Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

3D print voor zelfbouwers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 25 dec 2020 10:16

Re: 3D print voor zelfbouwers

Goed tekenprogramma is onmisbaar voor dit soort toepassing.

Als je dat wilt doen, ik ben benieuwd naar de kwaliteit ervan.
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2021 10:53

Re: 3D print voor zelfbouwers

Als onderdeel van een groter project wil ik een nagenoeg kompleet 3D geprinte speeltafel maken, incl. windlade simulatie en mechanisch koppel systeem.

De basis is 90% geprint, de externe materialen zijn:
Messing staaf voor de Assen
Magneten voor de windlade
Carr. Ringen
massief Hout toetsbeleg
de basis van de toetsen worden uitgeprint met Hout 30%, zodat de toetsen er uitzien voelen en ruiken als echt hout ;)
Vilt t.b.v demping

Dit systeem wordt modulair opgebouwd, en is eigenlijk alleen van toepassing in zelfbouw.

Waarom dit ontwerp?

Er zijn op dit forum schitterende orgels ontworpen door een nog steeds groeiende groep zelfbouwers.
Natuurlijk zullen er soms tegenslagen zijn in een bouwproces , maar het geeft toch voldoening als je een schitterend meubel hebt staan wat je zelf of met hulp gebouwd hebt…….

Wat ik nog steeds mis is het realisme van klavieren, zoals ze bij een mechanisch orgel wel "voelen"

UTH klavier,komt in de buurt maar is ook redelijk geprijsd. nadeel van UTH vind ik nog steeds dat de "knik" niet realistisch aanvoelt.
Het mechanische koppel ontbreekt voor zover ik weet nog volledig in de HW console wereld.

Mijn doel is:
Ontwerpen van een modulair systeem dat aan de volgende eisen moet voldoen………………. of ik hiermee de lat voor mezelf te hoog leg weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis.
-Het mechanisme mag niet meer geluid produceren dan dat een gemiddeld Fatar klavier maakt.
-Klavieren mechanisch koppel
-Simulatie van de windlade
-Toets contact print mag niet voelbaar zijn

-De toets moet zich gedragen als volgt, 1.5 a 2mm diepgang moet zonder veel weerstand gebeuren, dit is normaal de speling die in de tractuur enz,. zit , zeg maar het aanspannen van totale mechanisme voordat daadwerkelijk het ventiel wordt opengetrokken.

-Via de toets moet je kunnen "voelen" dat er na de 1.5 a 2mm speling een ventiel moet worden open getrokken, dit zal gebeuren via een soort zwevende magneet, zodat er geen harde plop voelbaar is , en ook niet dat de toets terug springt tegen je vingers omdat de magneet dit veroorzaakt.


Ik ben begonnen met module 1
namelijk een windlade simulatie en toets contact gedeelte in 1 ontwerp te gieten, waarbij het contact on/off ,en de mate van windlade simulatie volledig instelbaar moet zijn voor de gebruiker.
Zodat dit geheel is af te stemmen op je eigen behoefte, of af te stellen qua gedrag / beleving zoals je dat ervaart op je eigen favorite mechanisch kerkorgel.

Module ! draagt de naam WinCo Heel toevallig Wind Contact systeem :lol: :lol:

Hier een paar foto's van een prototype ontwerp, wat overigens niet kompleet is op de foto

Denk dat ik teveel foto's gepost hebt ik krijg de melding
De bijlagequota is bereikt.

Edit: foto's toegevoegd

20210115_092221.jpg


20210115_092130.jpg


20210114_193017.jpg


20210114_192954.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 15 jan 2021 13:54, in totaal 3 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 15 jan 2021 11:05

Re: 3D print voor zelfbouwers

Jan Wim schreef: Denk dat ik teveel foto's gepost hebt ik krijg de melding
De bijlagequota is bereikt.


Dit is een algemeen probleem, gisteren kreeg Sjaak dezelfde melding.
Als proef op de som zelf ook geprobeerd te uploaden, zelfde bericht.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2021 11:12

Re: 3D print voor zelfbouwers

Harm schreef:
Jan Wim schreef: Denk dat ik teveel foto's gepost hebt ik krijg de melding
De bijlagequota is bereikt.


Dit is een algemeen probleem, gisteren kreeg Sjaak dezelfde melding.
Als proef op de som zelf ook geprobeerd te uploaden, zelfde bericht.



hahah oke Harm, ik was al bang dat het in mijn geval kwam door het enorme aantal posts van de afgelopen jaren ;) ;) ;) ;)


@ Evert-Jan is die bijlage quota bekend, of kan er iets aan gedaan worden? ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jan 2021 11:19

Re: 3D print voor zelfbouwers

Ik heb het net verhoogd. Maar gelijkertijd het max. grootte per bijlage verlaagd naar 250 KB (was 1 MB).
Foto's kun je met een eenvoudig tooltje verkleinen tot max 800 px horizontaal.

Dit downloaden: https://www.dropbox.com/s/zwx0qjpv3a6bl ... r.zip?dl=1
Zipbestand uitpakken en dan resizer.exe opstarten, je foto's erin slepen met de Windows verkenner, op de knop Resize klikken en klaar.
Het enige dat je eenmalig (vooraf) moet instellen is de Output map. Klik op de Output knop en stel die map in. De rest van het prg is al ingesteld.
De originele foto blijft ONGEWIJZIGD. De verkleinde foto vind je in de Output map.

.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2021 13:40

Re: 3D print voor zelfbouwers

Thx Evert-Jan its working ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2021 14:24

Re: 3D print voor zelfbouwers

het armpje is zo ontworpen dat er metrisch draad M8 in geprint is, er zitten 2 uitsparingen in die de in hoogte verstelbare aanslag stiften grotendeels in zich opnemen.

20210115_130051.jpg


aan de "Wind" zijde zit er een blauw gekleurd blokje waarin aan de onderzijde een magneetje zit, aan de bovenzijde zit eveneens een metrische draad, echter dit Metrisch draad en blokje zijn zo ontworpen, dat los van elkaar kunnen draaien, anders zou het blokje niet in/uit het armpje kunnen zakken/stijgen.

20210115_130021.jpg



met een sleutel kan je het instelbaar blokje naar keuze afstellen en het geheel daarna borgen

blokje in gedraaid
20210115_130213.jpg


blokje uitgedraaid
20210115_130234.jpg


De magneetjes zitten om en om in de blokjes om zijdelingse noord-zuid pool beinvloeding te voorkomen

20210115_132926.jpg


De contact zijde krijgt een rood gelijkwaardig verstelbaar blokje, maar het voetje krijgt een ander profiel, dit omdat na testen gebleken is dat het Silicone rubber nokje van een fatarprint een beetje "plakt" door het voetje te voorzien van een profiel is dat ook opgelost.

De prints worden gemaakt van PLA Pro, dit is filament wat een 9x sterker kan worden belast, dan normaal PLA
Dit vergt wel een hogere print temperatuur, en wat aandacht aan de omgeving waarin geprint wordt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 15 jan 2021 20:54

Re: 3D print voor zelfbouwers

Wow Jan Wim,

Wat een leuk project en probeersel.
Idd als je kunt 3D tekenen kun je alles uitprinten prachtig om mee te kijken.
Mocht je eventueel tegen een moeilijk te teken model laan open om te teken, wil ik graag meedenken /tekenen. ( my work)
Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel het uitgeprinte materiaal werk (krimpen en uitzetten) dat is bij kunststof meestal best veel toch?
Succes verder ik blijf lekker mee kijken.
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2021 21:32

Re: 3D print voor zelfbouwers

Sjaak den Hertog schreef:Wow Jan Wim,

Wat een leuk project en probeersel.
Idd als je kunt 3D tekenen kun je alles uitprinten prachtig om mee te kijken.
Mocht je eventueel tegen een moeilijk te teken model laan open om te teken, wil ik graag meedenken /tekenen. ( my work)
Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel het uitgeprinte materiaal werk (krimpen en uitzetten) dat is bij kunststof meestal best veel toch?
Succes verder ik blijf lekker mee kijken.


Hoi Sjaak

bedankt voor je aanbod, als ik ergens klem loopt zal ik een beroep op je doen.
Het krimpen gebeurd tijdens het stollen van het materiaal, daarna koelt het object gelijkmatig af, eenmaal uitgeprint zit er weinig tot geen werking meer in het materiaal.
Ik heb veel tijd besteed aan het kalibreren van de printer, zodat er tussen 3D model en werkelijk eindproduct een tolerantie van ongeveer 0.3mm zit.
Dit was noodzakelijk om technische prints te kunnen maken.
Ik zelf ben geen goede tekenaar, maar vind het leuk om te doen, je leert 3D denken tijdens een ontwerp :lol:

Uit eindelijk zal ik ongetwijfeld tegen problemen aan lopen, maar voorlopig gaat het nog goed.

De toetsen wil ik voorzien van Arcade fronts en echt hout beleg, gewoon eens kijken hoe het uitpakt..
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 15 jan 2021 22:03

Re: 3D print voor zelfbouwers

Wat een innovatief project! Ben heel benieuwd naar het resultaat!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2021 22:47

Re: 3D print voor zelfbouwers

Cheesecorner schreef:Wat een innovatief project! Ben heel benieuwd naar het resultaat!

ik zelf ook Arjan ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 apr 2021 19:34

Re: 3D print voor zelfbouwers

3.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 30 apr 2021 14:05

Re: 3D print voor zelfbouwers

Jan Wim,

Je bent gewoon geniaal!!

Ik hoop als dorpsgenoot een keer te mogen komen kijken.

Succes,

David

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 24 nov 2021 20:20

Re: 3D print voor zelfbouwers

Ha Jan Wim,

Het is even geleden dus was ik wel benieuwd of je klavieren al af zijn?
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2021 12:49

Re: 3D print voor zelfbouwers

hoi Johan,

op de achtergrond ben ik er zeker nog mee bezig, alleen tijd ontbreekt soms, wellicht kan ik deze winter wat meer avonduren eraan besteden.

ik heb eerst een prototype gemaakt van 1 octaaf om te kijken of alle verhoudingen en maten klopen.
Daarna volgt een toch wel tijdrovend klusje het uitprinten van alle toetsen.
De toetsen worden geprint met 30% hout vezel, het beleg wordt 100% wenge hout voor de ondertoetsen, en 100% eiken sharp toetsen.
foto's zijn wat ouder qua datum en voortgang, maar heb je ongeveer een indruk hoe e.e.a gaat


b.t.w Heb in de tussenliggende periode (nog) wel een powerwall (home battery) 30kW gebouwd .
dus stroom inkoop tijdens het printen is 0 euro :)

1.jpg


2.jpg


4.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2021 13:00

Re: 3D print voor zelfbouwers

de ondertoetsen hebben exclusief toetsbeleg en mechanische hulpmiddellen een kaal gewicht van 96gram per toets
wat vrij massief en natuurlijk aanvoelt, deze hoge infill heb ik gekozen omdat ik vind dat ondanks een geprinte toets deze niet licht en onnatuurlijk mag voelen.
je kijkt hier naar de onderzijde van de toets deze zijn voorzien van eigen toetsnamen c,d,e,f,g,a,b

5.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 07 dec 2021 20:28

Re: 3D print voor zelfbouwers

Heel gaaf om te zien Jan Wim, mooi dat het allemaal kan met zo'n 3D printer.

En tussendoor nog een oplaadbaar batterijtje in elkaar geknutseld... is er iets wat je wel uit de weg gaat? :D
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 10 dec 2021 16:01

Re: 3D print voor zelfbouwers

Wat een ontzettend mooi project weer Jan Wim! Ik ben ontzettend benieuwd naar je eindresultaat, maar ook naar de tekeningen en de werking van het mechanisch koppel hierin. Hoe lang is het bakstuk van het onderste klavier eigenlijk? Krijg je dat in 1 geheel uit de printer? Veel succes en plezier met dit project!

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 27 dec 2021 21:14

Re: 3D print voor zelfbouwers

Hoi Jan Wim,

Is het mogelijk om tegen betaling de tekening aan te schaffen zodat andere het ook kunnen gebruiken?

Met vriendelijke groet, Peter

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 dec 2022 17:35

Re: 3D print voor zelfbouwers

aangezien mijn beschikbare tijd chronisch tekort is ;) . probeer ik toch af en toe nog iets te doen aan het 3D project

het klavier krijgt gestalte , en probeer deze dagen de toetsen nog te polijsten, dan is er een klavier gereed.

natuurlijk is het vreemd om je eigen ontwerp te beoordelen, maar als je bedenkt dat de basis Melkzuur is
Mais en suikerriet.
Dat samen geeft thermoplast, denk niet dat het nog eetbaar is :lol:

de basis toetsten zijn dus gemaakt in de 3d printer en voorzien van 2,5mm hout, en de boventoetsen zijn gemaakt van eiken.

1.jpg


hier nog wat overzicht foto's

6.jpg


7.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 dec 2022 17:41

Re: 3D print voor zelfbouwers

8.jpg


9.jpg


10.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 29 dec 2022 18:01

Re: 3D print voor zelfbouwers

Dag Jan Wim,

Mijn komplement dat is nog eens een innovatie, ziet er mooi uit!
Is dat het wengé toetsbeleg wat ik voor je uitgezaagd had ?
Ga je ook nog mijn inwendige klavierkoppel constructie toepassen in 3D ?
Zijn de toetsen van binnen nog voorzien van versterkingen ?
Nogmaals het ziet er geweldig uit!
Jan Wim nog een goed 2023 toegewenst met allen die je dierbaar zijn.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 dec 2022 18:23

Re: 3D print voor zelfbouwers

JacoP schreef:Dag Jan Wim,

Mijn komplement dat is nog eens een innovatie, ziet er mooi uit!
Is dat het wengé toetsbeleg wat ik voor je uitgezaagd had ?
Ga je ook nog mijn inwendige klavierkoppel constructie toepassen in 3D ?
Zijn de toetsen van binnen nog voorzien van versterkingen ?
Nogmaals het ziet er geweldig uit!
Jan Wim nog een goed 2023 toegewenst met allen die je dierbaar zijn.


Dag Jaap,

Dank voor je compliment is altijd leuk om van een echte orgelbouwer te horen
inderdaad is het Wengé wat jij ooit voor me gezaagd hebt ;)
koppelconstructie staat nog geparkeerd i.v.m ontbreken van tijd, maar is zeker nog niet van de baan.
de toetsen hebben een infill van 60% en bij de spannings gebieden extra binnenwanden, om op deze manier ook een "massief"voelende toets te krijgen qua gewicht.
jij en de mensen om je heen nog het allerbeste toegewenst voor 2023
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 30 dec 2022 16:35

Re: 3D print voor zelfbouwers

Wat ziet dat er goed uit zeg! Heel mooi!
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jan 2023 17:06

Re: 3D print voor zelfbouwers

de staarten van de klavieren voorzien van m4 draad

12.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com