Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/3+P

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 16 jan 2019 12:02

1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/3+P

Het orgel is op 19 december 2019 uitgekomen, zie viewtopic.php?p=43591#p43591



Een van de mooiste orgel ter wereld, het orgel van de Martinikerk te Groningen komt in de toekomst uit voor Hauptwerk.

De opname afspraken zijn blijkbaar gemaakt. Het zal nog wel even duren voordat het op de markt komt, maar dit zal het wachten er voor dubbel en dwars waard zijn!

Verder weet ik niets. Vraag me dus ook niet wie het zal opnemen. Of hoe ik dit te weten ben gekomen.

Advies: ga er alvast voor sparen.
Laatst bijgewerkt door adri op 16 jan 2019 20:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 16 jan 2019 12:06

Re: Martinikerk orgel Groningen

Wow! Dat is geweldig nieuws!

Daar was echt behoefte aan, een groot Noord-Duits barok orgel met goede akoestiek.

Ik ga sparen . . .

Groet,
Arjan

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 16 jan 2019 12:47

Re: Martinikerk orgel Groningen

Al heel lang stilletjes op gehoopt, nooit echt op durven rekenen...
En dan dus toch...
Ik ga ook sparen.
bert
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 16 jan 2019 23:40

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Dat zou echt nieuws zijn! Ik weet uit de mond van één van de titularissen dat men daar absoluut niet achter stond.
(en dat is nog niet zo lang geleden) Dan is men van mening veranderd!

En nu maar hopen dat niet blijkt dat de opnameploeg die ook al in de De Aa-kerk aan het werk was, ook even de Martini heeft meegenomen....

We wachten rustig af.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 17 jan 2019 00:31

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

David Peekstok schreef:Dat zou echt nieuws zijn! Ik weet uit de mond van één van de titularissen dat men daar absoluut niet achter stond.
(en dat is nog niet zo lang geleden) Dan is men van mening veranderd!

En nu maar hopen dat niet blijkt dat de opnameploeg die ook al in de De Aa-kerk aan het werk was, ook even de Martini heeft meegenomen....

We wachten rustig af.


Ik zeg zoiets niet zomaar, ik ben geen grappenmaker hier, we zitten immers nog veels te ver weg van 1 april. Ik weet van de geschiedenis af, maar dingen veranderen, en de digitale revolutie kan men niet vermijden. Meer en meer professionele organisten gebruiken Hauptwerk thuis omdat het veel beter is dan een electronikum of een 2-klav. harmonium.

De Aa-kerk heeft niets te maken met de Martinikerk waar het op beheer aankomt; hebben ook verschillende organisten. Het is mogelijk dat de opname door Johannus van het Aa-kerk orgel een reden is geweest dat de lieden in de Martini hebben besloten voor Hauptwerk, i.p.v. Johannus, omdat HW veeeeeeel beter is. En ook omdat tegenwoordig zoveel dingen digitaal zijn. De Martini opnames moeten overigens nog gemaakt worden.

Mijn nieuws hier heb ik ontvangen van een officieel Martini persoon.

Ik kom oorspronkelijk uit Groningen, was Aa-kerk orgel student and was zeer aktief met zaterdag avond concerten daar en met orgel excursies in de provintie en N-Duitsland; schreef orgel archief rapporten, e.d., ik heb daar nog steeds kontakten en 3 broers wonen daar ook nog. Een ervan is ook organist en heeft ook kontakten daar.

Dus: This is not fake news! :D
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 17 jan 2019 20:51

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Dit is mooi nieuws! Flink sparen maar, deze staat eigenlijk al vanaf 't moment dat ik Hauptwerk ontdekte op mijn wensenlijstje...
Ben benieuwd wie hem gaat opnemen.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 17 jan 2019 23:53

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Dit is bijzonder goed nieuws. Ik kijk (bijna) dagelijks op deze website en elke keer weer met een bepaalde spanning...: 'Wat zou er nu weer voor nieuws zijn in Hauptwerk-land'. Maar dit nieuws lees ik graag!

Bijzonder dat het nieuws eerder in Belgrado is dan hier in Zeeland.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 20 jan 2019 00:59

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

eerlijk gezegd had ik veel meer reakties verwacht….

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 20 jan 2019 09:18

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

@adri

Zou dat niet komen doordat men al veel orgels heeft verzameld? Als ik naar mijn verzameling kijk, kom ik prima uit de voeten om de literatuur te spelen die ik wil op het orgel type uit de tijd van de componist. We hoeven toch niet altijd maar meer meer meer...
Tevreden zijn met wat je hebt is ook een gave.

Mvg,
Paul.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 20 jan 2019 10:13

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

pahasoft schreef:@adri

Zou dat niet komen doordat men al veel orgels heeft verzameld? Als ik naar mijn verzameling kijk, kom ik prima uit de voeten om de literatuur te spelen die ik wil op het orgel type uit de tijd van de componist. We hoeven toch niet altijd maar meer meer meer...
Tevreden zijn met wat je hebt is ook een gave.

Mvg,
Paul.


Als je Noord-Duitse muziek authentiek wilt spelen op een "nat" en groot orgel (i.p.v. op de drogere Altenbruch, Anloo, Steinkirchen of Stade), dan is Groningen Martini een ideale oplossing.

Heb jij bv. al een Duits romantisch orgel in goede akoustiek?

We hebben bv. ook nog steeds geen 18e eeuws Engels orgel, een 17e eeuws of ouder Renaissance or vroeg barok orgel van formaat (zoals bv. Leiden), of kleiner zelfs (bv. Oosthuizen), enz., en er is dus altijd wel ruimte voor meer.

Aan de andere kant ben ik het wel met je eens dat we al een enorme keuze hebben; maar niet alle sample sets zijn even goed. Zelfs enkele recente orgels vallen me dik tegen. Zal geen namen noemen.

Ik ben redelijk tevreden met wat ik heb, maar variatie is ook goed en er is toch wel wat ruimte voor uitbreiding.
Ik koop ook lang niet elke nieuwe set. Het is wel zo dat de meeste sample set makers de orgels beter opnemen dan vroeger.

Maar zoals ze in 't Engels zeggen: To each his/her own....
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 jan 2019 14:09

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Een prachtig orgel! Ik kan niet wachten tot deze beschikbaar is..!

@ Adri, weinig reacties? Tja, er zijn wel vaker (prachtige) orgels aangekondigd die uiteindelijk nooit de verkoop fase hebben gezien..

@ anderen die vinden dat er al genoeg beschikbaar is: er is nooit genoeg beschikbaar.
Waarom? Stilstand is achteruitgang. Als er geen orgels meer opgenomen hoeven worden omdat niemand dat meer nodig vindt, ontwikkeld de techniek ook niet meer. En dat zou jammer zijn, want er is altijd verbetering mogelijk.

Daarom juich ik iedere nieuwe HW opname toe, hoeveel orgels er ook al in die categorie zijn.
Uiteraard heb ik wel zo mijn eigen voorkeuren die bepalen of ik persoonlijk enthousiast wordt van een orgel, of dat ik m'n neus er voor ophaal, maar dat is puur smaak gebonden.
Maar vanuit technisch oogpunt zeg ik: hoe meer, hoe beter.

Als ik dit orgel uitkomt is de kans erg groot dat ik hem aanschaf. prachtig orgel!

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 21 jan 2019 16:13

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

anco.marijs schreef:Een prachtig orgel! Ik kan niet wachten tot deze beschikbaar is..!

@ Adri, weinig reacties? Tja, er zijn wel vaker (prachtige) orgels aangekondigd die uiteindelijk nooit de verkoop fase hebben gezien..

@ anderen die vinden dat er al genoeg beschikbaar is: er is nooit genoeg beschikbaar.
Waarom? Stilstand is achteruitgang. Als er geen orgels meer opgenomen hoeven worden omdat niemand dat meer nodig vindt, ontwikkeld de techniek ook niet meer. En dat zou jammer zijn, want er is altijd verbetering mogelijk.

Daarom juich ik iedere nieuwe HW opname toe, hoeveel orgels er ook al in die categorie zijn.
Uiteraard heb ik wel zo mijn eigen voorkeuren die bepalen of ik persoonlijk enthousiast wordt van een orgel, of dat ik m'n neus er voor ophaal, maar dat is puur smaak gebonden.
Maar vanuit technisch oogpunt zeg ik: hoe meer, hoe beter.

Als ik dit orgel uitkomt is de kans erg groot dat ik hem aanschaf. prachtig orgel!


amen!
:D
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 21 jan 2019 23:16

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

adri schreef:
David Peekstok schreef:
Dus: This is not fake news! :D


Ik twijfel niet aan uw bericht hoor, maar soms reageer ik een beetje met een knipoog.

We kijken met belangstelling naar de ontwikkelingen van deze sampleset. Want het is werkelijk een geweldig orgel!!
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 21 jan 2019 23:18

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Jan Leendert schreef:
Bijzonder dat het nieuws eerder in Belgrado is dan hier in Zeeland.


Dat verbaast mij dan weer niet... ;-)
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 21 jan 2019 23:24

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

djvmeeuwen schreef:Ben benieuwd wie hem gaat opnemen.


Dat kan inderdaad verschil maken. Maar het zou verstandig zijn als ze vaste organisten hierin betrekken.
Die kennen het orgel tot in detail. Kijk maar eens naar dit filmpje!

https://www.youtube.com/watch?v=kMTD3YKumhM
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 21 jan 2019 23:30

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

adri schreef:eerlijk gezegd had ik veel meer reakties verwacht….


Ik snap wel wat je bedoelt. Maar wellicht is de informatie nog net iets te globaal.
En omdat het orgel toch in het hoge noorden staat, zullen relatief veel mensen het live gehoord hebben.

Voor wie het orgel niet (goed) kent, raad ik het volgende filmpje. Opgenomen door een warm pleitbezorger!

https://www.youtube.com/watch?v=7mDf2JgQei0
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 jan 2019 00:16

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

David Peekstok schreef:
Voor wie het orgel niet (goed) kent, raad ik het volgende filmpje. Opgenomen door een warm pleitbezorger!

https://www.youtube.com/watch?v=7mDf2JgQei0

Bijzonder mooi! Bedankt voor de link David. Ik word hier wel enthousiast van!
Nu kan hij het wel erg mooi brengen.... met muziek in de stijl uit die tijd.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 22 jan 2019 00:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 22 jan 2019 00:17

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Ook interessant:

https://youtu.be/eml6w6-tsH4

De restaurateur zelf aan het woord . . .
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 10 okt 2019 20:59

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Volgens mij zal dat niet zo lang meer duren..
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 11 okt 2019 19:54

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

O gaaf… dan blijf ik nog even wachten… Waar komt die foto vandaan?
Ik was juist van plan om Zwolle te gaan kopen, maar Groningen lijkt me nog net wat mooier.

Wie maakt deze sampleset?

Berichten: 39

Geregistreerd: 15 jun 2015 21:20

Bericht 11 okt 2019 20:04

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Jan Leendert, als je op de Facebook pagina van Noorlander orgels kijkt vind je de foto in een bericht van Joke Hooikammer. De sampleset wordt geproduceerd door Sonus Paradisi aldus Sietze de Vries die blijkens de berichten die hij stuurt erg tevreden is over de opname... Ben erg benieuwd!
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 11 okt 2019 20:32

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Jan Leendert schreef:O gaaf… dan blijf ik nog even wachten… Waar komt die foto vandaan?
Ik was juist van plan om Zwolle te gaan kopen, maar Groningen lijkt me nog net wat mooier.

Wie maakt deze sampleset?


Mijn vader heeft deze foto gisteren bij Noorlander gemaakt. Word wel een dure set waarschijnlijk..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 okt 2019 22:39

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Hiermee overtreed Noorlander de regels aangaande sets die nog in de Develzone staan.
Ik vind dit een kwalijke zaak, iedere beta tester heeft zich aan de regels te houden

Elke vorm van vroegtijdige publicatie is verboden, ongeacht of de set al spoedig op de markt komt of niet".........

you agree not to make public public any part of it, not to mention it outside the developer team. It is a secret part of Sonus Paradisi.

Edit:het schijnt dat Sietze toestemming heeft gekregen van Jiri, dus is in het verlengstuk daarvan is Noorlander niet in overtreding geweest.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 12 okt 2019 10:31

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Ik kan de berichten niet vinden op Facebook. Maar mooi nieuws.

Goed dat Sietze in het testteam zet. Hij kent het orgel door en door.

Dat wordt wel een erg grote verleiding ;)

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 12 okt 2019 16:41

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Jammer dat ook voor dit grote Nederlandse orgel niet voor een echte goede samplemaker gekozen is
Vrijwel alle samples van grote Nederlandse orgels vallen me heel erg tegen. Rotterdam, Utrecht en ook Haarlem komen ook nog eens veel te elektronisch en plat over.
Het valt mij op dat het maar weinig makers lukt om de pure levendige klank (en dan vooral mét de details), én de akoestiek goed (en in goede verhouding met elkaar) vast te leggen.
Dit zal dus ook wel weer een set worden waar je een hoop aan moet sleutelen voordat het een beetje echt gaat klinken.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com