Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wind-Dynamisch orgel in Berner Münster

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 08 sep 2020 12:01

Wind-Dynamisch orgel in Berner Münster

In een vorige post (viewtopic.php?f=2&t=4039) schreef ik over een orgel met subsemitoetsen dat ik tegenkwam in de Nydeggkirche in Bern.
Op een steenworp afstand van deze kerk staat de Berner Münster, de kathedraal van Bern. Hier kwam ik het tegenovergestelde tegen van het 'terug-in-de-tijd'-orgel in de Nydeggkirche.
In samenwerking met de Hochschule der Künste in Bern zijn diverse orgels ontwikkeld voor moderne muziek. Prototype III zag ik in de Berner Münster.

IMG_8368_resized.jpg


Dit bijzonder uitziende orgel trok m'n aandacht maar zoals veelal in kerken die open zijn voor bezoek hangt er een streng rood koord omheen :o
Op internet vond ik o.a. dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=6lOuVSjjCZ4
Als ik het zo hoor vind ik het niet erg dat het niet bespeeld werd tijdens mijn bezoek :D Niet helemaal mijn stijl.
Wellicht een uitdaging om hier een sampleset van te maken? Ik denk dat er dan wel wat nieuwe functies in HW gemaakt moeten worden om alle effecten te realiseren :lol:

Voor de liefhebber meer info over het orgel: https://www.hkb-interpretation.ch/proje ... article-57
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 63

Geregistreerd: 06 maart 2013 20:24

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 08 sep 2020 12:24

Re: Wind-Dynamisch orgel in Berner Münster

Oeiiii, laat ik het positief houden: ik vind het knap dat die man stil kan blijven zitten op dat krukje onder deze klanken :lol: :lol:

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 08 sep 2020 17:00

Re: Wind-Dynamisch orgel in Berner Münster

Dank voor het delen, innovatief is het in elk geval. Boeiend ook. Maar al luisterend kan ik me niet aan onttrekken aan de stelling:

muziek is geluid - maar niet elk geluid is muziek... ;)
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 09 sep 2020 14:07

Re: Wind-Dynamisch orgel in Berner Münster

Na 26x afspelen van het filmpje begint het te wennen.
Hypermodern? Welnee, je hoort zelfs de Wolf(skwint) voorbijhuilen.

Het lijkt me wel een uitdaging XXL om dit in een windmodel te vangen, heren.
wverschoor schreef:
Wellicht een uitdaging om hier een sampleset van te maken? Ik denk dat er dan wel wat nieuwe functies in HW gemaakt moeten worden om alle effecten te realiseren :lol:

Voor de liefhebber meer info over het orgel: https://www.hkb-interpretation.ch/proje ... article-57


Na een aantal van die Duits /Frans-romantische reuzen misschien wel een leuk idee toch?
Met vriendelijke groet,
Harm

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com