Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 17 apr 2020 22:22

1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+P)

Sygsoft komt met een nieuw sample set, Het Flentrop orgel van de grote of sint Janskerk van Schiedam 1975.

In oktober 2018 hebben wij het Flentrop hoofdorgel van de Grote of Sint-Janskerk te Schiedam opgenomen voor Hauptwerk.
In 1971 werd aan Flentrop Orgelbouw B.V. te Zaandam de opdracht gegeven een nieuw orgel te bouwen in de oude kas van Niehoff (16e eeuw) en de pedaalkassen van Jacob Cools (1712), waarin Standaart in 1919 een pneumatisch orgel had gebouwd.
Wat nog restte van het oude pijpwerk is bij de herbouw opnieuw gebruikt. In 1975 werd het instrument opgeleverd.
Het orgel heeft 39 stemmen verdeeld over 3 klavieren en pedaal.
In 2014 werd een offerte gemaakt voor uitbreiding van het orgel met een 4e manuaal als zwelwerk. Hiervoor heeft men (nog) geen middelen vrij kunnen maken echter Sygsoft heeft, gebruikmakend van eigen samples van andere orgels, toch dit zwelwerk bijgemaakt ongeveer zoals het in de offerte was aangegeven. Op deze manier kunt u zich toch indenken hoe het had kunnen gaan klinken of misschien in de toekomst zal gaan klinken.

https://www.hauptwerk.nl/schiedamstjannl.php

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 apr 2020 22:32

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Gefeliciteerd! Het eerste Flentrop-sampleset, het werd tijd ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 apr 2020 23:29

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Gefeliciteerd! Lijkt me een veelzijdig orgel!
Wordt het ook leverbaar voor HW4.2?
Ik zit ondertussen te luisteren naar meer van dit orgel. Zie dit prachtige concertvan Arjen Leistra: https://www.youtube.com/watch?v=SVLc_KBZzIY
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 apr 2020 14:39

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie


Tsjonge, wat een rommeltje, zo'n dispositielijst... Opmaken is ook een vak zie ik.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 18 apr 2020 14:53

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Leuk! Het orgel waarop ik een aantal jaren les heb gehad bij Arjen Leistra. Goede herinneringen aan! Mede door het enthousiasme van Arjen.

Wel een bijzondere combinatie van een oorspronkelijk renaissance/barok getint orgel met een Frans-romantisch zwelwerk.
Arjen speelt er met verve al vaak grote romantische werken op.

Ben benieuwd hoe het gaat worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 18 apr 2020 16:20

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Heel mooi orgel om een sampleset van te maken in een mooie klinkende kerkruimte!!!

De extra stemmen zou voor mij niet hoeven. Het is van zichzelf al een mooi orgel. Maar je hoeft de extra stemmen niet te laden of niet te gebruiken natuurlijk. Ik hoop dat Sygsoft er een kwalitatief mooie set van gaat maken en geen concessies doet aan de Flentrop stemmen om de extra stemmen er bij te laten passen…
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 apr 2020 13:45

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Je kunt dit orgel horen/bekijken tijdens een live concert door Arjen Leistra op zaterdag 25 april om 15 uur.
www.youtube.com/user/arjenleistra

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 26 apr 2020 11:30

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

wverschoor schreef:
Tsjonge, wat een rommeltje, zo'n dispositielijst... Opmaken is ook een vak zie ik.


Als je het scherm wat breder maakt valt het mee.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 apr 2020 18:10

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Sander schreef:
wverschoor schreef:
Tsjonge, wat een rommeltje, zo'n dispositielijst... Opmaken is ook een vak zie ik.


Als je het scherm wat breder maakt valt het mee.

Mijn scherm opent op 100% in een resolutie van 1920x1080 (HD dus). Dan moet het gewoon goed zijn, anders doe je iets fout in de opmaak. Trouwens als je je scherm verkleint moet het gewoon ook goed blijven gaan (een Voix Humaine I - III komt niet zo professioneel over).
Daarnaast staan er ook fouten in. Vulstemmen schrijf je met alleen romeinse cijfers of arabische cijfers met 'sterk' erachter (dus Mixtuur IV of Mixtuur 4 sterk, en dus niet Mixtuur IV sterk). In de schermafbeelding onder de dispositielijst staat het wel goed...
Sorry, ben in m'n vorig leven jarenlang met dit soort zaken (handleidingen, dispositielijsten, technische gegevens lijsten e.d.) bezig geweest en ben een beetje allergisch hiervoor :D
Maar ik besef dat we op een zijspoor van dit topic beland zijn ;)
Gr. Willem

Berichten: 8

Geregistreerd: 30 apr 2020 11:50

Bericht 05 mei 2020 09:59

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Daarnaast staan er ook fouten in. Vulstemmen schrijf je met alleen romeinse cijfers of arabische cijfers met 'sterk' erachter (dus Mixtuur IV of Mixtuur 4 sterk, en dus niet Mixtuur IV sterk). In de schermafbeelding onder de dispositielijst staat het wel goed...

Weer wat geleerd Wim, tevens ik heb geprobeerd de tabellen beter te laten werken. Ik geef de breedte altijd op in procenten maar met vaste waarden gaat het beter. Overigens Chrome en Edge breken op verschillende momenten af en dan zal het bij andere browsers nog wel weer anders zijn.
Groet Fred

Berichten: 8

Geregistreerd: 30 apr 2020 11:50

Bericht 05 mei 2020 10:06

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Wordt het ook leverbaar voor HW4.2?

Dat gaat niet lukken, al zouden wij het willen. MDA levert geen codes meer voor met de HASP-dongle (HW4) beveiligde sample sets.
Groet Fred.

Berichten: 2

Geregistreerd: 21 jan 2017 19:01

Bericht 04 sep 2020 20:59

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Wat geweldig om te lezen. Mn les orgel op hauptwerk.
Wanneer verwachten jullie deze uit te geven?
Is er al zicht op kosten?

Berichten: 8

Geregistreerd: 30 apr 2020 11:50

Bericht 04 sep 2020 22:05

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Alles alles gaat zoals wij willen is de set vanaf a.s. maandag 7 september 2020 te bestellen.
Ik heb de bestelpagina al wel aangepast maar nog niet geplaatst. De prijs is 450 Euro als download versie en 25 Euro meer voor een 64 GB stickje.
Groet Fred

Bericht 07 sep 2020 23:01

Re: Sygsoft: Flentrop orgel van grote of Sint-Janskerk Schie

Siegfred schreef:Alles alles gaat zoals wij willen is de set vanaf a.s. maandag 7 september 2020 te bestellen.
Ik heb de bestelpagina al wel aangepast maar nog niet geplaatst. De prijs is 450 Euro als download versie en 25 Euro meer voor een 64 GB stickje.
Groet Fred


helaas alleen voor hauptwerk 5 , of toch ook voor 4

Berichten: 8

Geregistreerd: 30 apr 2020 11:50

Bericht 07 sep 2020 23:54

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

Hw 4 kan niet. Dit is geen onwil van ons maar MDA levert geen codes meer voor de HASP dongle van HW4.

Bericht 09 sep 2020 20:13

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

Siegfred schreef:Hw 4 kan niet. Dit is geen onwil van ons maar MDA levert geen codes meer voor de HASP dongle van HW4.

ohh dat is wel jammer
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 11 sep 2020 18:54

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

ludi1992 schreef:ohh dat is wel jammer

Prachtige demo's!
Matthias
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 14 sep 2020 22:37

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

Hallo orgelvriendinnen en orgelvrienden.

Ik ben 1 van de gelukkige bezitters van deze sampleset en ben daar erg blij mee.
Aan de demo's ( https://www.hauptwerk.nl/mp3schiedamstjannl.php ) die ingespeeld zijn, is te zien dat ik het orgel al iets langer in bezit heb. Maar nog steeds blijft het iedere dag weer lekker om te spelen met registraties.
De pedaal partij is goed bezet en met een fagot 32, 2x een 16 voet en een 12 voet in de pedaal zit er een hele diepe basis in dit orgel.

Ik heb ervoor gekozen om veel "kleinere" stukken in te spelen. Hiermee is het mogelijk om veel verschillende registraties te laten horen. En zo het orgel heel breed te laten klinken.
Verder heb ik een hoop stukken vaker opgenomen zodat je hetzelfde stuk in verschillende registraties kunt horen. Dat scheelde voor mij "keuzestress" en ik denk dat veel stukken in meerdere registraties uitstekend tot hun recht komen op dit orgel. Ook kun je hier als luisteraar denk ik goed door horen wat de mogelijkheden van het orgel zijn en een vergelijking tussen registraties is natuurlijk altijd leuk.

Het orgel is lekker robuust van klank. Het is zeker niet "perfect", en dat maakt dat het orgel veel karakter heeft. Ik hou daar wel van. Verder is het originele orgel een alleseter. In principe is het een barok orgel, maar net zoals veel goede orgels in Nederland, kun je er (geholpen door de goede akoestiek) veel meer kanten mee op.
Een improvisatie in oude stijl kan prima (lekker op de dulciaan van het rugwerk), maar ook Rococo (op de demo pagina van sygsoft de 1e kolom nr 16, 17 en 18) en romantisch (nr 11 en 15) komen op dit orgel zeer goed tot zijn recht.
Het orgel is 3 kanaals opgenomen. Ik houd er altijd wel van om redelijk direct contact te hebben met het orgel. Vandaar dat ik veel opnames heb waarbij de front op 43 staat. Veel mensen houden echter van iets meer akoestiek, dus er zijn ook stukken opgenomen die wat "natter" zijn opgenomen (nr 22 en vanaf nr. 28).

Er staan ook nog een paar eigen werken op. (voor de liefhebbers staat de partituur in de volgende link: https://gofile.me/5g39w/gWoXkZFUl )

Mijn eigen stuk "Go down Moses" (1e kolom nr 19) had ik vrij droog ingeleverd bij sygsoft. Ik heb later hem iets "natter" op Contrebombarde gezet ( https://www.contrebombarde.com/concerthall/music/41317 ). Voor de liefhebber is het leuk om beide opnamen te vergelijken en het verschil in akoestiek te horen. Ook hoor je in dit stuk hoe het orgel van zacht naar hard opgebouwd kan worden. (Bij het plenum op het eind is alleen het "originele" orgel te horen, de uitkomende stem in het 1e gedeelte bestaat o.a. uit de clarinette van het 4e klavier)
Op contrebombarde is de front op 15, midden op 34 en rear op 100 gezet.(op de sygsoftwebsite is dit resp. 43, 100 en 100).

En dan het 4e klavier:
Hij zit er op het echte orgel niet op. Hij is er extra op gezet omdat het een wens is om (ooit) nog een romantisch 4e klavier toe te voegen op het "echte" orgel. Hiermee is alvast te horen hoe het orgel dan zou kunnen klinken. Zelf vind ik het heel goed gelukt.
In mijn eigen composities heb ik er gebruik van gemaakt, bij de barokstukken bijna niet, behalve bij nr 23 en 25.

Ik denk dat het heel persoonlijk is of je hier gebruik van wilt maken of niet.
Zonder 4e klavier is het orgel heel erg goed bruikbaar in zeer veel verschillende stijlen en ook al zeker de moeite waard. Het 4e klavier zie ik zelf als een bonus-klavier die voor nog meer extra mogelijkheden zorgt. Als het wat toevoegt (en voor mij doet dit klavier dat), voel ik mij vrij om het lekker ongegeneerd te gebruiken.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 15 sep 2020 20:54

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

Klinkt geweldig Karel en ook prachtig gespeeld. Bedankt voor de link naar de partituren, die gaan zeker van pas komen tijdens de zondagse erendiensten.

Gr Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 15 sep 2020 23:02

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

ludi1992 schreef:
Siegfred schreef:Hw 4 kan niet. Dit is geen onwil van ons maar MDA levert geen codes meer voor de HASP dongle van HW4.

ohh dat is wel jammer

Ja, ik zag dit probleem aankomen en heb de hobbel van Upgrade naar HW5 gedaan vrijwel bij het uitkomen van de eerste HW5 versie. HW4 raakt obsolete voor alle nieuwe sample-sets en ik wilde niet in de situatie komen om niet meer sample-sets te kunnen kopen.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 16 sep 2020 08:34

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

FredM schreef:HW4 raakt obsolete voor alle nieuwe sample-sets en ik wilde niet in de situatie komen om niet meer sample-sets te kunnen kopen.


Onzin, er zijn nog steeds sampleproducers die ook voor HW 4 produceren. Weliswaar zonder versleuteling van de sets.
Niet iedereen kan het kapitaal even ophoesten wat Brett even op een presenteerblaadje legt...
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 sep 2020 18:13

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

Het betreft alleen dongle beveiligde sets. Die kunnen niet meer voor HW4 uitgebracht worden. MDA schrijft niets meer bij op de HASP dongle.

Versleutelde (encrypted) sets voor HW4 worden nog steeds uitgebracht. Pipeloops en IA blijven dit doen zolang er vraag naar is. Deze sets zijn niet dongle beveiligd maar worden op jouw naam gezet en uitgebracht.


Zo, en nu weer on-topic :D
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 16 sep 2020 20:02

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

Evert-Jan schreef:Zo, en nu weer on-topic :D


Goed idee! Dan blijft er overzicht!

Jan Leendert schreef:Heel mooi orgel om een sampleset van te maken in een mooie klinkende kerkruimte!!!

De extra stemmen zou voor mij niet hoeven. Het is van zichzelf al een mooi orgel. Maar je hoeft de extra stemmen niet te laden of niet te gebruiken natuurlijk. Ik hoop dat Sygsoft er een kwalitatief mooie set van gaat maken en geen concessies doet aan de Flentrop stemmen om de extra stemmen er bij te laten passen…


Mooi orgel in mooie ruimte inderdaad! Afgelopen Kerst nog een uitvoering meegemaakt daar i.c.m. koor, geweldig!

Het orgel zou wel een 'alleskunner' worden, met dat 4e klavier. Het is wel zaak om dat zeer goed op elkaar af te stemmen, in het verleden is dat nog weleens mislukt. Z'n grote buurman uit de Laurens, die ook met deze intentie werd gebouwd, wordt nog steeds divers beoordeeld. In Duitsland staat het ook vol met zulke orgels. Ik geef persoonlijk ook de voorkeur aan een orgel in 1 bepaalde stijl.

Zo maar eens wat opnamen (ook van Karel) beluisteren. Het is inderdaad een verleidelijk mooi orgel om aan te schaffen!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 19 sep 2020 01:11

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

Hallo Harm,

voor de gelegenheid heb ik een stukje Guilmant opgenomen waarbij uiteraard het toegevoegde Récit volledig wordt gebruikt maar dus ook in combinatie met de rest van het orgel.
Kijk maar of je het wat vindt. ;)
Alles bij elkaar zijn het dus 67 stemmen en inderdaad wat ons betreft een orgel waar alles op gespeeld kan worden.

https://www.contrebombarde.com/concerthall/music/41382

Ik moet het orgel nog intoneren op mijn huiskamer maar als je het orgel via koptelefoon zelf wil komen bespelen, ben je welkom hoor.
(dat geldt overigens voor iedereen die dat zou willen)

Groeten Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 19 sep 2020 10:58

Re: 1975 Flentrop orgel Grote of St-Janskerk Schiedam (39/3+

Ha Christian,

Je hebt een PB.
Met vriendelijke groet,
Harm
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com