Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Drivers Nektar verdwijnen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 7

Geregistreerd: 02 jan 2019 21:26

Woonplaats: Nijmegen

Bericht 27 sep 2019 11:26

Drivers Nektar verdwijnen

Ik gebruik Hauptwerk met 3 identieke Nektar midi-keyboards. In principe werkt dit prima, behalve dat één keer in de zoveeltijd de Nektardrivers verdwenen lijken te zijn. Bij het opstarten van HW worden de keyboards niet meer herkend. Ik moet de PC dan even aan internet hangen HW opnieuw opstarten en dan zijn de drivers weer geinstalleerd.

Iemand een idee waarom de drivers steeds verdwijnen en hoe ik dat kan voorkomen?
Organist in ontmoetingsplek Nijmegen en Gereformeerde Kerk Renkum Heelsum. Beginnend hauptwerker.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 sep 2019 15:45

Re: Drivers Nektar verdwijnen

armul, welkom op het forum.

Heb je, als de keyboards niet herkend wordt, al eens gekeken in Windows apparaatbeheer?
Staan daar dan gele uitroeptekens bij een bepaald apparaat? Zo ja, dan kun je daar kiezen voor "update driver software" of "stuurprogramma bijwerken" en dan wordt deze opnieuw actief. De driver staat immers op je PC maar wordt door Windows op dat moment niet herkend. Je PC hoeft dan niet aan internet.

De keyboards krijgen waarschijnlijk de power via de USB kabel uit de PC en hebben geen eigen poweradapter. De USB poort moet altijd spanning blijven leveren aan het aangesloten apparaat. Dit kun je controleren in apparaatbeheer.
Ga in dit scherm naar de "Universal Serial Bus controllers"-sectie en klik daar met de rechtermuisknop achtereenvolgens op elke "USB-hoofdhub" en op elke "Generic USB Hub" en dan 'Eigenschappen'. Selecteer in het scherm "Eigenschappen van …" het tabblad Energiebeheer. Haal een eventueel geplaatst vinkje weg bij de optie 'De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen' en klik op OK.
Doe dit voor alle USB hubs.

Trouwens, in dat zelfde scherm maar dan tabblad "Power" kun je zien hoeveel stroom de keyboards van je PC vragen. Zet desnoods een keyboard op een andere USB poort, zodat een andere hub gebruikt wordt. Zorg ervoor dat elk keyboard op een eigen hub zit om zo de energie te verdelen.
Of anders een externe actieve hub gebruiken. Een hub die ook een voedingsadapter heeft en zo de spanning aan je 3 keyboards kan leveren.

Andere vraag: wordt HW automatisch opgestart als je de PC aanzet? Zo ja, dan moet je in menu General settings | General Preferences en tabblad Advanced preferences bij de optie 'Minimum time to wait on start-up (seconds)' de tijd vergroten. HW wordt dan nl. al; opgestart, terwijl de drivers nog niet geladen zijn. Begin met 15 sec. en test dit gedurende enige tijd. Blijft het goed gaan, verlaag dan die tijd met een paar sec. en test ook dit. Net zolang je een goede min. waarde hebt gevonden en waarbij je niet te lang hoeft te wachten.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 29 dec 2019 00:36

Re: Drivers Nektar verdwijnen

Ja, wat Evert-Jan schrijft, klopt. Ik heb ook drie Nektar GX-61 keyboards in mijn orgel gehad tot enkele weken geleden. Toen startte ik Windows op en als dat zo lijkt te zijn, zie ik nog het zandlopertje tollen. Dus is Windows op de achtergrond nog bezig met laden. Ca. 5-10 sec wachten tot het zandlopertje weg is, en dan kunt je zonder problemen HW opstarten en worden de keyboards herkend.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 7

Geregistreerd: 02 jan 2019 21:26

Woonplaats: Nijmegen

Bericht 08 nov 2022 13:06

Re: Drivers Nektar verdwijnen

Beter laat dan nooit!

Ik zie nu, (naar drie jaar) dat ik ooit deze vraag gesteld heb, maar niet meer gereageerd op de aangedragen oplossingen. Maar het werkt inmiddels (3 jaar) gewoon naar volle tevredenheid!! (Inderdaad met hub met externe voeding). Alsnog dank voor de aangedragen oplossingen.
Organist in ontmoetingsplek Nijmegen en Gereformeerde Kerk Renkum Heelsum. Beginnend hauptwerker.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com