Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen: Jaap

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 07 dec 2011 00:12

Even voorstellen: Jaap

a1.jpg
a2.jpg
a3.jpg
Even kort voorstellen:

Mijn naam is Jaap, ik woon in het midden van het land. Kan Mixtuur bijna zien.... Inmiddels de 40 ruim gepasseerd. Ben geen fan om op openbare fora mijn hele doopceel te lichten. Maar heb via de mailbox al contact gehad (telefonisch en in het eggie) met diverse HW-ers. Ik speel uit het hoofd en enkel in huiselijke kring. Kwalitatief ver onder de maat, maar ik beleef er zelf veel plezier aan.

Na jaren Johannus orgels gehad te hebben (220,225,910, sweelinck20, Rembrandt375) helemaal enthousiast over Hauptwerk. Afgelopen zomer de Rembrandt verkocht om van de opbrengst een eigen orgel te bouwen. Twee genelec 8040 monitoren op de kop getikt, een Dell Vostro 460 met focusrite safire 6 usb. Via Pausch-e 2 fatar klavieren met houten toetsen en via midiware.com de midi gekocht. Een goede bekende is handig met hout, dus ook de kast kon gemaakt worden. Uitgangspunt hierbij was een mooie kast met het formaat van een huispijporgel echter zonder zichtbare lcd-schermen. Trekregisters waren voor mij geen optie omdat ik bang was dat met 80 registers er weinig van het orgel zou overblijven. De verhoudingen zijn dan zoek. Uiteindelijk gekozen voor 2 deurtjes naast de klavieren, waar de lcd schermen tijdens het spelen kunnen worden uitgetrokken middels een soort lade systeem. Het hele orgel wordt gemaakt van massief eiken. De klavierblokken en details van massief wenge. De techniek heb ik inmiddels aan de praat. De "meubelmaker" is inmiddels ook een eind (zie foto's). Op verzoek van de vrouw zal het orgel wel eindigen in een wit jasje (white wash). Nog een aantal weken en dan is ie klaar :D
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 07 dec 2011 00:16

Re: NIEUWBOUW ORGEL

a4.jpg
Nog een foto
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 dec 2011 00:35

Re: NIEUWBOUW ORGEL

Welkom, Jaap....
Uitgangspunt hierbij was een mooie kast met het formaat van een huispijporgel

En mooi istie...! Mooi van verhoudingen...mooie houtnerf (mooi als dat zichtbaar blijft bij white wash)....mooi contrasterend dat wenge.

En ja, wat hebben die vrouwen toch met wit? Maar ik moet toegeven....het is mooi.

Ik zie houten pijpen in het front...als daar de speakers achter komen, hoe zit het dan met je klankuitstraling?
'k Ben benieuwd naar het eindplaatje en naar je configuratie en samplesets.
Gr. Ron.

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 07 dec 2011 00:51

Re: NIEUWBOUW ORGEL

Dag Ron,

Dank voor je reactie en welkom! Tja, wat die klankuitstraling betreft: dat blijft even afwachten. Desnoods achteraf nog wat aanpassen (deurtjes die open kunnen oid). Maar eerst maar eens uitgebreid gaan testen. Wellicht dat de kast zelf ook nog wat als klankkast kan fungeren.

Groeten,
Jaap
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 07 dec 2011 01:03

Re: NIEUWBOUW ORGEL

Complimenten! Ziet er nu al erg mooi uit. Uiteindelijk willen de meeste toch dat het zo veel mogelijk op een echt pijporgel lijkt. En dat lijkt hier aardig te lukken. (of zwengel ik weer een discussie aan over misleiding etc? :D ) Het lijkt trouwens wel of iedereen elkaar aansteekt hier op dit forum om zelf een orgel te bouwen. Ik moet toegeven dat het op mij ook wel aanstekelijk werkt. Als ik nu een orgel had waar ik op uitgekeken was zou ik het zeker overwegen. Als ik dit project zie vindt ik het bijna jammer dat dat laatste niet het geval is. Blijf vooral veel foto's van de voortgang plaatsen. Zeer interessant om te bekijken!
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 07 dec 2011 12:54

Re: NIEUWBOUW ORGEL

Afbeelding


Waar het ontwerp vandaan komt, is duidelijk: het basismodel van Klop in Garderen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 07 dec 2011 14:06

Re: NIEUWBOUW ORGEL

Alweer iemand die de ruimte heeft om zoiets moois te maken en ook neer te zetten.......

Gefeliciteerd, Jaap, met dit fraaie meubel.
Alweer zo,n fraai bouwsel!

Volgens mij ben ik zo langzamerhand de enige op dit forum, die in een als geluidsstudiootje ingericht kamertje zit te spelen, op een samengeraapt restant spullen!
Maar sinds ik dit najaar Caen heb bezocht, kan ik wel zeggen, dat dit zelfs in deze techno-omgeving wel een inspirerende uitwerking had.

Fijn spelen toegewenst,

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 dec 2011 19:52

Re: NIEUWBOUW ORGEL

Nou troost je Geert.....zo'n mooie kast inspireert (mij) wel, maar is ook eigenlijk maar voor de show. ("misleiding" noemen sommigen het zelfs! ;) )
Als je apparatuur goed is, moet het bij jou toch hetzelfde klinken als bij mij!

Ron, die respect heeft voor al die doe-het-zelf-techneuten!
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 07 dec 2011 20:45

Re: NIEUWBOUW ORGEL

Jaap, complimenten, dat wordt een heel mooi orgel. Mooie klavieren ook.
En massief eiken, dat is toch wel het mooiste om mee te werken. (alleen jammer dat het zo prijzig is).

Geert, ik heb de eerste 2 jaar van m'n 'hauptwerk leven' ( ;) ) ook op een samengeraapt zooitje gespeeld, en dat stond nog in de huiskamer ook, tot groot verdriet van m'n vrouw :lol: :lol:

Afbeelding

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 07 dec 2011 20:49

Re: NIEUWBOUW ORGEL

@mbouwheer
Bedankt voor de complimenten! Ik zal proberen regelmatig wat foto's te plaatsen.

@Dick
Tja, je tikt huispijporgel in op internet en dan op afbeeldingen en je kijkt wat je mooi vindt. Daar groeit wat uit. Met de duizenden orgels die gebouwd zijn wordt het wel erg lastig als niet orgelbouwer iets te verzinnen wat volkomen nieuw is. Maar je opmerking Klop(t) deels wel ;)

@geert
Bedankt voor de felicitaties Geert! Ik ben het helemaal met Ron eens. Uiteindelijk gaat het om de klank. Dat is het leuke van Hauptwerk: met een paar losse klavieren een pedaal en speakers doe je al volledig mee! De rest is bijzaak. En ook bij mij is marktplaats hofleverancier.....

@edwin
Jouw orgel mag er anders ook zijn! Heb de foto's van de bouw daarvan meerdere keren bekeken. Eiken is inderdaad duur. Alleen had ik wat geluk dat de meubelmaker een massief eiken tafelblad van goede kwaliteit kon overnemen van iemand. Met professioneel gereedschap heeft hij daar een paar mooie dikke planken van kunnen maken.....
Groeten,
Jaap
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 dec 2011 08:56

Re: Even voorstellen: Jaap

Jaap, zo te zien heb jij ook de EMU 0404 USB ?? Bevaltie goed?? Je hoort nog weleens klachten over een externe, speciaal de USB, oplossing. Mooie opstelling ook, alles ergonomisch dicht bij de hand.

Ik heb zelf sinds kort een HP 23 inch touchscreen; bevalt ook goed. Is alleen vanwwege de prijs uitgerust met cameraatjes voor een nep-touch. Dan heb je weleens, als je vinger iets boven een stop zweeft, dattie dan al aangaat.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 dec 2011 14:59

Re: Even voorstellen: Jaap

Prachtig Jaap!
En ook jouw privacy wordt gerespecteerd.

Wat is die kleur van je klavieren mooi! Beetje Leens-achtig...

Spel ver onder de maat? Welke maat... ;)
't Gaat er maar om dat jij en je huisgenoten er van genieten, dan is je doel bereikt.
Niet iedereen hoeft er zijn kost mee te verdienen!

Succes verder en ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 08 dec 2011 20:00

Re: Even voorstellen: Jaap

Dag geert,

Nee ik heb geen emu maar een focusrite safire 6 usb. Geen problemen mee. Zou op termijn wel een kaart willen met wat meer kanalen. Heb nu namelijk nog maar 1 kanaal over (van de 4) en dat is te weinig voor een setje extra speakers.

Dag Kees,

Wat die privacy betreft: die geldt alleen voor het openbare deel van het forum waar heel de wereld kan meelezen. Via een persoonlijk berichtje treedt ik graag uit de anonimiteit. Maar internet is raar: iets erop zetten is makkelijk, iets eraf halen bijna onmogelijk. Te weinig mensen realiseren zich dat ben ik bang voor.

Overigens zou ik waarschijnlijk best de kost kunnen verdienen met orgelspelen. Alleen moet ik het dan hebben van mensen die er geld voor over hebben dat ik ermee stop... :D

Groeten, Jaap
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 dec 2011 00:03

Re: Even voorstellen: Jaap

Overigens zou ik waarschijnlijk best de kost kunnen verdienen met orgelspelen. Alleen moet ik het dan hebben van mensen die er geld voor over hebben dat ik ermee stop...

Nou Jaap....als ik hier in de binnenstad al die "europeanen" hoor die met 2 vingers hun melodietjes op hun Hauptwerktrekzakken produceren....en daar per dag enkele tientallen euries mee verdienen....
dan maken wij zeker een kans! ;)

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 02 jan 2012 23:23

Re: Even voorstellen: Jaap

Klavieren even verwijderd om thuis wat te testen. Pijpenfront gereed (jaja nep :D ), lade en deuren gemonteerd. Nu nog het pedaal en wat registerknoppen, daarna wordt de hele handel "witgewassen"


A-organ015.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 18 jan 2012 23:24

Re: Even voorstellen: Jaap

Update 18-1-2012:
Orgel speelklaar! Na 2 lagen whitewash vond ik het eigenlijk wel goed genoeg. Het aansluiten van de midi was werkelijk een klus van niets: binnen 15 minuten had ik het orgel aan de praat. Midi onderdelen van midi-hardware.com. De Fatar klavieren middels 2 Fatbreaks aangesloten op MIDI128. KEYPAD aangesloten op MIDI128 om makkelijk instellingen te wijzigen op MIDI128. Pedaal (van oud johannus orgel) gemidificeerd via REED32 en PDS. Kwestie van magneetjes aan het pedaal bevestigen (gewoon een schroef op de juiste plek en magneetje blijft wel "plakken". Werkte gelijk. Ik had een nieuw soldeerapparaat aangeschaft, maar die zit nog in de verpakking. Ben absoluut geen techneut, maar een kind kan de was doen. Nu nog afwerken: snijwerk en trekregisters (voor de sier, registreren gaat via ELO touchscreen).

Inmiddels al heel wat tijd achter Anloo gezeten. Heerlijk orgel, zeker voor het geld. Wil nog graag een setje kopen en twijfel tussen Zwolle en Vollenhove. Lastig, want de laatste gaat al een tijdje mee en heeft toch een serieus prijskaartje, doe ik daar wel goed aan? Ik houd me aanbevolen voor advies!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 18 jan 2012 23:24

Re: Even voorstellen: Jaap

Update 18-1-2012:
Nieuwste Foto's
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jaap op 18 jan 2012 23:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 jan 2012 23:55

Re: Even voorstellen: Jaap

hoi Jaap,

heel veel speelplezier met je prachtige selfmade orgel

weer een staaltje vakmanschap geleverd in hauptwerk land..

even een vraagje wat doen de 2 losse speakers naast je orgel??


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 19 jan 2012 00:09

Re: Even voorstellen: Jaap

Hoi Jan Wim,

In het orgel zitten 2 genelec 8040 speakers. Op marktplaats kon ik 2 8020's op de kop tikken. Nu ben ik wat aan het testen. In de kast, naast de kast achter orgelbank etc. Uiteindelijk denk ik dat ik ze achter mij ga plaatsen. Dat geeft tot nu toe het beste resultaat. Maar ik ben er nog niet uit. Na elke test zet in ze maar weer even naast het orgel, vandaar...

Groeten,
Jaap
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 jan 2012 11:58

Re: Even voorstellen: Jaap

Ik zie dat je geen plankje hebt waar je tijdelijk je voeten op kan zetten als je geen pedaal speelt. Mis je dat niet? Ik zit namelijk te overwegen om dat ook te doen, zodat het pedaal weer wat dieper de kast in kan.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jan 2012 13:44

Re: Even voorstellen: Jaap

Jaap schreef:Update 18-1-2012:
Orgel speelklaar!
Inmiddels al heel wat tijd achter Anloo gezeten. Heerlijk orgel, zeker voor het geld. Wil nog graag een setje kopen en twijfel tussen Zwolle en Vollenhove. Lastig, want de laatste gaat al een tijdje mee en heeft toch een serieus prijskaartje, doe ik daar wel goed aan? Ik houd me aanbevolen voor advies!


Jaap, ik ben er van onder de indruk. Zonder de anderen te willen schofferen, maar dit model is één van de mooiste welke ik tot nu toe zag. Jij bent blijkbaar super handig met hout, ik vind het prachtig!!

Welke set ik je aanbevelen kan: Freiberg! Zal wel iets duurder zijn dan Vollenhove
(vind ik tot op heden ook erg mooi, maar gezien zoals jij al zegt, de datering, erg duur, temeer daar je geen surround hebt. Toch had ik zelf die set best willen hebben hoor. Hoezo dubbel... ;) ),
doch m.i. het geld dubbel en dwars waard én je kan in surround spelen, je hebt al vier speaker, dus wat let je?!
Maar, smaken verschillen, goed luisteren naar contrebombarde en maak de moeilijke keus...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 19 jan 2012 20:02

Re: Even voorstellen: Jaap

Ha Kees,

Bedankt voor je lovende woorden wat mijn orgel betreft. Helaas ben ik echter niet zo'n held met hout :oops: . Ik heb echter een handige kennis die dit vanaf een schets gemaakt heeft. Zijn motto is: "we kunnen toveren met hout, wonderen duren wat langer...".

Wat de sampleset betreft: da ga ik nog eens goed naar Freiberg luisteren, want surround trekt me ook wel erg aan. Ben wel bang dat het wel eens een dure hobby kon worden: Utrecht wil ik straks ook wel hebben en Tiel lijkt me ook leuk.....

Overigens ben ik een beetje hebberig aan het worden. Heb via marktplaats ook een Isaclassic met 2 houten klavieren gekocht. Weet eigenlijk nog niet goed wat ik ermee moet, maar kon hem niet aan me voorbij laten gaan... Valt het midificeren van zo'n orgel nog een beetje mee (ik meen dat je schoonvader het voor jou gedaan heeft)?

Groeten,
Jaap.

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 19 jan 2012 20:06

Re: Even voorstellen: Jaap

Dag Geurt Jan,

Ik mis het plankje nog niet. Ik kan mijn voeten ook goed achter de orgelbank "haken" als ze even niets te doen hebben. Verder wilde ik het orgel zo min mogelijk de kamer in laten komen. Tot op heden geen spijt van deze keus.

groeten,
Jaap
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jan 2012 20:35

Re: Even voorstellen: Jaap

Jaap schreef:Ha Kees,
Overigens ben ik een beetje hebberig aan het worden. Heb via marktplaats ook een Isaclassic met 2 houten klavieren gekocht. Weet eigenlijk nog niet goed wat ik ermee moet, maar kon hem niet aan me voorbij laten gaan... Valt het midificeren van zo'n orgel nog een beetje mee (ik meen dat je schoonvader het voor jou gedaan heeft)?

Groeten,
Jaap.


Tja, valt dat mee... er was aan mijn orgel veel slecht, m.n.de contacten. Of het meeviel, kun je hem beter zelf vragen ;) Voor mij wel hoor...! Ik meen dat zijn naam hier op het forum Wim J is.
En wat mooi is, je kunt die klavieren d.m.v. het vergroten van de ringetjes achteraan de toetsen significant zwaarder toucher geven. Zeer goed voor je techniek! Vraag Ron maar..... :lol:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 19 jan 2012 23:58

Re: Even voorstellen: Jaap

Mooie rustieke uitstraling. Ook ik vindt hem prachtig. Complimenten! Wat de sampleset betreft zou ik proberen om de sets die je op het oog hebt ergens te gaan bespelen. En dan je keus maken. Wat de één erg mooi vindt is voor de ander lelijk. En het ligt er erg aan wat voor soort muziek je gemiddeld speelt.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com