06 jan 2022 11:31 door PdW
Ik heb 'm sinds gisteren geinstalleerd. Ik had geen Franse Barok set, al kon ik met wat 'vertalen' wel wat kwijt op mijn Holzhey-Weissenau sampleset. Eerste indruk: Nu ik dezelfde muziek speel op de set van La Chaise-Dieu, komt de muziek opeens helemaal tot z'n recht. Het voorname, ingetogen Grand Plein Jeu, het imposante Grand Jeu en de vele solostemmen zijn prachtig, de akoestiek vind ik ook precies goed. Het is wel even zoeken hoe ik het volume instel: het dynamisch bereik is erg groot, van een zachte 8' bourdon tot het gekoppelde Grand Jeu. Als je het volume instelt op de zachte registers, is het Grand Jeu wel erg luid (zeker voor de rest van de familie), en andersom vallen de zachte registers bijna weg.
Het is wel een bijzonder instrument ten opzichte van veel 'standaard' Franse barokorgels van deze omvang (de disposities van de SP sets Prytanee, St. Michel-en-Thierache, Rozay-en-Brie zijn bijvoorbeeld vrijwel gelijk). La Chaise Dieu heeft een positif (rugwerk) op basis van een 8' montre, ipv de gebruikelijke 4'. Het RW heeft ook een Trompette 8' en Clairon 4', en de voix humaine zit op het RW ipv op het HW. Ik begreep uit de bouwgeschiedenis dat het orgel in eerste instantie alleen maar bestond uit en groot positief in de balustrade, en dat het HW (met echo, recit en pedale) later is toegevoegd. Dat verklaart waarschijnlijk de uitgebreide dispositie van het RW.
De toegevoegde Bombarde 16' op de extend versie is imposant. Ben altijd wel nieuwsgierig hoe de sampleset makers dit doen: waarschijnlijk is dit register ergens anders opgenomen, maar hoe doe je dat dan met de akoestiek? Of kan je de 8' trompette gebruiken om er een 16' van te maken?