Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 21 feb 2011 14:54

Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Hallo,

Mijn naam is Edwin Trouwborst en ik woon in Waarde (zld). Ruim 2 jaar terug was ik op zoek naar de mogelijkheden voor het uitbreiden van mijn digitale orgel. Zodoende kwam ik op de pcorgan.com terecht (dank je Gert :) ). Gert bracht me in contact met Anton waar ik een avondje ben wezen luisteren en spelen. Ik was direct verkocht :D en heb Hauptwerk aanschaft. Eerst een tijdje mijn Eminment DCS 375 als speeltafel gebruikt maar deze heb ik vrij snel verkocht en een prototype orgel gemaakt. Nu 2 jaar verder heb ik bijna mijn zelfbouw orgel af (zie voor meer info en foto's deze link).

Afbeelding

Bijna klaar, wat nog rest is het wit spuiten van de pedaal ombouw en bank (nadat deze iets is aangepast).

Het protoype heeft me erg geholpen om de juiste afmetingen te bepalen. Voordat ik begon met het maken van de kast heb ik deze eerst volledig in 3D getekend met behulp van het gratis programma Google Sketchup. Mocht iemand interesse hebben in een gratis kopie van 3D model en tekeningen, stuur dan een email of PB via dit forum. Ik heb zelf veel tijd gestoken in deze tekeningen maar als ik iemand anders er een plezier mee kan doen geen probleem ;) .

Groet,
Edwin
Laatst bijgewerkt door Edwin op 21 feb 2011 19:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 21 feb 2011 17:43

Re: Edwin stelt zich voor

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 19:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 feb 2011 19:46

Re: Edwin stelt zich met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Hallo Edwin,
welkom op dit forum!
zelfbouw orgel

Is dit een "zelfbouworgel" :?: :o Wat een geweldig sierlijk concept!
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat en ook naar de technische gegevens van "het binnenwerk" en je samplesets.
Waar gebruik je trouwens de 6 registertrekkers voor?

Een muzikale hauptwerkgroet, Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 21 feb 2011 20:23

Re: Edwin stelt zich met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Is dit een "zelfbouworgel" Wat een geweldig sierlijk concept!
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat en ook naar de technische gegevens van "het binnenwerk" en je samplesets.
Waar gebruik je trouwens de 6 registertrekkers voor?



Dank je Ron.
Ik heb ook flink zitten 'broeden' op het ontwerp. Ik heb eerst verschillende versies getekend in Google Sketchup. Je kan in dit 3D teken programma goed zien hoe het eindresultaat eruit komt te zien.

Wat meer technische info:
De pc heb ik ruim 2 jaar terug al gekocht en ook gebruikt in het prototype.
- Quad Core Q6600
- 8 GB ddr2
- 2 x 500GB 7200rpm disk in Raid 0 opstelling (t.b.v sneller laden orgels)
- E-MU 1820 geluidskaart (2e hands van marktplaats)
- 2 x ELO 17" touchscreen (2e hands van marktplaats)

Midi controller:
zelf gebouwde en geprogrammeerde midicontroller o.b.v. van Midibox. Zie http://www.midibox.org en http://ucapps.de/

Speakers:
- Front speakers in orgel: Behringer 2031A (2e hands van marktplaats)
- Rear speakers: M-Audio MX5
- Subwoofer in orgel: M-Audio BX10s
- 2x pc speakers onder klavieren voor het weergeven van geluiden toetsmechaniek.

Groet,
Edwin
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 feb 2011 20:39

Re: Edwin stelt zich met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Bedankt, Martin.
2x pc speakers onder klavieren voor het weergeven van geluiden toetsmechaniek.

Je kan wel zien, dat je oog/oor hebt voor details 8-)
En je surroundspeakers? In de orgelkast of achter je?
Ron

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 21 feb 2011 20:48

Re: Edwin stelt zich met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Schitterende zelfbouw speeltafel heb je gemaakt,heel knap.
En die pc speakertjes...je brengt mij op een idee :D :D

Gr,
Lub.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 feb 2011 21:05

Re: Edwin stelt zich met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

En die trekregisters, Edwin? 8-) Waar gebruik je die voor?
Je hebt er bepaald geen s(ketchup) van gemaakt ;)
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 21 feb 2011 22:14

Re: Edwin stelt zich met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

De 6 trekregisters gebruik ik om de verlichting, front en rear speakers, midi controller en de pc aan te zetten. Er zitten dus geen normale schakelaars om alles aan te zetten.

Een totaal schakelaar voor alles vond ik niet echt een handig idee, overdag wil ik bijvoorbeeld niet de verlichting aan hebben. Ook gebruik ik niet altijd de rear (achterste) speakers. De opstelling wordt ook bijna dagelijks gebruikt om muziek te draaien met Windows media center. En dan hoeft de midi controller dus niet aan te staan.

Daarom wil ik alles apart kunnen schakelen zonder storende schakelaars in het zicht. Trek knoppen met 230v schakelaars zijn een praktische oplossing.

Verder zit er nog, uit het zicht, een hoofdtelefoon aansluiting (onder de klavieren) en 2 potmeters om straks (met hauptwerk v4) het totaalvolume te kunnen regelen en de toonhoogte.

O ja, en van mijn vrouw moet ik nog vertellen dat het pedaal voor ongeveer 30 cm is in te schuiven. Een must have voor haar ;)

Groet,
Edwin
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 feb 2011 22:23

Re: Edwin stelt zich met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Een must have voor haar
Ja, ja, goeie deal toch? ;)
En die mooie witte kleur zal - net als bij de aanschaf van een auto - ook wel bij de deal horen. :lol:
Maar ondanks (of wellicht dankzij) de inbreng van je vrouw is het een mooi doordacht werkstuk met mooie ideen voor andere zelfbouwers. :idea:
Ron

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 feb 2011 09:55

Re: Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 19:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 23 feb 2011 09:58

Re: Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Edwin ook nog van mijn kant, je hebt een hele mooie speeltafel! Ook het ontwerp is uniek in zijn soort, zo heb ik het nog niet gezien. Gisteravond nog even het 3d-ontwerp van alle kanten bekeken, je kunt zelf in het orgel kijken.

Groet Lubbert
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 23 feb 2011 21:13

Re: Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Heb je de aansluiting voor de hoofdtelefoon gemaakt dmv een verlengsnoer van je aansluiting op de geluidskaart?


Nee, ik heb bij conrad een soldeer socket (3 polig) gekocht voor een jack plug plus een soldeerbare jack plug.
3-aderig snoertje ertussen solderen en klaar.

Werkt goed en ik kan geen vermindering in geluidskwaliteit horen met m'n AKG 601 hoofdtelefoon.

Groet,
Edwin

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 feb 2011 22:57

Re: Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 19:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 04 jan 2012 13:13

Re: Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Edwin,

Als ik het goed zie loopt jouw klavier tot g en je pedaal tot f. Wat zijn de afmetingen van jouw klavieren en pedaal? Ik ben nu bezig met een zelfbouwproject en heb klavieren tot f en een pedaal tot f. Als ik de c onder c leg dan hou ik aan de linkerkant van het pedaal 12 centimeter over om een symmetrische kast te krijgen. Het lijkt op de foto's dat bij jou zowel het pedaal als de klavieren gecentreerd liggen tov de kast.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 07 jan 2012 21:51

Re: Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Hoi Maarten,

Als ik het goed zie loopt jouw klavier tot g en je pedaal tot f

Klopt.

Pedaal is inclusief bak: 124cm breed
Klavieren zijn incl. bakstukken: 87 cm breed.

Het pedaal ligt bij mij niet in het midden van de kast. Aan de linkerkant heb ik wat meer ruimte dan aan de rechterkant.
Op deze foto kun je dat wel zien: http://home.solcon.nl/edwintrouwborst/H ... get47.html

Groet,
Edwin

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 12 feb 2012 00:43

Re: Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Hoi Edwin,

Beetje late reactie, maar dank voor je antwoord. Als ik het goed lees heb jij je bakstukken van eikenhout gemaakt. Ik vindt ze erg mooi en goed bij devwitte kas passen. Ze zien er op de foto erg "naturel" uit, het lijkt haast of ze niet gelakt zijn. Zijn ze nog steeds zo mooi of beginnen ze te vergelen, zoals normaal met eikenhout gebeurt?

Ps ik ben zelf een kast aan het ontwerpen in sketchup, zou je die van jou kunnen sturen naar me met een PM? Ik kan er altijd weer ideeen mee opdoen, de speakers bij de klavieren komen er bij mij iig ook in!
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 13 feb 2012 21:30

Re: Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Hoi Maarten,

De bakstukken zijn van massief eikenhout gemaakt. Geschuurd en vervolgens behandeld met een soort olie (van een meubel winkel) die het hout moet beschermen tegen vuil/vet. Het zou de kleur van het hout niet moeten veranderen maar nadat ik het op het hout had gesmeerd verkleurde het toch enigzins. Vond ik niet mooi, dus toen alles maar weer afgeschuurd. Dat lukte niet helemaal meer, want de olie trekt natuurlijk in het hout.
Dus nu zit er nog een beetje olie in het hout. Verder natural. Tot nu toe blijft het er goed uitzien.
En mochten er vlekken opkomen, dan haal ik er wel weer een schuurpapiertje langs.

Ook de muziekstandaard heb ik naturel eiken gelaten. Tot nu toe geen verkleuring.
De sketchup tekening zal ik sturen naar je.

Succes met je project.

Groet,
Edwin

Berichten: 5

Geregistreerd: 14 nov 2015 22:45

Bericht 07 aug 2023 15:52

Re: Edwin stelt zich voor met zijn nieuwe Hauptwerk orgel

Goedemiddag Edwin,
Ik ben momenteel een ontwerp aan het maken voor een eigen Hauptwerk/Sweelinq orgel. In het verleden heb ik eens gelezen dat je de digitale tekeningen van je orgel beschikbaar stelde. Is dat nog zo? In dat geval zou ik ze graag willen hebben. Zijn er kosten aan verbonden?

Met vriendelijke groet,
Kees Havelaar

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com