Ik heb net als test 4 bestandjes opgenomen (in 32 bit wav) op Zwolle versie 2 zonder achtergrondruis, volume op 0 dB:
- Praestant 8 14 bit
http://www.pcorgan.com/Zwolle-14Bit-Praestant8.wav- Praestant 8 24 bit
http://www.pcorgan.com/Zwolle-24Bit-Praestant8.wav- Schalmey 8 14 bit
http://www.pcorgan.com/Zwolle-14Bit-Schalmey8.wav- Schalmey 8 24 bit
http://www.pcorgan.com/Zwolle-24Bit-Schalmey8.wavOp deze manier zijn (in mijn oren) de verschillen niet groot.
Ik vermoed dat je de verschillen beter hoort als er meerdere registers tegelijk geladen worden (en daarbij ook het eindvolume op bijv. -15dB) moet staan.
Bij meerdere registers worden ook alle (zachte) galmstaarten bij elkaar opgeteld, bij een lage resolutie wordt de ‘fout-marge’ dan groter.
Ik blijf erbij dat het verschil tussen 16-bit en 24-bit kleiner is dan het verschil tussen ‘gewoon’ stereo en ‘surround’ (dit geldt uiteraard alleen als je via speakers luistert, met hoofdtelefoon is ‘gewoon’ stereo beter).
Met andere woorden: Ik heb liever de registers in '16-bit surround' geladen dan in '24-bit stereo'.
Ik vind stereo samplesets het mooiste via hoofdtelefoon en surround-sets via speakers.
Als je meestal via speakers speelt, je hebt geen geluidskaart die meerdere stereo kanalen ondersteund, maar wel geld over:
Dan zou ik als eerste investeren in een nieuwe geluidskaart zodat surround mogelijk is.
Ik vermoed dat de verbetering die surround geeft, door velen wordt onderschat.
Ik heb 16GB, dus soms past het niet, dan hanteer ik deze volgorde:
- In ieder geval stereo en geen mono
- In ieder geval multiple releases en geen single releases
- Als een set surround is, laadt ik in ieder geval surround
- Past het niet, dan lossless compression
- Past het niet, dan 20-bit i.p.v. 24-bit
- Past het niet, dan single loops i.p.v. multiple loops
- Past het niet, dan 16-bit i.p.v. 20-bit
- Past het niet, dan rear samples 14-bit i.p.v. 16-bit
- Past het dan nog niet, dan minder registers