Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Room correctie

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 11 jan 2021 16:02

Room correctie

Hello Allemaal
Mijn volgend project is roomcorrectie :D
Is Dirac Live nog steeds de beste optie ,ook in verbandt met de nieuwe audio mogelijkheden in H6?
Of is Arc 3 beter?
Hoor het graag!
HG
Pete

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 11 jan 2021 18:11

Re: Room correctie

Hallo Pedro,

Sonarworks is een aanrader.

Goedkoper dan Dirac, maar kwalitatief erg goed. Werkt heel makkelijk.

Succes!

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 11 jan 2021 19:05

Re: Room correctie

Dank u!,Meneer Cheesecorner.
Maar Sonarworks gaat enkel maar met stereo.
Ik moet met 6 kanaalen werken.
HG
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2021 19:29

Re: Room correctie

pedro schreef:Dank u!,Meneer Cheesecorner.
Maar Sonarworks gaat enkel maar met stereo.
Ik moet met 6 kanaalen werken.
HG
Pete


Ja 6 kanalen is toch gewoon 3x stereo??
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 jan 2021 20:05

Re: Room correctie

Hoi Pete

Ik heb momenteel Sonarworks op alle kanalen dat Werkt op zich goed alleen het uitmeten is bewerkelijker als bijv. Dirac.
Tevens moet de mic. en de speakers aangestuurd worden door dezelfde geluidskaart en dat lukt voorzover ik weet niet als je een Usb mic gebruikt.
Ik wilde graag via Reaper meten omdat ik via Reaper via crossovers mijn sub aanstuur maar dat lukte toen niet. Toen heb ik de kanalen buiten Reaper om gemeten maar dan zonder sub dat lukte wel.
Dirac heeft een stereo proefversie die je 14 dagen gratis kan gebruiken.
Met Dirac kan je de metingen doen via de Dirac vst in Reaper die je in je track zet en dat vind ik persoonlijk een groot voordeel. Je zou kunnen kijken of je dan in iedere stereo track in jou setup één Dirac vst kan zetten dan zou je met stereo toekunnen. Dirac geeft ook i.v.m. impulsrespons correctie het beste resultaat.
Heel lang geleden heb ik ook Arc2 gebruikt. Dit was op zich ook goed maar je kon niet in elke track één Vst werkend krijgen omdat hij dan de instellingen niet goed opsloeg dat ging alleen goed als je maar één vst gebruikte al weet ik niet of dat met Arc 3 wellicht verbeterd is.

Gr Jan

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 11 jan 2021 20:37

Re: Room correctie

Thank you for your replies!
Ik ga het maar met Dirac proberen denk ik.
Heb vorige week Reaper geinstalleerd
Maar heb ook vorige week de -mini DSP UMIK 1 -1 USB microfoon bestelt.
Is tie dan niet goed omdat die door USB werkt ?
Het zal allemaal nog een heel uitgedokter worden!
Moet eerst ook nog helemaal leren hoe reaper werkt
Ik ga werken met instructies van het HW boek van EvertJan
Groeten

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2021 21:57

Re: Room correctie

oei oei oeiiiiiiiiiii

Pedro zet de vuilnisbak maar open ;)


Een USB M I C R O F O O N :roll: :roll:


dit is op de markt gezet door mini dsp


een usb microfoon is geschikt voor een frequentie grafiekje te maken.
Maar volstrekt ongeschikt om looptijd verschillen te meten.

Juist iedere meting moet synchroon lopen met de andere metingen, dit is via externe bron(usb) onmogelijk
Hoe kan je met usb impulse response nauwkeurig meten??
Hoe kan je voor de meting je geluidskaart kalibreren met een externe usb bron??
Hoe kan je een loopmeting maken tussen geluidskaart en USB microfoon??

Zelfs in REW moet je via de zelfde clock meting een analoge loopback maken!
Het is onbestaanbaar dat je een geijkte meting kan reproduceren zonder dat de DA en AD clock synchroon lopen.
Impulse meting impulsweergave van een systeem kan alleen met een synchrone AD/DA

Waarom ondersteund REW wel een usb microfoon en hoe wordt dit gecorrigeerd dan? Wel softwarematig, wat fors afwijkt van een juiste meting!!!!!!

het concept was leuk bedacht een usb microfoon, maar m.i. niet bruikbaar voor serieuze metingen

Ik wil geen roet in het eten gooien, maar usb mic. is echt alleen geschikt om een globaal frequentie grafiekje te trekken, wil je serieus gaan meten of corrigeren zal je dieper in de materie moeten duiken.

een recht grafiekje is niet alleen het einddoel, kijk eens naar de Waterval diagrammen, dan schrik je je rot.
Wil je in dat domein gaan corrigeren zal je serieus moeten meten en aanpassingen doen.


Doordat er te vaak eenzijdig naar correctie grafiekje gekeken wordt , en juist de onderliggende problemen niet aanpakt, krijg je vaak te horen dat een lineaire curve steriel klinkt :o

De microfoon die het orgel opneemt is laten we zeggen "neutraal"
De speaker thuis in combinatie met je akoestiek moet eveneens "neutraal" zijn

waarom moet een curve dan afwijken van lineair? dat ons gehoor niet lineair is klopt, maar waarom zouden we dat plussen door de curve niet lineair te maken?

Dat een vlakke curve "steriel" klinkt heeft niets met de curve van doen maar met onderliggende niet gecorrigeerde problemen.


Waarom dan moeilijk doen met meten? het is niet moeilijk, maar wel puur noodzakelijk :lol:

ik weet dat er genoeg mensen deze visie bestrijden, maar vraag ik me altijd af wat willen die mensen dan EXTRA horen het geluid van de pijp in de kerk tijdens de opname , en thuis kleuren ze dan wat eigen "ruis" erbij??
Natuurlijk is dat gelukkig geheel vrijblijvend, maar technisch niet verklaarbaar m.i.
Maar ik laat me graag overtuigen door het tegendeel ;)

Zelfs Bach zei al
Alles, was man tun muß, ist, die richtige Taste zum richtigen Zeitpunkt zu treffen.

zo ook met meten het enige wat men moet doen is zorgen dat de correctie op de juiste plaats terecht komt ;) ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 11 jan 2021 23:11

Re: Room correctie

Die microfoon raden ze aan op de website van Dirac :cry:
Die is al gecalebreerd ook.
Ik zit in een " glazen kamer" en gebruik Adam speakers die wel mooie helder zijn maar te scherp .
Dus het resultaat is dat de orgels koud klinken, omdat je natuurluk teveel "hoog" hoort.
Dus het enigste wat ik wil doen is alles een beetje gelijk uitvlakken.
Ik heb 2- Adam s2v en 2- Adam s3v speakers en dan komt er van de week nog een Adam Sub12 bij.
HG
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2021 23:21

Re: Room correctie


Die microfoon raden ze aan op de website van Dirac



Dan ben ik heeeeeeel.... benieuwd hoe ze bij Dirac mijn eerder genoemde bezwaren aanpakken ;) ;)
Dus weet je feitelijk al dat Dirac ook afwijkt van een juiste meting.
Dat is jammer want Dirac heeft echt een grote naam verworven in de automotive branche

Jammer , ik had Dirac meer proffesioneler in geschat.
Uiteindelijk bepalen verkoop cijfers misschien wel de koers van een bedrijf.....
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 22 jan 2021 23:32

Re: Room correctie

Ik heb probleem met Dirac te activeeren.
Ik kom niet verder als de message" no devices found" terwijl ik aan het activeren ben.
Blijkbaar ziet het mijn UCX niet die wel aangesloten is.
Weet iemand het?
Zou Windows 10 geupdate moeten worden?
HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 jan 2021 01:15

Re: Room correctie

Hoi Pete

Heb je de Vst ook geïnstalleerd en gescanned in Reaper.
Je moet dan reaper aanzetten want je meet door Reaper heen.
Hij vindt dan de dirac vst als device.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 23 jan 2021 17:24

Re: Room correctie

Hi,Jan!
Dank je wel!
Dat wist ik niet.
Dacht dat het op zichzelf draaide.
Moet ik wel even uit gaan dokteren.
HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 jul 2021 23:10

Re: Room correctie

Even een kleine update over Dirac, nu ik deze roomcorrectie een tijdje gebruik.
Dirac werkt alleen als je continue online bent, zowel bij de metingen als bij het orgel spelen.
Ik vind dat zelf geen probleem maar ik weet dat sommige mensen dat niet willen.
Verder werkt de Vst3 versie probleemloos terwijl de normale Vst versie nog bugs heeft (bijv totaal volume in de Vst werkt slechts op de eerste kanalen en niet op de rest.)dus de Vst3 versie gebruiken die geeft dat probleem niet.
M.b.t. de kwaliteit kan ik zeggen dat deze software perfect werkt.
I.t.t. Sonarworks wordt ook de timing en het onderling volume tussen de speakers gecorrigeerd.
Dit kan je aan en uitzetten en dan hoor je toch dat dit een positief effect heeft op de gehele speelbeleving.
Een heel groot voordeel van Dirac is dat je alle kanalen in één keer kunt uitmeten en dat is voor mij een groot voordeel tov Sonarworks waarbij je elk stereo kanaal apart meet en die dan op meerdere afstanden moet uitmeten en dat is veel bewerkelijker.
Kortom een tevreden Dirac gebruiker.

Gr Jan

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 16 jul 2021 14:33

Re: Room correctie

Thanks for the update!

Berichten: 3

Geregistreerd: 06 jan 2021 19:50

Bericht 20 dec 2022 16:18

Re: Room correctie

Beste Jan,
Zou je mij een link kunnen sturen naae een plek waar je jouw integratie van Dirac en Hauptwerk in Reaper hebt beschreven? Ik krijg het (nog) niet voor elkaar. De Dirac plugin ontvangt geen signaal, ook niet als ik de HW kanalen als "receive" op de Dirac track aansluit. Als ik Dirac standalone opstart, en daarna in HW aanmeld als Sound Device, dan ziet HW maar twee kanalen. Ik doe iets simpels fout, denk ik.
Groeten, Gerrit Kroesen

Berichten: 3

Geregistreerd: 06 jan 2021 19:50

Bericht 20 dec 2022 20:16

Re: Room correctie

Is al opgelost: in Reaper kun je opgeven hoeveel kanalen de Dirac track heeft. Dat heb ik ingevuld (12 kanalen), daarna al die kanalen laten luisteren naar de verschillende Haupwerk tracks, en de output routen naar de speakers. Wow: wat een verschil! Ik ga morgen experimenteren met de beta-versie van de Bass Control faciliteit van Dirac: die is nog niet uit maar ik mag hem uitproberen. Dan kan ik soepel omgaan met de 2 subwoofers (Rel Stentor en SVS PC-2000).

Gkroesen schreef:Beste Jan,
Zou je mij een link kunnen sturen naae een plek waar je jouw integratie van Dirac en Hauptwerk in Reaper hebt beschreven? Ik krijg het (nog) niet voor elkaar. De Dirac plugin ontvangt geen signaal, ook niet als ik de HW kanalen als "receive" op de Dirac track aansluit. Als ik Dirac standalone opstart, en daarna in HW aanmeld als Sound Device, dan ziet HW maar twee kanalen. Ik doe iets simpels fout, denk ik.
Groeten, Gerrit Kroesen

9
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 dec 2022 10:16

Re: Room correctie

Hallo Gerrit

Fijn dat het gelukt is en het resultaat hoorbaar is.
Ik gebruik de VST3 versie van Dirac de VST2 versie kreeg ik niet goed aan de praat.
Ik weet niet of je in je samplesets al veel gevoiced hebt i.v.m. resonanties?
Die moet je dan weer resetten omdat de resonanties nu buiten Hauptwerk om gecorrigeerd worden.
Tja eigenlijk kan een goede Hauptwerk set niet zonder goede roomcorrectie.

Groet Jan

Berichten: 3

Geregistreerd: 06 jan 2021 19:50

Bericht 21 dec 2022 19:58

Re: Room correctie

Dag Jan,
Ik had nog niets gedaan aan de stemming of intonatie, omdat ik wist dat de room modes flinke pieken en dalen geven (een tijd geleden opgemeten met REW). Momenteel probeer ik de beta versie uit van de editie met bass control. De manual is nog niet goed, dus het is wat uitzoeken geblazen, maar daar is het een betaversie voor. Ik lever mijn bevindingen weer terug aan Dirac, en zij kunnen dan de manuals bijstellen. Het afregelen van een 8-kanaals systeem incl 2 subwoofers werkt nu, en met wat prutsen ook in de vst3. Zal af en toe wat bevindingen posten hier.
Groeten, Gerrit

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com