Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

CPU in het rood

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 2

Geregistreerd: 09 nov 2015 22:44

Bericht 10 mei 2021 13:53

CPU in het rood

Vrienden,
Dit onderwerp heb ik in het forum gezien, maar daar wordt gesproken over HW 6. Ik bezit HW 4.2. Ik heb de DOMkerk gekocht en geïnstalleerd. Geen probleem. Ik blijf zitten met een hik tijdens het spelen. Ik werk met windows 10 en is niet aangesloten aan het internet. Na het inladen heb ik 9,2 ram vrij en zie op de pop-up: audio, midi en. performance 4 GB RAM free. Ook zie ik dat de hik veroorzaakt wordt door de CPU. Na opname van wat orgelspel en de de hik die daarin voorkomt, en weer opnieuw laat afspelen, zie ik dat de CPU ineens in het rood komt en direct weer weg is. DE hik ontstaat in het rood van de CPU. In dezelfde pop-up zie ik dat de polyphony staat op 2272. Ik heb met wisselende waarden gespeeld wat niets uitmaakt.
Wie kan mij vertellen hoe ik hieruit kom. Aub niet te technisch, indien mogelijk wat stapsgewijs een oplossing.

Met vr.groet
Gerrit Kruidenier

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 mei 2021 18:18

Re: CPU in het rood

Gerrit

welkom op het forum.

Het maakt niet uit of dit bij HW4.x of HW5/6 optreedt. De oorzaak is dat de PC incl. Windows niet is "geoptimaliseerd" voor HW. De processor kan het verwerken van de audiobestanden niet bijhouden bij snel orgelspel en meerdere registers actief, waardoor een stukje audio ontbreekt. Je hoort dan een plop.
Het is belangrijk dat de processor continue op dezelfde, hoge kloksnelheid blijft draaien en dat is nu niet het geval.

Je kunt dus deze info op het forum gebruiken voor het oplossen van je probleem. Wat links (maar die had je zelf waarschijnlijk ook al gevonden):
- BIOS instellingen: https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=47592#p47592
- Processor op constante snelheid laten lopen: viewtopic.php?p=32793#p32793
- Services uitzetten: https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=28427#p28427 en daaronder https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=28429#p28429
- Services uitzetten: https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=42658#p42658

Omdat in jouw geval de PC niet aan internet hangt, moet je de BIOS aanpassingen doen en in Windows de Sysmain services uitzetten en de energiebesparende zaken in Windows doorlopen/aanpassen. Dan is het wel opgelost.

Daarna de polyfonie afregelen: viewtopic.php?f=11&t=294&p=2680

Berichten: 2

Geregistreerd: 09 nov 2015 22:44

Bericht 15 mei 2021 14:13

Re: CPU in het rood

Dank voor beantwoording van mijn vraag. De wijzigingen rond het energiebeheer heb ik doorgevoerd.
Echter de wijzigingen in de Bios geeft mij problemen.
Ik zal eerst schetsen wat ik in de bios zie.

De bovenste regels geven de hoofdstukken: Main; OC tweaker; Advanched; H/W monitor; Boot en Security
Onder OC tweaker lees ik Overclock mode met AUTO wat gewijzigd kan worden, twee frequenties (BCLK en PCIE) en dan Boot Failure Quard (enable) en als laatste Spread Spectrum (AUTO).

Ik kan de drie namen Intel Turbo Boost Technology, EIST en Intel C-State niet vinden.

Hoe ga ik verder?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 mei 2021 14:36

Re: CPU in het rood

Uit de menu's die je op geeft, concludeer ik dat je een ASUS of een Asrock moederbord hebt

Ga na menu Advanced
Klik op CPU Configuration, waardoor deze open klapt
Dan met pijltjes toets naar beneden naar Intel Virtualization Technology en ze deze op Disabled (dan worden er minder drivers in Windows geladen)
Ga verder naar beneden naar CPU Power Management Configuration
De 2e optie in die submenu is Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST). Op Disabled zetten
De volgende optie is Turbo Mode. Op Disabled zetten
(alleen bij ASUS:) Als je deze niet op Disabled kunt zetten, moet je eerst de volgende (CPU C1E) op Enabled zetten. En vervolgens terug om Turbo mode op Disabled zetten.
Daarna CPU C1E, CPU C3 Report (Asus), CPU C6 Report en CPU C7 report (Asrock) op Disabled zetten

Klik boven het scherm op de knop AI Tweaker
Klik op CPU Power management, waardoor deze open klapt
Enhanced Intel Speedstep Technology op Disabled zetten
Turbo mode op Disabled zetten

Druk op toets F10 van je toetsenbord en kies voor Save and Exit.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com