Toon actieve onderwerpen •
Berichten: 119 Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46
12 okt 2019 16:59 door huib
@ Leo: Ik snap jouw bericht niet helemaal: je bent blijkbaar bezorgd over de kwaliteiten van welke samplemaker?Haarlem = Voxus, Rotterdam en Utrecht= Sonus Paradisi. Laatstgenoemde vind ik persoonlijk kwalitatief echt onderscheidend, maken serieus werk. Tja, of iets elektronisch klinkt met geluid wat voortgebracht is door elektronica zal niemand echt verbazen. De mogelijkheden om geluid naar je hand (=oren) te zetten is een van de meest interessante kanten van Hauptwerk zelf, dit terzijde. In een ander forumonderwerp wordt uit en te na ge- en besproken hoe klanken kunnen worden ge/ver/misvormd en daarna wellicht hervormd. Met de opmerking van JanWim ben ik trouwens roerend eens. Pas als de set op de markt is, dan reclame, niet sneeky proberen aandacht er voor te krijgen via jouw winkeltje vooraf.
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
12 okt 2019 19:26 door adri
Leo schreef:Jammer dat ook voor dit grote Nederlandse orgel niet voor een echte goede samplemaker gekozen is Vrijwel alle samples van grote Nederlandse orgels vallen me heel erg tegen. Rotterdam, Utrecht en ook Haarlem komen ook nog eens veel te elektronisch en plat over. Het valt mij op dat het maar weinig makers lukt om de pure levendige klank (en dan vooral mét de details), én de akoestiek goed (en in goede verhouding met elkaar) vast te leggen. Dit zal dus ook wel weer een set worden waar je een hoop aan moet sleutelen voordat het een beetje echt gaat klinken.
Wie had het dan volgens jou moeten doen? P.S. Ik heb in het verleden in forums gepleid voor meer levendiger wind nabootsing, zoals in het sample set van Kampen zo goed is ingebouwd. Die wind imitatie maakt m.i. HET verschil waar jij thans over klaagt.
Berichten: 471 Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32 Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam
12 okt 2019 22:03 door Harm
...en niet alleen het ontbrekende windmodel, wat te denken van pijpwerk wat niet helemaal perfect aanspreekt / gestemd is? Tuurlijk, al te storende effecten mogen nabewerkt worden. Echter, bij de set Aix van Maier bijvoorbeeld is zeer mooi gedetailleerde aanspraak en fluctuatie van pijpwerk te horen, wat ik op nog geen enkel set van b.v. Sonus Paradisi heb gehoord... Ik durf gerust met Leo te stellen dat er nog steeds niveauverschil qua opnemen bestaat...
We gaan het horen heren hoe de opnames uitpakken. Een organist met kennis van een orgel in de opname betrekken is beslist een pré!
Met vriendelijke groet, Harm
Berichten: 106 Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26
12 okt 2019 22:43 door orgelitis
huib schreef:De mogelijkheden om geluid naar je hand (=oren) te zetten is een van de meest interessante kanten van Hauptwerk zelf, dit terzijde.
Harm schreef:...en niet alleen het ontbrekende windmodel, wat te denken van pijpwerk wat niet helemaal perfect aanspreekt / gestemd is? Tuurlijk, al te storende effecten mogen nabewerkt worden.
Het is misschien een beetje off-topic maar deze opmerkingen brengen mij enigszins in verwarring. Dit is toch juist het realisme waarom HW zo goed is? Digitale orgels als Johannus en Viscount zijn toch juist te 'netjes'? En het is toch de bedoeling dat een sampleset klinkt zoals het echte orgel? Realisme, dat is toch juist een van de charmes van HW? Dan ga je toch niet bestaande oneffenheden in het 'pijpwerk' digitaal wegwerken of een klank die je toevallig niet bevalt naar je hand zetten? Het orgel is zoals het is en een goed sampleset probeert daar een zo goed mogelijke 'auditieve afbeelding' van te zijn. Althans zo heb ik het tot op heden begrepen. Maar ik laat me graag nader informeren.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
12 okt 2019 22:57 door Loosman
Harm schreef:...en niet alleen het ontbrekende windmodel, wat te denken van pijpwerk wat niet helemaal perfect aanspreekt / gestemd is? Tuurlijk, al te storende effecten mogen nabewerkt worden. Echter, bij de set Aix van Maier bijvoorbeeld is zeer mooi gedetailleerde aanspraak en fluctuatie van pijpwerk te horen, wat ik op nog geen enkel set van b.v. Sonus Paradisi heb gehoord... Ik durf gerust met Leo te stellen dat er nog steeds niveauverschil qua opnemen bestaat...
We gaan het horen heren hoe de opnames uitpakken. Een organist met kennis van een orgel in de opname betrekken is beslist een pré!
Helemaal mee eens. SP heeft veel mooie sets waar ik met plezier op speel, maar als ik dan een set van OAM opstart dan ervaar ik toch net wat extra's, meer authenticiteit, meer het gevoel dat je een echt orgel bespeelt en dat met minder geheugen gebruik!
Berichten: 221 Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27 Woonplaats: Ede
21 okt 2019 20:19 door djvmeeuwen
Jammer dat ook voor dit grote Nederlandse orgel niet voor een echte goede samplemaker gekozen is Vrijwel alle samples van grote Nederlandse orgels vallen me heel erg tegen. Rotterdam, Utrecht en ook Haarlem komen ook nog eens veel te elektronisch en plat over. Het valt mij op dat het maar weinig makers lukt om de pure levendige klank (en dan vooral mét de details), én de akoestiek goed (en in goede verhouding met elkaar) vast te leggen. Dit zal dus ook wel weer een set worden waar je een hoop aan moet sleutelen voordat het een beetje echt gaat klinken.
Daar zit wel iets in wat ik begrijp, maar als ik 't goed lees hier doet Sietze de Vries hier ook een duit in 't zakje. En aangezien hij niet heel gauw tevreden is komt dat kwaliteitsstukje hopelijk wel goed... Man, wat moet het fantastisch zijn om het 'groene monster' gewoon in je eigen huiskamer te bespelen.... Was 't maar vast zover!
Berichten: 471 Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32 Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam
30 okt 2019 17:55 door Harm
orgelitis schreef:huib schreef:De mogelijkheden om geluid naar je hand (=oren) te zetten is een van de meest interessante kanten van Hauptwerk zelf, dit terzijde.
Harm schreef:...en niet alleen het ontbrekende windmodel, wat te denken van pijpwerk wat niet helemaal perfect aanspreekt / gestemd is? Tuurlijk, al te storende effecten mogen nabewerkt worden.
Het is misschien een beetje off-topic maar deze opmerkingen brengen mij enigszins in verwarring. Dit is toch juist het realisme waarom HW zo goed is? Digitale orgels als Johannus en Viscount zijn toch juist te 'netjes'? En het is toch de bedoeling dat een sampleset klinkt zoals het echte orgel? Realisme, dat is toch juist een van de charmes van HW? Dan ga je toch niet bestaande oneffenheden in het 'pijpwerk' digitaal wegwerken of een klank die je toevallig niet bevalt naar je hand zetten? Het orgel is zoals het is en een goed sampleset probeert daar een zo goed mogelijke 'auditieve afbeelding' van te zijn. Althans zo heb ik het tot op heden begrepen. Maar ik laat me graag nader informeren.
Even een verduidelijkende reactie van mijn zijde: die "ongewenste" bijgeluiden kunnen tractuurgeluiden zijn, die je in de kerkruimte niet/nauwelijks hoort. Hauptwerk biedt die mogelijkheid om dit uit te zetten, indien gewenst! Verder, graag zo relistisch mogelijk opnemen en daar slaagt OAM m.i. erg goed in... Tot zover off-topic.
Met vriendelijke groet, Harm
Berichten: 106 Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26
30 okt 2019 19:58 door orgelitis
Harm schreef:Even een verduidelijkende reactie van mijn zijde: die "ongewenste" bijgeluiden kunnen tractuurgeluiden zijn, die je in de kerkruimte niet/nauwelijks hoort.
Dank voor de toelichting, maar je had het toch echt over "pijpwerk wat niet helemaal perfect aanspreekt / gestemd is" . "Ongewenste bijgeluiden" is iets anders (zoals je zelf aangeeft door het voorbeeld 'tractuurgeluiden').
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Berichten: 119 Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46
01 nov 2019 15:32 door huib
Ik bedoel met mijn opmerking "geluid naar je hand(=oren) zetten" ook echt het geluid. Hiermee doel ik op de audio-instel-mogelijkheden van HW; uiteraard dient de sample van een goede, brongetrouwe kwaliteit te zijn. Als het enigszins klopt zorgt je persoonlijke (muzikale) voorkeur al voor een soort voor-sortering voor wat je in ieder geval wel en ook wat je zeker niet zou willen aanschaffen mbt sample-sets. Het grote en grijze gebied hiertussen maakt het juist spannender als ontdekkingsreis in sample-land...
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
16 nov 2019 14:45 door ludi1992
Leo schreef:Jammer dat ook voor dit grote Nederlandse orgel niet voor een echte goede samplemaker gekozen is Vrijwel alle samples van grote Nederlandse orgels vallen me heel erg tegen. Rotterdam, Utrecht en ook Haarlem komen ook nog eens veel te elektronisch en plat over. Het valt mij op dat het maar weinig makers lukt om de pure levendige klank (en dan vooral mét de details), én de akoestiek goed (en in goede verhouding met elkaar) vast te leggen. Dit zal dus ook wel weer een set worden waar je een hoop aan moet sleutelen voordat het een beetje echt gaat klinken.
wie vind jij dan een goeie maker en wie had volgens jou dit moeten doenn ik vind het een goede keuze dat ze voor sonus hebben gekozen persoonlijk vind ik dat 1 van de goeie makers qua sampleset
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
16 nov 2019 16:01 door adri
ludi1992 schreef:Leo schreef:Jammer dat ook voor dit grote Nederlandse orgel niet voor een echte goede samplemaker gekozen is Vrijwel alle samples van grote Nederlandse orgels vallen me heel erg tegen. Rotterdam, Utrecht en ook Haarlem komen ook nog eens veel te elektronisch en plat over. Het valt mij op dat het maar weinig makers lukt om de pure levendige klank (en dan vooral mét de details), én de akoestiek goed (en in goede verhouding met elkaar) vast te leggen. Dit zal dus ook wel weer een set worden waar je een hoop aan moet sleutelen voordat het een beetje echt gaat klinken.
wie vind jij dan een goeie maker en wie had volgens jou dit moeten doenn ik vind het een goede keuze dat ze voor sonus hebben gekozen persoonlijk vind ik dat 1 van de goeie makers qua sampleset
We kunnen de vraag vanzelf ook andersom stellen: welk sample set komt volgens jou, zoals Leo, et.al, het dichtste bij het echte orgel, hetwelke je in dit geval voor een eerljk antwoord, wel erg goed moet kennen. Je kunt het ook zo zeggen: denk je dat het mogelijk is dat een digitale kopie echt zo echt kan klinken als het echte instrument? Kan dat echt waar?
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
16 nov 2019 20:59 door Jan Wim
Adri schreef: We kunnen de vraag vanzelf ook andersom stellen: welk sample set komt volgens jou, zoals Leo, et.al, het dichtste bij het echte orgel, hetwelke je in dit geval voor een eerljk antwoord, wel erg goed moet kennen. Je kunt het ook zo zeggen: denk je dat het mogelijk is dat een digitale kopie echt zo echt kan klinken als het echte instrument? Kan dat echt waar?
Adri met de huidige opname techniek en het ontbreken van ontwikkeling mbt. de opname's durf ik volmondig te stellen. Dat er geen enkele digitale kopie kan klinken zoals het origineel alleen al om het feit dat het windmodel niet 100% realistisch na te bouwen is via parameters en nu worden alle stemmen solo opgenomen terwijl er geen beinvloeding onderling is. Terwijl dat een wezenlijk onderdeel van de klank is, frequenties die elkaar beinvloeden, die voor een bepaalde zweving zorgen. wat dat betreft is een cd opname, een vorm van een digitale kopie die het originele orgel redelijk kan weergeven. Maar de huidige sampleset opname techniek (solitair) en verwerking daar van staat verder weg van het origineel dan een cd opname
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
16 nov 2019 21:33 door adri
Jan Wim schreef:Adri schreef: We kunnen de vraag vanzelf ook andersom stellen: welk sample set komt volgens jou, zoals Leo, et.al, het dichtste bij het echte orgel, hetwelke je in dit geval voor een eerljk antwoord, wel erg goed moet kennen. Je kunt het ook zo zeggen: denk je dat het mogelijk is dat een digitale kopie echt zo echt kan klinken als het echte instrument? Kan dat echt waar?
Adri met de huidige opname techniek en het ontbreken van ontwikkeling mbt. de opname's durf ik volmondig te stellen. Dat er geen enkele digitale kopie kan klinken zoals het origineel alleen al om het feit dat het windmodel niet 100% realistisch na te bouwen is via parameters en nu worden alle stemmen solo opgenomen terwijl er geen beinvloeding onderling is. Terwijl dat een wezenlijk onderdeel van de klank is, frequenties die elkaar beinvloeden, die voor een bepaalde zweving zorgen. wat dat betreft is een cd opname, een vorm van een digitale kopie die het originele orgel redelijk kan weergeven. Maar de huidige sampleset opname techniek (solitair) en verwerking daar van staat verder weg van het origineel dan een cd opname
Dat is inderdaad het punt dat ik hier wilde maken. Bedankt! En toch klinken bepaalde sets realistischer dan andere...
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
16 nov 2019 22:10 door Jan Wim
adri schreef:Jan Wim schreef:Adri schreef: We kunnen de vraag vanzelf ook andersom stellen: welk sample set komt volgens jou, zoals Leo, et.al, het dichtste bij het echte orgel, hetwelke je in dit geval voor een eerljk antwoord, wel erg goed moet kennen. Je kunt het ook zo zeggen: denk je dat het mogelijk is dat een digitale kopie echt zo echt kan klinken als het echte instrument? Kan dat echt waar?
Adri met de huidige opname techniek en het ontbreken van ontwikkeling mbt. de opname's durf ik volmondig te stellen. Dat er geen enkele digitale kopie kan klinken zoals het origineel alleen al om het feit dat het windmodel niet 100% realistisch na te bouwen is via parameters en nu worden alle stemmen solo opgenomen terwijl er geen beinvloeding onderling is. Terwijl dat een wezenlijk onderdeel van de klank is, frequenties die elkaar beinvloeden, die voor een bepaalde zweving zorgen. wat dat betreft is een cd opname, een vorm van een digitale kopie die het originele orgel redelijk kan weergeven. Maar de huidige sampleset opname techniek (solitair) en verwerking daar van staat verder weg van het origineel dan een cd opname
Dat is inderdaad het punt dat ik hier wilde maken. Bedankt! En toch klinken bepaalde sets realistischer dan andere...
Ja waar zet je de microfoon neer, hoeveel informatie verdwijnt er met bewerken van de set, dat is wat wij thuis horen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 208 Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35 Woonplaats: Almere
21 nov 2019 16:10 door Karel van Ingen
Muziek maak je met je oren.
Berichten: 1820 Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35 Woonplaats: Barneveld
21 nov 2019 22:31 door Jaap380
Karel van Ingen schreef:http://www.sonusparadisi.cz/data/demoplayed/1573737613-LJ01_MartiniGroningen_defaultslo.mp3?fbclid=IwAR3_SV33wuKXHkF9EGrXUABdMZv0MvFDzbgYrvmaCtLldB33cIVGZDkPPeI
Hoe kom je daar nu aan? Klinkt veelbelovend!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Berichten: 415 Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56 Woonplaats: Benthuizen
21 nov 2019 23:08 door Cheesecorner
Dat 'smaakt' naar meer . . .
Berichten: 208 Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35 Woonplaats: Almere
22 nov 2019 10:53 door Karel van Ingen
Hoe kom je daar nu aan? Klinkt veelbelovend!
Stond op fakebook, dus ik dacht "ik kopieer hem even". Groetjes, Karel
Muziek maak je met je oren.
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
22 nov 2019 12:01 door adri
Karel van Ingen schreef:Hoe kom je daar nu aan? Klinkt veelbelovend!
Stond op fakebook, dus ik dacht "ik kopieer hem even". Groetjes, Karel
Fakebook? Is dat a hacking website? Wil je daar echt aan meedoen?
Berichten: 415 Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56 Woonplaats: Benthuizen
22 nov 2019 12:31 door Cheesecorner
Zie Facebook account Gert Jan Schipper, of Sietze de Vries:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
22 nov 2019 12:52 door Jan Wim
begint op het lekken van de miljoenen nota te lijken
iedere Betatester moet zich in principe aan een vooraf gestelde afspraak houden, blijkbaar worden die regels niet nageleefd, of de regels zijn losgelaten?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 415 Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56 Woonplaats: Benthuizen
22 nov 2019 13:11 door Cheesecorner
Wellicht mogen ze af en toe een ballonnetje oplaten. Doen ze in Den Haag ook
Berichten: 298 Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59 Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
22 nov 2019 15:31 door David Peekstok
Jan Wim schreef:begint op het lekken van de miljoenen nota te lijken
iedere Betatester moet zich in principe aan een vooraf gestelde afspraak houden, blijkbaar worden die regels niet nageleefd, of de regels zijn losgelaten?
Ik zeg: lekker doorlekken, en zet de kraan zelfs maar een beetje verder open!
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
22 nov 2019 16:47 door adri
David Peekstok schreef:Jan Wim schreef:begint op het lekken van de miljoenen nota te lijken
iedere Betatester moet zich in principe aan een vooraf gestelde afspraak houden, blijkbaar worden die regels niet nageleefd, of de regels zijn losgelaten?
Ik zeg: lekker doorlekken, en zet de kraan zelfs maar een beetje verder open!
Werkelijk? Ik sta stomverbaasd. Als het door Jiri Zurek is toegestaan, dan alles OK, maar indien niet, is dit niet bepaald ethisch te noemen. Iedereen is natuurlijk erg nieuwsgierig, maar dat hoeft niet tot regels-breuk te leiden.
Berichten: 298 Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59 Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
22 nov 2019 17:59 door David Peekstok
adri schreef:David Peekstok schreef: Ik zeg: lekker doorlekken, en zet de kraan zelfs maar een beetje verder open!
Werkelijk? Ik sta stomverbaasd. Als het door Jiri Zurek is toegestaan, dan alles OK, maar indien niet, is dit niet bepaald ethisch te noemen. Iedereen is natuurlijk erg nieuwsgierig, maar dat hoeft niet tot regels-breuk te leiden.
Nee, sorry, ik propageer geen on-ethisch gedrag. Ik bedoel vooral dat het erg mooi klinkt en dat ik graag nog meer zou willen horen. Maar gezien de bemoeienis van Sietze de Vries, om dit geweldige orgel te kunnen samplen, zal het met die toestemming wel goed zitten. Zo zal het me niks verbazen als op het Noorlander evenement van 7 december deze set weer aanbod komt. https://www.noorlanderorgels.com/event/ ... e-vries-2/
Keer terug naar Hauptwerk samplesets
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 118 gasten
|
|