssss zal het voorleggen aan de welstands comissie(vrouw)

maar het wordt zeker serieus overwogen, denk dat ze de zelfde kleur worden als de register trekkers.

zo zie je Ron, even een frisse blik op het geheel, en de positieve reaties komen vanzelf

bedankt


met vriendelijke groet

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2011 19:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Edwin schreef:Erg mooi geworden!

80 registerknoppen, en toch oogt het geheel niet kolossaal.
complimenten voor het ontwerp!

Groet,
Edwin



Hoi Edwin,

ook bedankt voor je positieve reactie, ik denk dat je zelf als geen ander weet dat een zelfbouw project zeker uitdagend is, maar dat er soms toch probleempjes op je af komen die niet voorzien waren, ik zelf ben veel tijd kwijt geraakt met het midi verhaal.

ik was qua midi er echt blanco in gerold, en dan loop je tegen klassieken fouten aan.

maar eerlijk is eerlijk, dankzij hulp van dit forum, en zelfs van een hauptwerk orgel bouwer uit het midden van het land, zelfs advies gekregen

echt geweldig

en ik heb altijd geregistreerd via touchscreens, dus ik denk dat het wel even wennen is om straks alles via de fysieke knoppen te doen.

en ik denk dat jij ook heel veel plezier al hebt gehad van je eigen prachtig zelfbouw hauptwerk orgel

met vriendelijke groet

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 dec 2011 17:29

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hallo,

Ik ben een beetje aan het nadenken over de uitvoering van de register benamingen(borden)

omdat het de bedoeling is om via register paneelen te gaan werken, met daarin de namen
heeft er iemand ervaring of misschien gezien of dit al eens in perplex gedaan is????

dan behoudt ik toch doorzicht naar de witte kleur van mijn orgel, en worden de register vakken niet te dominant

iemand ideen of suggesties???


met vriendelijke groet


Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 dec 2011 12:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Ik neem aan dat je wilt kunnen wisselen? Of speel je met maar één sampleset? Dan zou je namelijk van die zgn. wrijfstickers kunnen laten maken. Net zoals je vaak ziet bij belettering op een auto.

Maar als het gewisseld moet worden dan zou je plexiglas/perspex kunnen laten water snijden. Per register rij een strip of per register. Het eerste lijkt mij strakker staan. Als je die iets ruimte geeft bij het monteren zodat je er iets achter kunt schuiven dan kun je kunststof of karton/papier wat dezelfde kleur heeft als de kast bedrukken met de registernaam en er achter schuiven.
Voorbeeld:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rechts.jpg
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 dec 2011 20:32

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

is ook een idee, maar dan moet je per registerstrook labels wissellen.

ik zat eigenlijk te denken als ik nu een perspexplaat met de afmeting van de registerbak neem, en vervolgens hier uit overmaats de registerknoppen(rechthoekige stroken) laat snijden of zagen.
en dan vervolgens deze laat graveren, zodat ik per groot sampleset, in 1 keer alle register benamingen kan wissellen.

het is de bedoeling dat ik meerdere samplesets wil voorzien van registertekst


maar misschien is dit te complex en moet ik zoals je al aangeeft met losse register stroken gaan werken

met vriendelijke groet


Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 17 dec 2011 21:09

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hoi Jan Wim,
zoals jij het voorstelt is het bij mij ook vervaardigd, zij het in de kleur zwart. Je tilt de panelen er zo uit over de registerknoppen.
Informeer is bij de Mixtuur. Zij besteden het ook uit en jij moet dit ook doen.
Het lijkt me, dat dit ook in andere kleuren kan.
Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 dec 2011 21:54

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hoi Ron,

ik zal het volgende week weleens vragen bij Mixtuur, of dat ook mogelijk is in transparant.

ik denk dat het bij jouw met een laser is gegraveerd, ben benieuwd of die techniek ook mogelijk is in perspex.


groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 dec 2011 07:57

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Beste Hauptwerkers(sters),

ik wens iedereen goede, en gezegende kerstdagen toe, en een voorspoedig 2012



met vriendelijke groet,

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2011 13:44

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Vopor de Kerst(2011) het totaal af is niet gelukt 8-)

zo naar het eind van het jaar toch nog veel werk moeten verrichten om iedereen tevreden te houden.
en intussen mijn ouders moeten verhuizen naar een bejaarde/zorg instelling.

en natuurlijk oliebollen bakken en testen :lol:

zal nog wat update's plaatsen van de werkzaamheden die nog wel gelukt zijn tussendoor.

met vriendelijke groet

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2011 13:49

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hey Ron,

speciaal op jouw verzoek zijn de beelden donker gemaakt, is goed gekeurd door de welstand :lol:

krijg ze alleen qua kleur niet zo goed op de foto?, ze zijn de zelfde kleur als de register knoppen geworden




gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com