Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Touch screen boven je hoofd instaleren.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jun 2015 19:23

Bericht 29 okt 2019 22:10

Touch screen boven je hoofd instaleren.

Beste orgelvrienden.

Ik heb op aandringen van mijn vrouw de knoop doorgehakt en ga "zelf" een orgel bouwen.
Nu heb ik een vraag over mijn touch screen beeldscherm 22' breedbeeld.
Ik wil deze boven de lessenaar schuin naar voren hellend plaatsen.
Dit is dan boven je hoofd. Ik zag tussen de zelfbouworgelfoto's een wit orgel van Jan Schipper en die had het ook.
Nu is mijn vraag is dit handig of raad je mij dit zeer af, graag een reactie.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 30 okt 2019 11:52

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Één van mijn eerste uitvoeringen had dat ook. Na drie weken heb ik het weer aangepast. Als ik registreerde en dus naar boven moest kijken op het scherm was ik het punt waar ik was met mijn muziekstuk kwijt. Ik vond het dus helemaal niks. Anderen kunnen uiteraard een betere ervaring hebben.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 okt 2019 15:52

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Het lijkt me helemaal niks. Niet ergonomisch.
En als je touchscreen niet goed werkt, zit je met je handen omhoog en een stijve nek. Bij lofprijzing niet erg, maar tijdens het orgelspelen lijkt me dat geen feest.
Als je dan toch touchsreens wilt gebruiken, kunje er 2 links en rechts van de lessenaar plaatsen. UItschuifbaar of met zwenkarmen. Of kleinere, ingebouwd onder je lessenaar.
Of tuimelschakelaars/drukknoppen...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 30 okt 2019 17:05

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Als drager van een multifocale bril lijkt het me geen prettige oplossing.

Groet,
Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 30 okt 2019 17:13

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Bril op de kop zetten. :lol: :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 30 okt 2019 17:52

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Ergonomisch onhandig en esthetisch verstorend voor een pijpenfrontje (als je dat ook wil), mijns bescheidens inziens.
Bedenk of je echt met dat scherm verder wilt, of toch liever voor subtielere registerwippers / trekkers gaat...

Voorbeelden te over in diverse voorsteltopics, succes!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 7

Geregistreerd: 24 jan 2019 12:57

Bericht 02 maart 2020 16:59

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Een mooi touchscreen krijg je als Hauptwerk gekoppeld wordt met een ipad; het gaat uitstekend met "duet display", de app op computer en ipad/ iphone installeren en het werkt direct en je hebt meteen een handig touchscreen, doe wel even een rubber bescherming om de ipad, dit verlengd de levensduur.
Duet air ( draadloos) werkt ook wel, maar er komt dan een tik (wekker) uit de speakers bij het indrukken van een toets, hier heb ik nog geen oplossing voor, de externe usb geluidskaart is een ARX Audibox en 2 Event Bas 20/20 actieve speakers, simpel, maar wel een mooi geluid.

Berichten: 21

Geregistreerd: 09 sep 2017 15:24

Bericht 04 maart 2020 15:23

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

vnc viewer op computer en iPad installeren , neemt gewoon computer over
werkt perfect

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 29 maart 2020 09:37

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Ik heb bij 3 orgels de schermen boven de lessenaar gemaakt 2 orgels met 2x 15 inch schermen en een met een groot scherm zie bijlage. Alle drie de orgels bevallen prima bij de gebruikers.
Op deze plaats zit het beeldscherm het stereo beeld niet in de weg.
2clav27.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 30 maart 2020 14:25

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Een touch screen boven je hoofd is zo gek nog niet, ook echte orgels hebben de registers vaak boven je hoofd, bijvoorbeeld hier: http://www.orgbase.nl/orgbase/ak/Kerkra ... rk%203.jpg en hier: http://www.orgbase.nl/orgbase/aa/Aarle- ... ltafel.jpg

Jaren geleden heb ik op beide gespeeld en ik was er snel aan gewend (overigens zijn echte registerknoppen misschien makkelijker te vinden dan op een screen, daar heb ik geen ervaring mee).
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 25 apr 2020 08:07

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

wat is gemakkelijker dan in één blik boven je literatuur meerdere schermen tegelijk te zien.

Nog iets om te overdenken:
Orgel klavieren waren vroeger een stuk smaller dan de 5 octaafs klavieren van nu waardoor de registers aan de zijkant door de organist gemakkelijker te bedienen waren.

DvE

Berichten: 1

Geregistreerd: 01 mei 2020 16:43

Bericht 05 mei 2020 09:31

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Ben hier ook mee bezig en het lijkt mij een prima oplossing als je zowel links en rechts 'niet uit mag/kan bouwen'. Waar ik nu wel voor kies is twee klavieren (ipv 3) en direct bovenop het bovenklavier de onderzijde van de lessenaar. Zie afbeelding. In de proefopstelling ben ik iig nog niet tegen dingen aangelopen die me niet bevielen.

https://1drv.ms/u/s!AmRfkA-WQcWygYwgSYlAB1bzXt4Tyg?e=hLTsOy

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 mei 2020 10:04

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Vind je het geen optie om 4 kleine schermen van bijv. 7 inch boven je klavier te plaatsen?

In combinatie met DoMidi bevalt het mij uitstekend! Altijd goed leesbaar en eenvoudig registreren. Je kunt de schermen helemaal indelen zoals je zelf wilt. Daar heb je dan wel even werk aan, maar dat is het wel waard.

Zelf heb ik 3 klavieren, 4 schermen en daarboven de lessenaar.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 16 mei 2020 07:54

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Fransvdl schreef:Ik heb bij 3 orgels de schermen boven de lessenaar gemaakt 2 orgels met 2x 15 inch schermen en een met een groot scherm zie bijlage. Alle drie de orgels bevallen prima bij de gebruikers.
Op deze plaats zit het beeldscherm het stereo beeld niet in de weg.
2clav27.jpg


Fysieke trekregisters boven de lessenaar wil nog wel, maar een touchscreen? Krijg je er een aanwijsstok bij? Bovendien moet je trefzeker richten. Geef mij toch maar verlichte registerwippers net boven en naast de klavieren in schuine opstelling voor prima zicht en zo kort mogelijke afstand tot de klavieren met verwisselbare kunststof registerstroken van je geliefde sampleset(s). Hoe gaat een eventuele registrant thuis je helpen bij een huisconcert?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 mei 2020 21:44

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

G.G. Artistiek schreef:...Hoe gaat een eventuele registrant thuis je helpen bij een huisconcert?

Om die reden vind ik het gebruik van divisionals, -zoals je die op Amerikaanse en Engelse orgels aantreft, ideaal. Je hebt er niemand bij nodig.
Daarnaast kun je ook bij een touchscreen nog altijd gebruik maken van presets, zodat je geen registranten nodig hebt. Het vereist wel 2 minimaal 2 duim- of voetpistons.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 02 jun 2020 22:34

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

G.G. Artistiek schreef:
Fransvdl schreef:Ik heb bij 3 orgels de schermen boven de lessenaar gemaakt 2 orgels met 2x 15 inch schermen en een met een groot scherm zie bijlage. Alle drie de orgels bevallen prima bij de gebruikers.
Op deze plaats zit het beeldscherm het stereo beeld niet in de weg.
2clav27.jpg


Fysieke trekregisters boven de lessenaar wil nog wel, maar een touchscreen? Krijg je er een aanwijsstok bij? Bovendien moet je trefzeker richten. Geef mij toch maar verlichte registerwippers net boven en naast de klavieren in schuine opstelling voor prima zicht en zo kort mogelijke afstand tot de klavieren met verwisselbare kunststof registerstroken van je geliefde sampleset(s). Hoe gaat een eventuele registrant thuis je helpen bij een huisconcert?


Ik zie het verschil niet tussen de bediening van trekregisters of een touchscreen boven je klavier, de afstand blijft gelijk.
Een registrant heeft registers boven het klavier beter binnen bereik dan links en rechts van het klavier.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 02 jun 2020 22:54

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Het verschil zit m niet zozeer in de afstand.
Het gaat er vooral om dat je op een scherm erg nauwkeurig moet 'drukken', een halve centimeter ernaast en je zit mis. Terwijl je bij een trekregister veel makkelijker corrigeert op het moment dat je aan het trekregister voelt dat je een centimeter lager uitkomt dat je had gemikt.

Eventueel kun je trekregisters aanvullen met een 15inch touchscreen wat je wegschuift/klapt achter trekregister of lessenaar en wat drukknoppen voor presets onder de klavieren.
Zelf ben ik nog steeds niet gewend aan de touchscreens en achteraf had ik liever gekozen voor trekregisters zoals ik oorspronkelijk van plan was.
Laatst bijgewerkt door anco.marijs op 09 jun 2020 08:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 jun 2020 23:08

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

anco.marijs schreef:Het verschil zit m niet zozeer in de afstand.
Het gaat er vooral om dat je op een scherm erg nauwkeurig moet 'drukken', een halve centimeter ernaast en je zit mis. Terwijl je bij een trekregister veel makkelijker corrigeert op het moment dat je aan het trekregister voelt dat je een centimeter lager uitkomt dat je hat gemikt.

Eventueel kun je trekregisters aanvullen met een 15inch touchscreen wat je wegschuift/klapt achter trekregister of lessenaar en wat drukknoppen voor presets onder de klavieren.
Zelf ben ik nog steeds niet gewend aan de touchscreens en achteraf had ik liever gekozen voor trekregisters zoals ik oorspronkelijk van plan was.


Ik heb een speeltafel met trekregisters en boven een touchscreen van 20 of 22". Het touchscherm gebruik ik eigenlijk niet voor registreren. Je moet goed kijken en trekregisters bevalt veel beter. Maar ik heb ook Martini gekocht, maar daarvoor heb ik trekregisters te weinig. Ik heb daarom ook nog een Novation launchpad gekocht. Daarmee heb je direct 80 stuks knoppen beschikbaar. De Novation launchpad is al geintegreerd in Hauptwerk en werkt direct. Je kan de kleuren van de (64) knoppen (LED's) zelf instellen, zodat je makkelijk het verschil tussen de werken kan zien. In Coraldraw heb ik een layout getekend met de registerteksten er op en geprint op een transparant in de laserprinter. Dat vel leg ik over mijn knoppen en klaar is kees.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 04 jun 2020 18:57

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Beste organisten,
Als je in huis een orgel hebt hoef je niet vaak een concert te geven, als je je voor bereid voor de zondag
is alles anders hoe makkelijker in huis hoe moelijker in de kerk.
Zelf heb ik voor twee tochscreen gekozen verder niets.
Als je achter een pijporgel zit heb je ook niks anders dan je knoppen, kom je iets onverwachts tegen
dan gaat het van zelf neem als voorbeeld ps 86 : 6 wil je dan halverwege het vers b.v. een koppel
trompet of mixtuur toevoegen ben je genoodzaakt je hand(en) van het klavier te halen als je dat in huis nooit
doet het hoeft ook niet schrik je zondags dat je de handen van het klavier moet halen mijn advies is doe zoveel
mogelijk zelf, je heb geen registrant bij je en je kunt je zelf redden, ook als het orgel briefje gelijk met de dominee
binnen komt,het was in het verleden met klavieren van Johannes Riha noem maar op alles moest zo licht mogelijk gaan
als je in huis studeerde ging alles van zelf en zondags achter een mechanisch orgel lukte het niet,

groet Dick

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 jun 2020 01:52

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Jan schreef:[quo. Ik heb daarom ook nog een Novation launchpad gekocht. Daarmee heb je direct 80 stuks knoppen beschikbaar. De Novation launchpad is al geintegreerd in Hauptwerk en werkt direct. Je kan de kleuren van de (64) knoppen (LED's) zelf instellen, zodat je makkelijk het verschil tussen de werken kan zien. In Coraldraw heb ik een layout getekend met de registerteksten er op en geprint op een transparant in de laserprinter. Dat vel leg ik over mijn knoppen en klaar is kees.

DSC06705.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 9

Geregistreerd: 01 sep 2019 20:18

Bericht 08 jun 2020 11:50

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

Jan schreef:
Jan schreef:[quo. Ik heb daarom ook nog een Novation launchpad gekocht. Daarmee heb je direct 80 stuks knoppen beschikbaar. De Novation launchpad is al geintegreerd in Hauptwerk en werkt direct. Je kan de kleuren van de (64) knoppen (LED's) zelf instellen, zodat je makkelijk het verschil tussen de werken kan zien. In Coraldraw heb ik een layout getekend met de registerteksten er op en geprint op een transparant in de laserprinter. Dat vel leg ik over mijn knoppen en klaar is kees.

DSC06705.JPG


Thanks. Dit is wat ik eigenlijk nodig heb! Ik ben niet te spreken over touchscreens, zeker als je snel moet registreren wil ik geen tijd besteden aan de juiste 'touch'.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 09 jun 2020 07:58

Re: Touch screen boven je hoofd instaleren.

anco.marijs schreef:Het verschil zit m niet zozeer in de afstand.
Het gaat er vooral om dat je op een scherm erg nauwkeurig moet 'drukken', een halve centimeter ernaast en je zit mis. Terwijl je bij een trekregister veel makkelijker corrigeert op het moment dat je aan het trekregister voelt dat je een centimeter lager uitkomt dat je hat gemikt.


OK, nu begrijp ik het, de registerknoppen zijn in Hauptwerk te klein voor een klein formaat scherm.
Daarom gebruik ik DoMidi en maak ik de registerknoppen zo groot mogelijk en schermvullend.
Klavieren; pedaal en koppels hebben in iedere set dezelfde eigen kleur, dus in een oogopslag zie je waar alles zit. Maximaal bedieningsgemak.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com