Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen dan maar.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 13

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:03

Bericht 01 apr 2019 20:13

Even voorstellen dan maar.

Ik ben Bas en ben 30 jaar oud en ik bespeel geen instrumenten.
Toch lees ik met veel plezier het forum door en dit heeft natuurlijk een reden.
Ik ben sinds een paar jaar bekend met hauptwerk en ook mijn vader heeft de hauptwerkgriep te pakken.
Nu hebben we het plan gemaakt om een oud harmonium om te bouwen naar hauptwerk orgel.
Inmiddels ook al t een en ander aangeschaft en hopen binnenkort te beginnen aan het leeg halen van de kast.
Uiteraard zal niet alles verdwijnen want je moet toch wel een beetje het antieke er in houden vind ik.
Ik hoop gaande weg wat foto's hier te plaatsen en een update te geven over de stand van zaken.
Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben geef deze dan gerust want daar kunnen we alleen maar van leren.
Oja ik bespeel momenteel natuurlijk geen orgel maar ben uiteraard wel van plan dit te gaan leren als het orgel klaar is.

Wat info over het beestje wat een metamorfose zal ondergaan:
Mannborg orgel met dubbele klavieren en vol pedaal. Uiteraard nog wat registers erbij om de boel af te maken.
Een orgelpomp eraan die een geluid maakt als een straaljager wat het nodige commentaar oplevert mocht er eens iemand besluiten om orgel te spelen.

Bedoeling is om klavieren en pedalen sowieso te midificeren.
Registers zijn we nog niet helemaal over uit. maar hebben alvast maar een touchscreen op de kop getikt.
Samplesets nog niet helemaal over uit maar is op het moment nog niet belangrijk ook.
Computer gaat helemaal goed komen. en tja dat was het zo wel een beetje.
Laatst bijgewerkt door Bas J op 14 apr 2019 20:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 apr 2019 20:30

Re: Even voorstellen dan maar.

Welkom Bas, en heel veel voorbereiding en bouwplezier met het project, maar dat gaat vast goed komen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 13

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:03

Bericht 02 apr 2019 16:21

Re: Even voorstellen dan maar.

Aan het enthousiasme zal het niet liggen Jan Wim en bedankt voor het verwelkomen.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 03 apr 2019 14:00

Re: Even voorstellen dan maar.

Leuk Bas! Ik hoop voor je dat het sneller gaat dan bij mij!
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 13

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:03

Bericht 04 apr 2019 23:01

Re: Even voorstellen dan maar.

Joopie schreef:Leuk Bas! Ik hoop voor je dat het sneller gaat dan bij mij!


Momenteel even geveld door de griep dus even een pauze. Hoop volgende week er aan te beginnen.

Zag dat t bij jou ook even stil lag door gezinsuitbreiding. Gefeliciteerd!!
Heb zelf 2 kids en t is echt genieten met ze.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 09 apr 2019 12:58

Re: Even voorstellen dan maar.

Bas, beterschap en welkom! Geniet van je bouwproject, ben benieuwd naar de vorderingen!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 13

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:03

Bericht 08 jul 2019 00:16

Re: Even voorstellen dan maar.

Het is toch niet te geloven hoe druk een mens het kan hebben he :lol:
Eindelijk afgelopen zaterdag begonnen met het voorzichtig leeghalen van het orgel.
Klavieren netjes verwijderd en de registers losgehaald. Tjoh dan heb je ineens een lege bak voor je neus hoor :D

Verbindingen van de pedalen zijn er uit gesloopt en we zijn aan t kijken geweest hoe nu t beste de klavieren te midificeren.
Dat gezegd hebbend durf ik wel te zeggen dat dat niet het moeilijkste gaat zijn.
Moet wat aangepast worden maar niet zo heel veel dus dat is een voordeel.

Verder moet de blaasbalg nog verwijderd worden wat weer een flinke ruimte oplevert.
Bedoeling is dat de pc gewoon in de kast gebouwd wordt en dan met een verlengde aan/uit schakelaar in het orgel wordt bevestigd. Nou hebben we al wat leuke speakers op de kop getikt (Philips F9432) en even getest met hauptwerk en dat klonk toch lang niet gek dus dat is weer mooi meegenomen. Wil uiteraard nog wel betere speakers regelen maar voor nu een mooi begin. Voor nu was dit het wel zo'n beetje. Foto's komen nog steeds. Ik vergeet ze telkens te maken omdat ik dan te druk ben haha.

O ja afgelopen donderdag nog even op Urk geweest. M'n vader even heerlijk kunnen spelen op het orgel van de Eben Haëzer kerk. Prachtorgel als ik het zo zeggen mag en heeft trouwens ook hauptwerk er naast draaien.

Hoop snel weer wat van me te laten horen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 jul 2019 10:21

Re: Even voorstellen dan maar.

Nog welkom Bas! En leuk dat het nu echt gaat gebeuren. We zijn natuurlijk beniewd naar foto's. ;)
Succes met de verbouw!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 13

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:03

Bericht 10 jul 2019 23:09

Re: Even voorstellen dan maar.

Bedankt Jaap. Bij deze Wat foto's. Zal snel wat meer maken.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 11 jul 2019 20:19

Re: Even voorstellen dan maar.

Wat een gaaf harmonium Bas! Ben benieuwd hoe het straks uit komt te zien...

Ga je nog trekregisters bijmaken of wordt het een touch screen?
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 13

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:03

Bericht 11 jul 2019 23:31

Re: Even voorstellen dan maar.

Joopie schreef:Ga je nog trekregisters bijmaken of wordt het een touch screen?


Wel gespeeld met de gedachte maar dat zou teveel gedoe worden dus we hebben een touchscreen op de kop getikt,
Misschien dat we er 1 of 2 nog plaatsen maar dat is puur voor manual koppel zodat je toch een stevige toucher houd.

Berichten: 13

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:03

Bericht 27 nov 2020 23:14

Re: Even voorstellen dan maar.

Nou na een eeuw laat ik weer eens van me horen.
Een hele hoop gebeurd in de afgelopen tijd.
Gezondheid ging de verkeerde kant op en heb zelfs even in het ziekenhuis gelegen.
Gelukkig gaat het nu weer de goede kant op.
Wat betreft het orgel die is gesneuveld in de strijd.
Mede door Covid-19 kon ik niet bij m'n ouders langsgaan.
Wat op zich al vervelend genoeg is natuurlijk, maar we konden ook niet verder aan het orgel.
Daarbij kwam dat wij naar Urk gingen verhuizen dus niet meer dichtbij en minder kans om langs te gaan.
M'n vader was het op een gegeven moment zat en besloot maar om een Eminent Omegan 8100 op de kop te tikken.
Hij wou graag weer orgelen en dat kon nu niet dusja dan moet je wat. Wat dat betreft geef ik 'm geen ongelijk.
Nu wil ik zelf wel een orgeltje op de kop tikken om alsnog een hauptwerk orgel te maken.
Mocht ik wat gevonden hebben naar mijn smaak dan laat ik dit wel weer weten in een nieuw draadje.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 nov 2020 12:45

Re: Even voorstellen dan maar.

hoi Bas gezondheid is vele malen belangrijker dan een orgel, misschien lukt het t.z.t wel success
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 13

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:03

Bericht 28 nov 2020 20:48

Re: Even voorstellen dan maar.

Dat is zeker waar. Gaat ook wel weer goed komen hoor. we doen rustig aan!

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com