Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

3D print voor zelfbouwers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 okt 2020 13:44

3D print voor zelfbouwers

https://www.sintjan.com/orgels-in-de-go ... alkoppels/

Bovenstaand artikel las ik een tijdje terug in de orgelvriend, en met verbazing las ik het gedeelte dat tijdens de restauratie van de speeltafel een 3D printer is ingezet, om replica's uit te spuwen .

ik zelf heb regelmatig met monumentenzorg te maken, als er in de oude binnenstad van Dordrecht ornamenten of beelden hersteld moeten worden, en ik weet hoe lastig ze soms kunnen doen over materiaal en zelfs over gereedschap wat wel en niet ingezet mag worden.
dit even ter zijde.


Vandaar mijn verbazing dat er op een monumentaal orgel wel zomaar een moderne techniek ingezet is.
Nu heb ik al 2jaar thuis ook zo'n 3d geval staan maar feitelijk nooit veel gebruik van gemaakt.

Stoute schoenen aangetrokken en en 3D model gemaakt van een sier bakstuk, en deze vervolgens uitgeprint met materiaal wat houtvezel bevat, dit materiaal kan je na het printen bewerken als hout dus eventueel schuren of beitsen/lakken indien nodig.

Het 1e resultaat vind ik verbluffend (oke raar om dit over je eigen ontwerp te zeggen) het eindresultaat is zeker als je het eventueel verft erg overtuigend, en niemand zal feitelijk zien dat het uit een printer komt.

op de foto zie je het prototype wat onbewerkt uit de printer is gekomen, voor de juiste beeldvorming heb ik het op oude klavieren gezet om een indruk te krijgen.

Dus moet ik eerlijk mijn enig zins sceptische houding t.a.v de orgelrestauratie bijstellen.

Mits verantwoord kan een modern hulpmiddel zeker wel wedijveren met oude ambachten


hier het 3d model getekend en ingevoerd in een slicer, een slicer is software die het 3D model in hele dunne laagjes snijd, soms maar 0.12mm en deze voorziet van G-code zodat de printer ze kan uitvoeren.


3d model.jpg




hier het geprinte model
3D model uitgeprint.jpg




3d model op klavier.jpg




1 van de 3 toetsfronten is een replica gemaakt door de 3D printer, als je geen voorkennis hebt is de kans groot dat je 3D print niet kan onderscheiden van het origineel.


zo zie je dat oude ambachten en moderne technieken ieder op hun eigen manier kunnen bijdrage aan een ontwerp
ik wilde jullie deze info niet onthouden, voor mij staat echt houtsteken met gutsen e.d. nog steeds op nr.1
maar wellicht iemand die minder bedreven is in houtbewerking kan dmv 3d techniek thuis ook iets leuks bouwen in combinatie met zijn/haar eigen HW console.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 23 okt 2020 15:09

Re: 3D print voor zelfbouwers

Gaaf!
Nieuwe stap in de orgelwereld. 3D geprint... laat de puristen maar komen ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 23 okt 2020 17:03

Re: 3D print voor zelfbouwers

Gaaf..

Ga gelijk mijn zoon aan het werk zetten!

Gr. Henk
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 23 okt 2020 18:21

Re: 3D print voor zelfbouwers

Jan Wim schreef:https://www.sintjan.com/orgels-in-de-goudse-sint-jan/bediening-manuaalkoppels/


1 van de 3 toetsfronten is een replica gemaakt door de 3D printer, als je geen voorkennis hebt is de kans groot dat je 3D print niet kan onderscheiden van het origineel.




De rechtse ?? :oops:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 okt 2020 18:25

Re: 3D print voor zelfbouwers

Folkert schreef:
Jan Wim schreef:https://www.sintjan.com/orgels-in-de-goudse-sint-jan/bediening-manuaalkoppels/


1 van de 3 toetsfronten is een replica gemaakt door de 3D printer, als je geen voorkennis hebt is de kans groot dat je 3D print niet kan onderscheiden van het origineel.




De rechtse ?? :oops:


ja de andere rechtse ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 23 okt 2020 20:06

Re: 3D print voor zelfbouwers

En om aan te haken

klik eens op deze link;)

https://www.yeggi.com/q/piano+keys/


Peter

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 26 okt 2020 12:02

Re: 3D print voor zelfbouwers

Wat gaaf en mooi Jan Wim! Ik zie wel mogelijkheden, hoe sterk is het uiteindelijk? Zit namelijk gelijk aan registerknoppen te denken (int vuur van het spel hebben die wel is wat te lijden...)
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 okt 2020 13:44

Re: 3D print voor zelfbouwers

Joopie schreef:Wat gaaf en mooi Jan Wim! Ik zie wel mogelijkheden, hoe sterk is het uiteindelijk? Zit namelijk gelijk aan registerknoppen te denken (int vuur van het spel hebben die wel is wat te lijden...)


de sterkte bepaal je door de Infill

dus print je het massief 100% dan is het erg sterk
en hoe minder vulling je eigenlijk percentueel geeft des te lichter en brozer wordt het werkstuk
ik persoonlijk zou niet lager dan 30% vulling kiezen

de mate van vulling beinvloed de totale printtijd van het model
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 dec 2020 23:39

Re: 3D print voor zelfbouwers

niet omdat het moet ;) , maar omdat het kan (hoop ik)

Bakstukken getekend voor een klavier en deze ga ik printen , ben benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet. Het kan tegen vallen of
nep overkomen, maar goed als je het niet probeert dan weet je het ook niet.

De kosten zijn in ieder geval een schijntje bij wat klavierblokken compleet kosten, ik zal het resultaat nog wel een keer posten

Naamloos.jpg


Naamloos1.jpg


de fundering wordt gelegd voor het bakstuk ;) ;)
20201203_224134.jpg


20201203_224749.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 05 dec 2020 15:36

Re: 3D print voor zelfbouwers

Welke printer heb jij Jan Wim ? wij zijn ook aan het nadenken over en 3d printer op dit moment.
Voor zelfbouw Hauptwerkers zijn er trouwens ook genoeg mogelijkheden om onderdelen te maken.
Ga hem zelf ook gebruiken voor electro technische dingen (audio).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 dec 2020 20:45

Re: 3D print voor zelfbouwers

Folkert schreef:Welke printer heb jij Jan Wim ? wij zijn ook aan het nadenken over en 3d printer op dit moment.
Voor zelfbouw Hauptwerkers zijn er trouwens ook genoeg mogelijkheden om onderdelen te maken.
Ga hem zelf ook gebruiken voor electro technische dingen (audio).


Hoi Folkert, ik heb de Creality3D Ender-5 PLUS

Wel met een paar kleine aanpassingen, Als je er 1 koopt is het van belang dat je alle assen goed kalibreert, incl. extruder en flowrate
Jij krijgt dan ragfijne details en print zo met veel plezier.

Als je hem eenmaal hebt. dan zijn de beperkingen uiteindelijk het bouwvolume, ik heb zelfs een Nautilus Luidspeaker gemaakt, die extreem goed presteert, was bang voor resonantie, maar ook met infill is dat probleem verleden tijd.

nautil.jpg


KEF 50 en het bekende Ei van Kef, als je het kan tekenen doet de printer de rest, zelfs diffusers in een speaker maken is een fluitje van een cent, waar dat met handwerk nog weleens hoofdpijn werkstukken werden, doet de printer zonder morren het werk :lol:

kef egg 5.jpg


kef.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 dec 2020 15:16

Re: 3D print voor zelfbouwers

Wauw! Heb je die in zijn geheel uit de printer gekregen of in onderdelen?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 dec 2020 13:32

Re: 3D print voor zelfbouwers

Jaap de Nautilus in fase

de KEF ook in fase zou uit 1 stuk kunnen maar dan is deze niet meer makkelijk bereikbaar binnenin.
je kan in het slicer prog. naden aangeven waar je ze wil hebben of slim verbergen is ook een optie
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 dec 2020 21:15

Re: 3D print voor zelfbouwers

ik wil onderzoeken/kijken of een kompleet geprinte speeltafel realisitsch is. en voldoende speelbaar is t.o.v een Fatar of een houten klavier.

doe is gek was het motto...…. maar de 1e test gaat niet de kliko in :lol: :lol: :lol: :lol:

20201221_195327.jpg


20201221_165415.jpg


20201221_165334.jpg


20201221_165317.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 22 dec 2020 07:55

Re: 3D print voor zelfbouwers

Zo dan Jan Wim! Dat ziet er echt mooi uit zeg!
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 dec 2020 13:35

Re: 3D print voor zelfbouwers

ja valt boven verwachting goed uit, alleen de printtijd is aanzienlijk, maar goed als ik slaap gaat de printer stug door ;)
is ivm met detail op hoge resolutie geprint 0.12mm per laag
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 dec 2020 17:59

Re: 3D print voor zelfbouwers

Even voor mijn denkbeeld.
Is het dan massief of hol?
Aan je printtijd te zien, massief?

Jochum Oevering

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 dec 2020 19:36

Re: 3D print voor zelfbouwers

Jochum o,dat de bakstukken belast worden met het gewicht van de klavieren heb ik ervoor gekozen om ze 80% vulling te geven

in hoeverre dit iets bijdraagt qua sterkte t.o.v 50% vulling weet ik niet, het is meer gevoelsmatig dat ik een wat zwaarder nagenoeg massief model wilde uitprinten.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 23 dec 2020 08:24

Re: 3D print voor zelfbouwers

Dat ziet er inderdaad heel mooi uit!
Ik neem aan dat dit ook geschikt is om registerknoppen te maken?
Voor de prijs van een behoorlijk aantal registerknoppen kun je ook een 3D printer kopen, dus dan wordt het aantrekkelijk om zo iets aan te schaffen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 dec 2020 09:27

Re: 3D print voor zelfbouwers

Jos schreef:Dat ziet er inderdaad heel mooi uit!
Ik neem aan dat dit ook geschikt is om registerknoppen te maken?
Voor de prijs van een behoorlijk aantal registerknoppen kun je ook een 3D printer kopen, dus dan wordt het aantrekkelijk om zo iets aan te schaffen.


Ja registerknoppen kan je er ook mee maken, en inderdaad als je alleen een 3d printer zou aanschaffen puur voor orgelbouw/parts dan ben je goedkoper uit

ter inicatie 1 bakstuk kost ongeveer 8.50 euro aan materiaal
de totale print tot nu toe voor 3 klavieren incl. sierstukken kosten me aan materiaal ongeveer 70 euro :)
en dan heb ik ze vrij zwaar geprint wat meer materiaal verbruikt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 dec 2020 14:51

Re: 3D print voor zelfbouwers

Mooi hoor Jan Wim
Interessante ontwikkelingen voor de orgelbouwers.
Hoe zit dat met de resonanties in zo’n speaker is de stijfheid van zo’n speakerkast vergelijkbaar of beter dan de houten variant?
Is het mogelijk om ook iets te bestellen bij jou?

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 dec 2020 15:27

Re: 3D print voor zelfbouwers

Loosman schreef:Mooi hoor Jan Wim
Interessante ontwikkelingen voor de orgelbouwers.
Hoe zit dat met de resonanties in zo’n speaker is de stijfheid van zo’n speakerkast vergelijkbaar of beter dan de houten variant?
Is het mogelijk om ook iets te bestellen bij jou?

Gr Jan


hoi Jan,

In principe kan je een print genoeg infill geven zodat deze feitelijk meer diagonalen verbindingen krijgt dan dat ooit met hout gemaakt kan worden.

Het mooie van deze fijnmazige infill is dat het geen Ruimte afsnoept van het inwendige volume, omdat de gehele frequentie reeks er niet door gehinderd wordt

wel heb ik alleen een test gedaan met ovaal of licht gebogen wanden.
hoe de resonantie zich verhoud tot de klassieke rechthoek vorm van een speaker heb ik nog niet getest, maar in principe kan je ook hier net zoveel starheid in aanbrengen.

de beperking is het bouwvolume wat een printer aankan, kom je daarboven dan zal je in parts moeten printen.


ik heb de afgelopen 2 jaar weinig vrije tijd gehad (ben ook minder vaak op het forum geweest)
ik wil de komende periode nog wat test gaan doen mbt printbouw.

ik wil een echt KEF eitje meten t.o.v een geprinte variant, om zo heel eerlijk de verschillen inzichtelijk te maken.
kijken wat de verschillen zijn en/of dat er zaken naar voren komen die 3D print niet kunnen t.o.v reguliere speaker behuizingen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 dec 2020 17:33

Re: 3D print voor zelfbouwers

orgelpijp getekend, als je deze met filament metaallook uitprint, mogelijkheden zijn plenty :idea:

orgelpijp.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 24 dec 2020 18:39

Re: 3D print voor zelfbouwers

intressant! post je ook een foto van het resultaat van die pijp? ik ben benieuwd naar het resultaat!
gebruik je dan filament met metaal vulling?
De mogelijkheden zijn inderdaad oneindig...

welk tekenprogramma gebruik je trouwens?
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 dec 2020 21:29

Re: 3D print voor zelfbouwers

meestal
https://solidedge.siemens.com/en/


als ik met "metaal" print wil ik wel een gedeelte van de pijp uitprinten en een foto van maken.

ben nu bezig een koppelsysteem te ontwerpen, en een prototype te printen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com