Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Ik wil een keer....

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 20 feb 2021 18:11

Ik wil een keer....

Hello Iedereen!
Ik wil een keer een grote muurkast bouwen (beter misschien laten bouwen :D ) waar ik 60 drivers in wil zetten.
Het plan is om het voor een dertig stemmen hauptwerk orgel te bouwen en iedere stem 2 drivers,1 aan de linker kant en een aan de rechter kant van de kast.Kast moet ongeveer 4 meter lang worden ,2 -1/2 meter hoog.
Hoe diep zou de kast moeten worden?
Moet de kast helemaal lucht dicht worden met de binnekant van de kast helemaal geinsuleert?
Hoe dik moet het hout wezen voor de kast? welk soort hout is het beste?
Moet je voor elke stem de zelfde drivers gebruiken bevoorbeeld voor een 8' en voor een 2'
Welk merk driver zou goed wezen voor dit doel? ( niet boven de 100 Euro per stuk)
Het plan is om 2 buitenstaande subs te gebruiken.
Heeft iemand enige ideen voor dit project?
Vriendelijk Dank!
Pete

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 feb 2021 19:33

Re: Ik wil een keer....

1 driver per kant per stem lijkt me teveel gevraagd. Want 1 driver heeft eigenlijk onvoldoende frequentiebereik. Je hebt een woofer en een tweeter nodig. Ik denk dat je in veel gevallen zelfs het geluid van 1 pijp niet getrouw met 1 driver weer kan geven. Al heb je een lage toon, je hebt naast de grondtoon ook te maken met een lange reeks harmonischen, pijpruis en nog meer geluid met hoge frequenties.
Dus ik zou niet denken in drivers, maar in speakers.

Verder vraag ik me af of het geluidsbeeld (sound stage) dat je maakt realistisch gaat zijn. Als je sommige speakers op de vloer hebt staan, hoor je het geluid van die speakers ook echt van de vloer komen, en je krijgt geluid vanuit het plafond door de speakers die tegen het plafond aan staan. Als je in een kerk naar een orgel luistert, heb je weliswaar geen puntbron, maar ook niet zo'n grote spreiding dat het geluid van de ene pijp uit de vloer komt en de andere uit het dak.

Niet het vele is goed maar het goede is veel. Voor die max. 6000 euro kun je sommige van de beste speakers ter wereld kopen.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 20 feb 2021 20:49

Re: Ik wil een keer....

Ja,Jos
Ik begrijp wat je bedoelt.
Alles moet ook op de zelfde oorhoogte staan.
Maar ik heb ervaring al is het ook een dure speaker ,het gaat schreuwerig en gedrongen klinken als je met meer dan 10 stemmen van een orgel gaat spelen.
Geeft niet wat voor speaker ik probeer.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 20 feb 2021 21:56

Re: Ik wil een keer....

Voor dat geld van je plannen kun je een leuk pijporgeltje kopen... Zonde om dan aan HW te besteden...
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 22 feb 2021 20:09

Re: Ik wil een keer....

Hi Harm
Kost all gauw 5,000 euro om een klein pijporgel van holland naar hier toe te verschepen.
En dan nog kopen.En dan heb je nog maar een 1 klavier pijporgel met beperkt aantal stemmen.
Hauptwerk consoles van diverse fabrikanten zijn ook stevig aan de prijs,Dus 10,000 euro aan een audio setup spanderen is nog niet zo heel gek.( volgens mij).
Maar dit is zomaar een topic om over te discuseeren.
Ik kan full range drivers kopen .Keuze genoeg.
HG

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com