Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 15 jan 2021 21:09

Even voorstellen

Hallo Allemaal,

Ik ben André Flier, woonachtig in Apeldoorn, getouwd en vader van 5 kinderen. Ik werk als mechanisch constructeur bij een machinefabriek, dus ik heb wel wat met techniek, maar helaas niet met elektro techniek of software.
Ik ben op mijn 8ste begonnen met orgel spelen en dat ben ik tot nu toe blijven doen, al heeft in bepaalde periode wel op een laag pitje gestaan. Onlangs heb ik besloten om over te gaan op Hauptwerk, en heb daarvoor een Content mondri suite aangepast, 3 laukhuff klavieren erin, 4x 7 inch touch screentjes voor Domidi, focusrite safire 6 USB geluidskaart en 2x Adam A5X speakers. Tja, en dan denk je lekker te kunnen gaan spelen na installattie van hauptwerk en samppleset (Dom Utrecht). Maar dat viel mij eerlijk gezegd best tegen. Zolang je met enkele stemmetjes speelt gaat het nog wel, al vind ik onderling de stemmen ook niet in balans. Ook sommige tonen binnen 1 register matchen niet met de rest.
Natuurlijk kun je dit gaan corrigeren, maar dit zou naar mijn idee toch niet nodig moeten zijn. Om een voorbeeld te noemen, ik heb de demo van Groningnen geinstalleerd, en de subbas 16 van het pedaal als je dan van de c naar C loopt dan gaat dat mooi, totdat je de Cis indrukt, die klinkt dan opeens onnatuurlijk hard. Na veel denk en zoek werk, denk ik dat hier de enige manier is om room correctie te gaan toepassen, naar alles wat ik er over gelezen heb op het forum. Het lijkt mij niet zinvol om van alles te gaan proberen, als de ruimte zoveel verstoring geeft. Maar ja, geen idee wat ik daar voor nodig het. Ik heb van alles gelezen, maar kom er niet echt uit.

Volgende vragen heb ik:
Waarvoor wordt Reaper gebruikt?
Wat zijn de voor-/nadelen van: Arc system 3 / Dirac / Sonar works / REW?
Het liefst heb ik het zo begrijpelijk mogelijk en niet geheel onbelangrijk, wat zijn de kosten?

Ben benieuwd naar jullie reacties en tips.

Groet André.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 15 jan 2021 21:43

Re: Even voorstellen

Goedenavond André, welkom hier!
Je hebt een interessante baan, als ik dat zo lees. Een techniekbasis kan heel handig zijn voor Hauptwerk ;)

Als startsample heb je, net als mij en vele anderen, best een pittig weer te geven orgelsample gekozen. Zeker zonder enige geluidscorrectie kan dat al snel vermoeiend klinken.
Je inlezende voorwerk heb je goed gedaan!
Reaper is het mixprogramma waaruit een roomcorrectieprogramma als Sonarworks werkt. (Van Dirac en Arc weet ik dat niet)
Wil je via een niet al te lange ingewikkelde weg je geluidskwaliteit beduidend verbeteren, dan ben je met bovenstaande twee programma's in zeer goede richting. De tutorials zijn te vinden op dit forum, of moeten bij een forumlid opgevraagd worden. Gebruik het zoekvenster maar om desbetreffende info te vinden.
Voor Adams blijkt het trouwens ook belangrijk dat de stralingsrichting van je speakers nabij je oren komt.

Als je nog een stap verder wilt gaan, dan kun je akoestisch filteren, ook hier is het nodige over geschreven. Daar is echter enige verdieping, en voor een leek veel inleestijd nodig. Veel succes. Laat gerust een foto('s) achter van je setup! ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2021 21:50

Re: Even voorstellen

Welkom Andre,

Ik zal proberen je vragen heel eenvoudig basic uit te leggen
Als je de mogelijkheid op je orgel hebt om Utrecht via een koptelefoon te bespelen en je vind de set dan oke klinken.
Weet je voor 95% zeker dat je speakers icm de akoestiek de boosdoener zijn.
Volgende vragen heb ik:
Waarvoor wordt Reaper gebruikt?
Wat zijn de voor-/nadelen van: Arc system 3 / Dirac / Sonar works / REW?
Het liefst heb ik het zo begrijpelijk mogelijk en niet geheel onbelangrijk, wat zijn de kosten?



Waarvoor wordt Reaper gebruikt?

reaper is feitelijk een klein softwarematig tussenstation dat input van je geluidskaart krijgt en je binnen Reaper met een soort kleine software applicaties (deze worden vaak VST genoemd) werkt.
Deze VST bv een correctie VST beinvloed het inkomende signaal en stuurt het daarna weer door naar de rest van je audio.

Wat zijn de voor-/nadelen van: Arc system 3 / Dirac / Sonar works / REW?

Er zijn in fact geen grote voor of nadelen ieder programma heeft een eigen werkmethode, waarbij je grofweg 2 dingen kan onderscheiden n.l prijsverschil , en gebruiksvriendelijkheid, als 2e zitten er kleine verschillen in measurement afhandeling.
REW heb jij eigenlijk niet nodig zolang je niet dieper wil kijken dan dat de roomcorrectie doet

Het liefst heb ik het zo begrijpelijk mogelijk en niet geheel onbelangrijk, wat zijn de kosten?
1e is niet mijn sterkste kant ;) de kosten zijn dacht ik voor reaper rond de 60-euro incl, licentie
Van de correctie software is Dirac het duurste, Daarna volgen Arc2 en Sonarworks elkaar, waarbij Sonarworks het goedkoopst is zeker als je de licentie met 3 mensen koopt dan ben je buiten de microfoon rond de 80 euro kwijt.

Maar correctie is een hulpmiddel geen wondermiddel, je moet eigenlijk kijken zoals Harm al schreef of je als 1e iets aan je setup kan verbeteren, staan je Tweeters goed uitgelijnd.. kan je iets aan je kamer akoestiek verbeteren enz.

success
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 16 jan 2021 21:44

Re: Even voorstellen

Dank voor Jullie snelle reacties.

Inderdaad heb ik wel een interessante baan, en dat komt me af en toe mooi van pas hierbij.
Vandaag het een en ander getest. Koptelefoon kwam vanmorgen binnen dus gelijk testen, en inderdaad een veel evenwichtiger geluid. Groningen, Subbas in het pedaal ook nog ff getest, maar dat zit (toch een beetje vreemd) in het sample set.
Verder heb ik inderdaad mijn speakers in de kast naast de klavieren staan, hoewel wel schuin omhoog gericht. Deze dus (nog een keer) boven op de kast gezet en richting speelpositie gedraaid, en inderdaad dit klinkt wel iets beter. Daarna speakers terug gezet in de kast zover mogelijk voorin en zo schuin mogelijk, en toen viel het verschil mij eigenlijk mee. Dus mijn voorlopige conclusie is dat het mss wel lukt in de kast, maar dan moeten ze echt dicht tegen het luidsprekerdoek staan en mogelijk rest van de ruimte opvullen met geluidsabsorberend materiaal, maar goed daar moet ik dus verder mee experimenteren. Mijn vrouw is natuurlijk niet zo gelukkig met een paar speakers op de orgelkast.
Ook moet ik nog verder luisteren voor het verschil tussen speakers en koptelefoon. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Toch vind ik het best wel een aparte ervaring dat het zo nauwkeurig komt wat betreft richting van je speakers. Temeer dat de horizontale spreiding van de Adams beter moet zijn dan de verticale. Ook vraag ik me nu af, zijn dit dan wel de juiste speakers? Omdat ik niet alleen voor mezelf speel, maar ook de andere gezinsleden mogen meegenieten. Maar ja wat moet je dan? De hoge frequenties zij richting gevoeliger, maar ook door de ribbon-tweeter is hiermee in het nadeel tegenover een dome tweeter, als ik het goed heb. Zou ik er dus minder last van hebben met een speaker met 'normale' dome tweeter?

Toch nog even een vraag over REW, waarom zou je die niet nodig hebben? het lijkt in ieder geval een room correction software, en niet onbelangrijk hij lijkt gratis?

Alvast bedankt.

WhatsApp Image 2021-01-16 at 19.43.00.jpeg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2021 23:35

Re: Even voorstellen

Toch nog even een vraag over REW, waarom zou je die niet nodig hebben? het lijkt in ieder geval een room correction software, en niet onbelangrijk hij lijkt gratis?


Nee REW is geen room correctie software, je kan het er wel bij gebruiken, maar je zal dan zelf gedegen kennis moeten hebben om zaken en filters te beoordelen , REW is met name geschikt om plots te maken, je kan wel de over de meting een filter correctie gooien, maar als je dat 1op1 zou invullen als room correctie kom je bedrogen uit.

REW zit knap in elkaar, maar je moet als gebruiker zelf goed weten waar je naar moet zoeken/meten

bv Dirac, ARC, Sonarworks doen dit vele malen beter voor je, heb je wel gedegen kennis mbt deze materie dan kan je REW toepassen.


Toch vind ik het best wel een aparte ervaring dat het zo nauwkeurig komt wat betreft richting van je speakers


Nee dat is niet apart als je in je achterhoofd bedenkt waar dit type monitor voor gebouwd is/
Dit is een Nearfiled speaker. die in een professionele Studio exact in positie uitgelijnd wordt.
Waarbij juist heel veel aandacht uitgaat naar de hoogte van de tweeter, dat wordt in een studio echt serieus berekend.
Nu zit je op je orgelbank wel dicht op je speakers, maar A. staan je speakers te laag, en B.je verhoudings driehoek klopt niet.
Zeg maar breedte tot relatie diepte.
De sweetspot is nu weg, die je in een studio wel hebt. daarnaast wordt een studio akoestisch aangepakt, zodat de monitor tot zijn recht komt.

Inderdaad is een nearfield geen monitor om iedereen in je kamer te laten genieten van de zelfde sound, omdat je het hoog kwijt raakt als je uit de comfortzone van de monitor stapt.

er is niks mis met een Adam maar je moet hem met goede plek toewijzen en dan komt deze tot bloei, maar het blijft een nearfield
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 jan 2021 11:08

Re: Even voorstellen

Beste Andre,
Welkom!

Omdat je zoveel interesse en diepgang toont wat betreft de technische en theoretische kant van de muziekweergave, zou ik REW zeker aanbevelen. Het is inderdaad gratis. Zelf gebruik ik het op 2 manieren. Ten eerste voor "diagnostiek": wat is er precies aan de hand met mijn geluid? Waar gaat het goed en waar gaat het mis? Ten tweede voor ruimtecorrectie in combinatie met Reaper. Met de EQ tool binnen REW maak ik filters, en die exporteer ik als een impulse response, die ik vervolgens in Reaper laadt met behulp van de ingebouwde Reaverb plugin.

Het belangrijkste wat je kunt bereiken met EQ is het weghalen van dreunende bastonen. Als je daar in ernstige mate last van het, heb je een heel wollig, donker en ontransparant geluid. Dit valt mijns inziens prima op te sporen en te corrigeren met behulp van REW. De EQ-algoritmes in REW zijn weliswaar niet perfect, maar toch behoorlijk slim en bewaren je voor de grootste fouten (zoals het boosten van een dip daar waar er een hoge group delay is).

Er valt niet heel veel te zien van je luisterruimte op de foto's, maar mijn indruk is dat je veel harde en reflecterende oppervlakken hebt. In ieder geval een betegelde vloer. Dus misschien kun je je vrouw plezieren met een voorstel om je luisterruimte eens mooi te decoreren met een dik vloerkleed, gordijnen, meubilair, enzovoorts.

Ik sluit me aan bij Jan Wim dat het beter is om de speakers iets minder ver uit elkaar te hebben staan en op oorhoogte. Het oog van je vrouw wil ook wat, WAF (Wife Acceptance Factor) noemen ze dat ;) Je kunt overwegen om wat kleinere monitoren aan te schaffen, zoals de Genelec 80xx, dan heeft het wat minder visuele impact. Of als geld geen bezwaar is, de KEF LS50, want die zien er gewoon prachtig uit.

Iedereen in de kamer laten genieten... Heel mooi, maar ik zou aanbevelen om toch wel een beetje "egoistisch" zijn. Want er is een heel verschil of je actief luistert terwijl je speelt - dan valt iedere ongerechtigheid op - of passief luistert terwijl je ook andere dingen doet - dan maakt de geluidskwaliteit iets minder uit. Dus ik zou wel optimaliseren voor de orgelbank. Het alternatief voor nearfield is vloerstaanders, maar die moet je midden in de kamer zetten dus dat heeft alleen maar meer impact.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 jan 2021 15:31

Re: Even voorstellen

Jos schreef: Het oog van je vrouw wil ook wat, WAF (Wife Acceptance Factor) noemen ze dat ;) Je kunt overwegen om wat kleinere monitoren aan te schaffen, zoals de Genelec 80xx, dan heeft het wat minder visuele impact. Of als geld geen bezwaar is, de KEF LS50, want die zien er gewoon prachtig uit.


Aha, ondanks dat de mat zwarte KEF LS50's prachtig zijn, moeten ze na gedane arbeid terug achter de lessenaar !
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 jan 2021 16:22

Re: Even voorstellen

GerrGouw schreef:
Jos schreef: Het oog van je vrouw wil ook wat, WAF (Wife Acceptance Factor) noemen ze dat ;) Je kunt overwegen om wat kleinere monitoren aan te schaffen, zoals de Genelec 80xx, dan heeft het wat minder visuele impact. Of als geld geen bezwaar is, de KEF LS50, want die zien er gewoon prachtig uit.


Aha, ondanks dat de mat zwarte KEF LS50's prachtig zijn, moeten ze na gedane arbeid terug achter de lessenaar !


Haha! Ik hoor het al, ik heb het getroffen met mijn vrouw ;)

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 jan 2021 22:45

Re: Even voorstellen

Ik ook wel hoor Jos :)
Maar ja, na bijna 50 jaar samen zijn, wil ik daar geen heibel meer over maken.

Sjaak heeft ergens in een ander draadje al stiekum een tipje van de sluier opgelicht.
Het is de bedoeling, dat ze in de nieuwe console simpel met een vingerbeweging van achter de lessenaar vandaan kunnen rollen.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 19 jan 2021 00:46

Re: Even voorstellen

WhatsApp Image 2021-01-18 at 23.05.33.jpeg
Bedankt weer voor jullie snelle reacties,

Zo te lezen wordt het nog best wel veel testen. Even ter verduidelijking de monitoren staan wel schuin omhoog gericht waardoor ze in die richting behoorlijk op oor niveau uitkomen. Het nadeel aan deze opstelling naast de klavieren is dat ik ze na binnen moet draaien, en mss dichter naar elkaar toe, en dat wordt lastig.
Ik zal niet direct applaus krijgen als ik de monitoren op het orgel zet ;) .
Maar goed, ik ga nog verder proberen en aanpassen.
Ik denk dat mijn orgel niet echt op een gunstige positie in de kamer staat, in l-vormige woonkamer. zie foto.

Wat betreft Room Correctie REW, wat ik proef uit de reacties en lees op het forum, dat het wel een Room correctie software is maar omslachtiger dan de andere pakketten, meer kennis vereist, maar wel gratis. Tja heb ik nog wat om over na te denken.

Eens met opmerking dat je als speler actiever luistert dan de rest van de aanwezige, toch vind ik het een beetje een vreemd idee, maar daar moet ik me misschien overheen zetten.
Waarschijnlijk zijn er geen speakers die, en een beter rondstraal gedrag hebben en daarbij niet aan kwaliteit inleveren?

Toch erg prettig dat er zo gereageerd op dit forum.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 jan 2021 01:16

Re: Even voorstellen

Ik denk dat de meeste winst nu te behalen valt met correctie van de pieken in de bas, zodat de pedaaltonen etc. niet meer zo ongelijkmatig zijn. Aan de hand van metingen kun je ook veel gecontroleerder experimenteren met wijzigingen in je opstelling.

Mijn advies zou daarom zijn om een Sonarworks Xref_20 meetmicrofoon te kopen voor EUR 60:
https://www.thomann.de/nl/sonarworks_xref_20_mic.htm. Heeft een XLR-kabel nodig (male to female) en dan kun je hem aansluiten op de microfooningang van je geluidskaart, daarna nog even de 48V van je geluidskaart aanzetten.

Bij die microfoon krijg je een 21-daagse trial van de Sonarworks software dus daar kun je dan mee experimenteren. Reaper kun je ook gratis uitproberen.

En daarnaast REW gewoon downloaden en een meting proberen, zodat je met veel meer diepgang kan kijken wat er zoal aan de hand is.

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 19 jan 2021 20:50

Re: Even voorstellen

Alweer dank voor je reactie Josq,

Ik denk idd dat ik dat ga doen, maar moet ik wel even tijd zoeken. :D .
Bedankt voor je tips, ga me er eens in verdiepen.
Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 21 jan 2021 23:10

Re: Even voorstellen

André Flier schreef:Dank voor Jullie snelle reacties.

Inderdaad heb ik wel een interessante baan, en dat komt me af en toe mooi van pas hierbij.
Vandaag het een en ander getest. Koptelefoon kwam vanmorgen binnen dus gelijk testen, en inderdaad een veel evenwichtiger geluid. Groningen, Subbas in het pedaal ook nog ff getest, maar dat zit (toch een beetje vreemd) in het sample set.
Verder heb ik inderdaad mijn speakers in de kast naast de klavieren staan, hoewel wel schuin omhoog gericht. Deze dus (nog een keer) boven op de kast gezet en richting speelpositie gedraaid, en inderdaad dit klinkt wel iets beter. Daarna speakers terug gezet in de kast zover mogelijk voorin en zo schuin mogelijk, en toen viel het verschil mij eigenlijk mee. Dus mijn voorlopige conclusie is dat het mss wel lukt in de kast, maar dan moeten ze echt dicht tegen het luidsprekerdoek staan en mogelijk rest van de ruimte opvullen met geluidsabsorberend materiaal, maar goed daar moet ik dus verder mee experimenteren. Mijn vrouw is natuurlijk niet zo gelukkig met een paar speakers op de orgelkast.
Ook moet ik nog verder luisteren voor het verschil tussen speakers en koptelefoon. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Toch vind ik het best wel een aparte ervaring dat het zo nauwkeurig komt wat betreft richting van je speakers. Temeer dat de horizontale spreiding van de Adams beter moet zijn dan de verticale. Ook vraag ik me nu af, zijn dit dan wel de juiste speakers? Omdat ik niet alleen voor mezelf speel, maar ook de andere gezinsleden mogen meegenieten. Maar ja wat moet je dan? De hoge frequenties zij richting gevoeliger, maar ook door de ribbon-tweeter is hiermee in het nadeel tegenover een dome tweeter, als ik het goed heb. Zou ik er dus minder last van hebben met een speaker met 'normale' dome tweeter?

Toch nog even een vraag over REW, waarom zou je die niet nodig hebben? het lijkt in ieder geval een room correction software, en niet onbelangrijk hij lijkt gratis?

Alvast bedankt.

WhatsApp Image 2021-01-16 at 19.43.00.jpeg



Het verbaast me weer.
Je hebt een heel mooi orgel gemaakt André.


Groeten van Sjaak
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 23 jan 2021 00:31

Re: Even voorstellen

Sjaak, bedankt voor je compliment.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 05 feb 2021 08:39

Re: Even voorstellen

Hoi André, welkom, je hebt een mooi instrument gemaakt. die 4 kleine schermpjes vind ik wel mooi
Ik begrijp dat de plaatsing van de geluidsweergevers een probleem geeft, daar kan je niet veel aan veranderen, dan ze te verplaatsen.

Heb je de orgelkast vanbinnen bekleed met geluidsisolatie materiaal?
Dat kan ook nog meespelen als je de geluidsweergevers opsluit. Je kunt ook nog de overgebleven holle ruimte opvullen met bolletjes-plastic verpakkingsmateriaal.

groetjes Frans

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 16 feb 2021 16:52

Re: Even voorstellen

Dank je Frans voor je compliment,

Ben nog erg aan het zoeken naar de juiste audio. Heb ondertussen wel een Motu ultralite MK3 besteld, komt binnenkort binnen.
Maar zit ook nog te overwegen om met digitale versterker een een paar Kef's te gaan werken.
Ik wil eigenlijk van de studio monitoren af. Teveel gericht terwijl het wat mij betreft in de hele kamer goed mag klinken.

Als ik de speakers nog ga inbouwen dan moet ik idd de rest vullen met geluiddempend materiaal.
Wordt dus vervolgd.

Groet André

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 06 okt 2021 22:08

Re: Even voorstellen

Even een update.

Eindelijke de Focusrite USB 6 geluidskaart vervangen door een Motu ultralite MK3 geluidskaart. Wel verschil, ook hoorbaar, alhoewel niet spectaculair. Wat wel opvalt is het veel sterkere uitgangssignaal waardoor de versterker minder hard hoeft.

Ook de Adam A5X-en vervangen door KEF KHT 3005 satelite speakers. Wat mij opvalt dat het geluid minder "hees" is, helderder, en qua detail niet onderdoet voor de A5X. En het geluid klinkt overal meer hetzelfde.
Wat wel opviel dat een Subwoofer erbij het geluid enorm verbeterde, harde Cis was gelijk weg. Het geheel werd er evenwichtiger door.

Kef's aangesloten op een Cambridge Azur 551R. Ik wil naar elk klavier 2 speakers, nog even experimenteren of dit gaat lukken, dan moet ik voor bv. pedaal de center en subwoofer ingang gebruiken.

Verder werk ik nog met hauptwerk 4 en heb ik met bas-split alle 16 voeten gesplit en naar de subwoofer gedaan. Erg tevreden ben ik hier nog niet over, je merkt toch een duidelijke overgang van de gewone speakers naar subwoofer.
Het liefst zou ik alles ook over de subwoofer sturen, waardoor ik, denk ik, een minder abrupte overgang krijg, maar is dit mogelijk in versie 4 en hoe zou dit moeten?

Indien iemand ideeën heeft, dan hoor ik het graag.

Groet André

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 okt 2021 22:21

Re: Even voorstellen

André Flier schreef:Verder werk ik nog met hauptwerk 4 en heb ik met bas-split alle 16 voeten gesplit en naar de subwoofer gedaan. Erg tevreden ben ik hier nog niet over, je merkt toch een duidelijke overgang van de gewone speakers naar subwoofer.
Het liefst zou ik alles ook over de subwoofer sturen, waardoor ik, denk ik, een minder abrupte overgang krijg, maar is dit mogelijk in versie 4 en hoe zou dit moeten?

André

Heeft de subwoofer geen uitgangen? Normaal stuur je het HW Front signaal naar de subwoofer en op de subwoofer sluit je dan de Cambridge Azur 551R versterker aan. Het laag-af filter in de subwoofer filtert het audio, dat de subwoofer zelf kan afspelen en stuurt de rest door naar de versterker. Daar zijn ook de harmonischen van bijv. 16 voeters bij. De lage tonen worden door de subwoofer zelf afgehandeld, de harmonischen en de rest (de hoge tonen dus) door de versterker.
Kortom, de subwoofer moet in de Front audioketen zitten.

Heeft de sub geen L/R uitgangen, dan moet je de "parallel" zetten. Kortom Front zijn dan 2 audiokanalen: 1 voor de sub en 1 voor de versterker. Beiden staan in 1 groep: Front. Er zit dan wel een kans voor een overlap in: audio, dat zowel door de sub als door de versterker/Kefs wordt afgespeeld. Dat is het nadeel.
In de versterker kun je dat misschien met een toonregeling minimaliseren. Anders roomcorrectie gebruiken of toch een sub kopen met uitgangen en ingebouwd filter.

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 07 okt 2021 21:06

Re: Even voorstellen

Dank voor je reactie,

Ik begrijp je bedoeling maar heb idd geen subwoofer met L/R uitgangen.
Verder vraag ik mij af of ik dit kan realiseren omdat ik elk klavier op 2 aparte kanalen heb, hoofdwerk op front L/R (kanaal 1&2) rugwerk op kanaal 3&4 enz. Terwijl beide 16 voets registers hebben die naar de subwoofer moeten.
Of (waarschijnlijk) snap ik nu iets niet goed van Hauptwerk?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 okt 2021 22:49

Re: Even voorstellen

Je kunt in HW 4 een mixdown maken van HW en RW en dat naar de subwoofer sturen (kanaal 5&6) en verder HW naar kanaal 1&2 en RW naar kanaal 3&4.
Je krijgt dan de overlap zoals eerder geschreven.

En waar gaan je pedaalregisters heen?

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 08 okt 2021 19:34

Re: Even voorstellen

Ha Evert-Jan,

Misschien kun je mij iets op weg helpen, waar ik dat moet instellen? Heb al gezocht maar ik begrijp nog niet echt waar ik wat moet instellen. Als ik dit uit jou HW6 boek kan halen, mag je het ook zeggen, maar weet niet goed waar(op) ik zoeken moet.
Het betreft HW en Pedaal en niet RW (foutje).

Alvast weer bedankt.
André

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 okt 2021 21:01

Re: Even voorstellen

Op 06 okt 2021 22:08 schreef je dat je HW 4 hebt. Is dit nu HW 6 geworden?

De audioconfiguratie in HW 6 is geheel anders dan in HW4. De mixdown voor een subwoofer in HW 6 is al standaard aanwezig als je de standaard HW configuratie gebruikt. Zie blz 64 e.v. de tekst na punt 6.
Maar hier heb je niets aan in HW4.

Mixdown in HW4 staat op blz. 52 van het HW4 boek. Dit configureren gaat als volgt.
1. Je hebt 2 audiogroups, ik noem ze even A en B
2. Ga naar General Settings | Audio Outputs.
3. Maak in het linker deel van het scherm een nieuwe 'Audio Output' regel aan door op de knop Insert te klikken.
4. In het rechter deel van het scherm kan achter 'Alias' de logische naam worden aangegeven: 'Subwoofer'.
5. Controleer of de juiste driver voor de geluidskaart in het uitklapmenu 'Audio Output Device' staat. Zo niet, selecteer de driver.
6. Selecteer vervolgens achter 'Device channel 1 (L)' en 'Device channel 2 (R)' de te gebruiken audiokanalen van de geluidskaart. Bijv. '005: Play 5' resp. '006: Play 6.
7. Zet 'Recording format' op 'Recording disabled from this output'.
8. Selecteer links in het scherm de subwoofer en ga in het rechter deel van het scherm naar tabblad Routing and aux mix (advanced settings). Selecteer achter 'Output type' 'Aux mix down output (dest. for primary output aux sends)'.
9. Nu moeten zowel de 'Audio Output' front als rear hun audiosignalen ook naar de mixer sturen. Selecteer daarvoor in het linker schermdeel 'A' (zie punt 1) en ga naar het tabblad Routing and aux mix (advanced settings). In het blokje 'Aux sends' moet achter 'Aux send 1 destination:' Subwoofer kanaal 5 en 6' geselecteerd worden.
10. Selecteer links 'B', ga rechts naar het 2e tabblad en stel bij 'Aux send 1 destination:' 'Subwoofer kanaal 5 en 6' in. Alle andere instellingen op dit tabblad blijven ongewijzigd.
11. Alles is nu geconfigureerd. Klik op OK.

Vanaf nu gaat het signaal van A en B ook naar de subwoofer.

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 09 okt 2021 21:14

Re: Even voorstellen

Dank je weer voor je reactie.
Om je vraag te beantwoorden; nee, ik heb nog steeds HW4.
Ik wil eerst de audio van het orgel goed hebben en dan rustig aan verder, waarbij ik mij afvraag of HW6 echt veel voor mij toevoegt.
Maar ja, eerst dit verder proberen, gisteravond mee bezig geweest, maar het wilde nog niet echt lukken, dus nog een keertje verder prutsen.

Hartelijke groet
André

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 09 okt 2021 22:45

Re: Even voorstellen

Het is gelukt, en dat klinkt stuk beter. Nu nog wat meer speakers aansluiten en verder uitbreiden en aanpassen.

Hartelijk dank.
André

Berichten: 14

Geregistreerd: 02 nov 2020 23:43

Bericht 17 nov 2021 20:26

Re: Even voorstellen

Hallo Allemaal,

Ik ben aan het prutsen met subwoofers. Heb een Kef E2 en een REL Quake. beide geven de trompet 8 en bazuin 16 niet goed weer. Het lijkt meer op prestant 16 dan een trompet. Van alles aan instellingen (zover dat er op zit) geprobeerd maar zonder goed resultaat. Wie weet een goede, en niet al te dure, subwoofer met speaker aansluiting.

Hoor graag adviezen.

Alvast bedankt
André
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com