Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 mei 2021 11:51

Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Noorlander bestaat 12,5 jaar en viert dat op zaterdag 3 juli 2021 in Dordrecht: https://www.noorlanderorgels.com/vieringjubileum/

Daar worden ook de sample sets van beide orgels gepresenteerd: https://www.noorlanderorgels.com/jubileum/

Je kunt je aanmelden. Of via de livestream kijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 10 mei 2021 12:57

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Dat is een mooie aanvulling!

Ik zie zo niet, wie de sampleset gemaakt heeft.
Enig idee?

Jochum Oevering

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 mei 2021 20:11

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Jochum schreef:Dat is een mooie aanvulling!

Ik zie zo niet, wie de sampleset gemaakt heeft.
Enig idee?

Jochum Oevering


Dat is nog een verrassing Jochum :lol: een goed bewaard geheim in iedergeval
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 10 mei 2021 20:18

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Dat is nog een verrassing Jochum :lol: een goed bewaard geheim in iedergeval


Inderdaad. Vaak gaat de tamtam nog wel eens rond. ;)

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 13 mei 2021 08:10

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Mag ik raden? Voxus.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 13 mei 2021 16:58

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

adri schreef:Mag ik raden? Voxus.


Dat zou mooi zijn, de kwaliteit bij hun is goed.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 13 mei 2021 18:25

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Ik denk niet dat het Voxus zal zijn. Voxus werkt samen met Mixtuur. Zou beetje vreemd zijn als de concurrent de presentatie verzorgd... Maar ja, je weet maar nooit...

Maar wel mooi dat deze twee prachtige orgels gesampled zijn. Hoop dat de sample kwaliteit ook goed is...
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 13 mei 2021 19:26

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Sygsoft? Die hebben Medemblik al aangekondigd.
Jiri Zurek? Wie weet. Hij is in het noorden werkzaam geweest.
Voxus komt wellicht wel uit met Uithuizen schnitger orgel.

Sietze de vries werkt met Noorlander. Dus het kan best Jiri zijn, omdat Jiri Groningen heeft gedaan.

Dus ga ik thans opnieuw raden: Jiri.

Berichten: 34

Geregistreerd: 13 okt 2019 11:57

Bericht 14 mei 2021 14:21

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Bovendien: Jiri lijkt me de enige die in staat is om 2 orgels gelijktijdig uit te brengen. We gaan het zien, beide orgels lijken erg interessant.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 14 mei 2021 19:44

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Wie weet... is er een compleet nieuwe speler op de markt die samplesets gaat uitgeven... Spannend is het in ieder geval wel. Zeker met het prachtige en toch vrij unieke Kamorgel van Dordrecht. Een must have voor de liefhebber lijkt mij...?

Het Bachorgel van Dordt is ook heeeel mooi, maar we hebben al een aantal mooie samplesets van Silbermann-orgels waarvan het Bachorgel een stijlkopie is.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 mei 2021 21:24

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Zou Noorlander zelf sampleset producer zijn geworden?
Doet Johannus niet hetzelfde?

Groet Jan

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 14 mei 2021 22:40

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Loosman schreef:Zou Noorlander zelf sampleset producer zijn geworden?
Doet Johannus niet hetzelfde?

Groet Jan


Hebben ze daar mensen die dat goed kunnen doen? Om een goed sample set te maken, komt er toch wel heel wat bij te kijken. Ik betwijfel wat je hier schrijft.

Johannus doet het zelf, maar de resultaten zijn belist niet op hetzelfde niveau als de beste Hauptwerk samplers.

Tenzij Noorlander en Johannus een samenwerking zijn aangegaan. Hetgeen ik ook betwijfel.

Afwachten dus....
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 15 mei 2021 12:56

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Heerlijk, dat raden! Ik ga gewoon even meedoen.

Ik denk inderdaad dat Noorlander zelf samplesets gaat uitbrengen. Daar is hij ondernemer genoeg voor!
Het zou mij zelfs niet eens verbazen als hij op een moment met een eigen versie van Hauptwerk komt.
En eigenlijk moet dat ook wel. Hoelang kan een product anders rendabel blijven als je voor 3 licenties afhankelijk ben van een ander. (windows, hauptwerk en sample)

En als hij voor het opnemen en bewerken van de Dordtse sample set hulp heeft gehad van Jan Wim, dan wordt het een hele mooie set. Want dat Jan Wim een paar goeie oren aan zijn hoofd heeft, weten we inmiddels allemaal wel.

Ik ben benieuwd!

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 15 mei 2021 13:40

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Ik denk dat Josq,Evert-Jan en : Jan Loosman hem stiekum op een nacht hebben gesampled! :o

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 mei 2021 13:46

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

adri schreef:Johannus doet het zelf, maar de resultaten zijn belist niet op hetzelfde niveau als de beste Hauptwerk samplers.

Tenzij Noorlander en Johannus een samenwerking zijn aangegaan. Hetgeen ik ook betwijfel.

Afwachten dus....

Johannus en Noorlander zijn zusjes. En ook nog een zusje van Rodgers, Copeman Hart en Makin orgels.
Zij zijn nl. allen dochters van de Global Organ Group. Eigendom van 2 Hollandse ondernemers René en Marco van de Weerd.

Johannus heeft een programma gemaakt om hun Live samples om te zetten naar Hauptwerk formaat.
E.e.a. kom nu op Linux beschikbaar.
En dit zijn de eerste 2 sets ................

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 15 mei 2021 19:09

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Evert-Jan schreef:Johannus heeft een programma gemaakt om hun Live samples om te zetten naar Hauptwerk formaat.
E.e.a. kom nu op Linux beschikbaar.
En dit zijn de eerste 2 sets ................


Dan ben ik benieuwd of en wanneer de Oude Kerk in Amsterdam beschikbaar komt voor Hauptwerk.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 15 mei 2021 20:13

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Evert-Jan schreef:
adri schreef:Johannus heeft een programma gemaakt om hun Live samples om te zetten naar Hauptwerk formaat.

En dit zijn de eerste 2 sets ................


Kun je hier verder wat over zeggen: zijn er links op Johannus 'website? Welke zijn de 2 eerste?
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 15 mei 2021 22:15

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Evert-Jan schreef:Johannus en Noorlander zijn zusjes. En ook nog een zusje van Rodgers, Copeman Hart en Makin orgels.
Zij zijn nl. allen dochters van de Global Organ Group. Eigendom van 2 Hollandse ondernemers René en Marco van de Weerd.

Johannus heeft een programma gemaakt om hun Live samples om te zetten naar Hauptwerk formaat.
E.e.a. kom nu op Linux beschikbaar.
En dit zijn de eerste 2 sets ................


Met deze info twijfel ik sterk of we dan wel mooie samplesets mogen verwachten. Wat ik in de Johannus Live serie hoor is niet vergelijkbaar met de samplestes die we nu in Hauptwerk kennen. Vrees dat het dan sets worden die droog zijn opgenomen en waar de galm met IR toegevoegd moet worden. Mijn enthousiasme is hiermee wel getemperd... helaas.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 15 mei 2021 22:31

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

[/quote]
Johannus en Noorlander zijn zusjes.
[/quote]

Nee hoor, Johannus en Noorlander hebben maar één ding gemeen: ze bouwen beide orgels.
Verder hebben deze bedrijven geen enkele relatie
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 16 mei 2021 14:52

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Ik heb het idee dat we het bericht van Evert-Jan niet moeten opvatten als zijnde info, maar meer als raden naar de producer?

Op de website van Global Organ Group staat namelijk geen verwijzing naar Noorlander.

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 17 mei 2021 16:48

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Jan Leendert schreef: Vrees dat het dan sets worden die droog zijn opgenomen en waar de galm met IR toegevoegd moet worden. Mijn enthousiasme is hiermee wel getemperd... helaas.


Tja, tot nu toe zijn de meeste sets die recent zijn uitgekomen 4-6 of zelfs 8 kanaals, maar die zijn nog wel opgenomen voordat het ook in de Hauptwerkontwikkelingscontreien was doorgedrongen dat je de akoestiek ook en zelfs beter met convolutie kunt simuleren.

Inmiddels is HW5 (met IR) al weer is ingehaald door HW6 (met verbeterde IR) en is het aanbod aan externe akoestieksimulatieprogramma’s uitgebreid met de komst van Inspirata.

Je zou dus zo langzamerhand wel mogen verwachten dat sampleset producenten daar op in zullen spelen door nieuwe droge sets uit te brengen.

Waarom dan dat “...helaas” ?
Het is toch mooi dat de aandacht die anders verdeeld moet worden over de samples voor 4, 6 of zelf 8 kanalen nu geheel kan worden besteed aan zo perfect mogelijke samples voor slechts twee kanalen (is overigens geen sinecure)? Dat moet wel “droge” samplesets op kunnen leveren die zo mooi klinken dat de tranen er van in je ogen springen.
En als we die dan gaan gebruiken op onze moderne krachtige PC’s die nu veel minder samples voor de kiezen krijgen, dan kan die vrijkomende capaciteit gebruikt worden om de akoestiek tot in de perfectie te simuleren (met ten minste 96 kHz en zo mogelijk wel 192 kHz).
Bedenk dan eens: Geen problemen meer met interferenties tussen 2-3-4-verschillend ontstemde samples voor dezelfde orgelpijpen; Tremulanten waarvan de klanken in een vloeiende beweging door de ruime zweven; Het windmodel toegepast op het (droge) orgel (en niet op de kerk/de natte samples) > de zwevende klank van één orgel die zich mengt met de galm in de kerk; het inzakkende geluid, niet van twee, drie of vier orgels verspreid in de kerkruimte die tegelijk of successievelijk in dezelfde ademnood komen, maar van dat éne orgel (met ademnood), dat zich op natuurlijke wijze mengt met de galm die nog rondwaart in de kerk en nog geen weet heeft van de verandering die op tilt is, maar die de klank van het orgel vloeiend op gepaste afstand volgt. Het kan toch niet mooier??

Maar ja welke producent bijt de spits af. Het blijft: raden maar….

Bas
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 17 mei 2021 19:14

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

BasKb schreef:
Jan Leendert schreef: Vrees dat het dan sets worden die droog zijn opgenomen en waar de galm met IR toegevoegd moet worden. Mijn enthousiasme is hiermee wel getemperd... helaas.


Tja, tot nu toe zijn de meeste sets die recent zijn uitgekomen 4-6 of zelfs 8 kanaals, maar die zijn nog wel opgenomen voordat het ook in de Hauptwerkontwikkelingscontreien was doorgedrongen dat je de akoestiek ook en zelfs beter met convolutie kunt simuleren.

Inmiddels is HW5 (met IR) al weer is ingehaald door HW6 (met verbeterde IR) en is het aanbod aan externe akoestieksimulatieprogramma’s uitgebreid met de komst van Inspirata.

Je zou dus zo langzamerhand wel mogen verwachten dat sampleset producenten daar op in zullen spelen door nieuwe droge sets uit te brengen.

Waarom dan dat “...helaas” ?
Het is toch mooi dat de aandacht die anders verdeeld moet worden over de samples voor 4, 6 of zelf 8 kanalen nu geheel kan worden besteed aan zo perfect mogelijke samples voor slechts twee kanalen (is overigens geen sinecure)? Dat moet wel “droge” samplesets op kunnen leveren die zo mooi klinken dat de tranen er van in je ogen springen.
En als we die dan gaan gebruiken op onze moderne krachtige PC’s die nu veel minder samples voor de kiezen krijgen, dan kan die vrijkomende capaciteit gebruikt worden om de akoestiek tot in de perfectie te simuleren (met ten minste 96 kHz en zo mogelijk wel 192 kHz).
Bedenk dan eens: Geen problemen meer met interferenties tussen 2-3-4-verschillend ontstemde samples voor dezelfde orgelpijpen; Tremulanten waarvan de klanken in een vloeiende beweging door de ruime zweven; Het windmodel toegepast op het (droge) orgel (en niet op de kerk/de natte samples) > de zwevende klank van één orgel die zich mengt met de galm in de kerk; het inzakkende geluid, niet van twee, drie of vier orgels verspreid in de kerkruimte die tegelijk of successievelijk in dezelfde ademnood komen, maar van dat éne orgel (met ademnood), dat zich op natuurlijke wijze mengt met de galm die nog rondwaart in de kerk en nog geen weet heeft van de verandering die op tilt is, maar die de klank van het orgel vloeiend op gepaste afstand volgt. Het kan toch niet mooier??

Maar ja welke producent bijt de spits af. Het blijft: raden maar….

Bas


Als je het zo stelt Bas, dan kan ik daar uiteraard niets op tegen hebben. Maar ik ben nog niet overtuigd dat een droge set met IR beter gaat klinken dan een meer kanaals set.

Ik las de vergelijking met de Johannus Live, waar ook IR gebruikt wordt, maar dat is dus echt niet wat ik zou wensen, verre van dat. Vandaar mijn helaas... Je hoort dat de galm erg elektronisch/onnatuurlijk is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik in Hauptwerk nog geen droge set met IR heb gehoord, dus ik kan er niet over oordelen. Als het werkelijk gaat klinken zoals je beschrijft... dan zou dat vooruitgang betekenen... maar ik heb dus nog mijn twijfels...

En ja... het Kam-orgel van Dordrecht - want daar gaat het allemaal om - die past helemaal in mijn wensenlijstje, vandaar dat ik hoop dat het een kwalitatief goede en mooie set wordt. Het blijft nog even spannend...!
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 mei 2021 09:01

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Ik ben zelf ook net als Bas voorstander van een kwalitatief goede 2 kanaals dry opname en een high res.IR en een IR van de ruimte zelf, dus niet een kant en klaar product inladen en general gebruiken dan

Want een high res IR kan zeker beter klinken dan multikanaals met alle bijkomende vervormingen.
Alleen de echte blauwdrukken van een ruimte gevat in een IR heb ik nog niet gehoord in HW-land.
Misschien ligt hier nog "angst" of de markt vraagt er niet om, en blijven de huidige IR's onder maats
want een goede IR koop je niet voor een paar tientjes
afwachten maar ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 18 mei 2021 21:43

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

Jan Wim schreef:afwachten maar ;)


Met die slot opmerking en knipoog blijf je mijn vermoeden versterken!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 mei 2021 11:09

Re: Kam en Verschueren orgel, Dordrecht

David Peekstok schreef:
Jan Wim schreef:afwachten maar ;)


Met die slot opmerking en knipoog blijf je mijn vermoeden versterken!


hoi David vermoeden kan soms afwijken van de werkelijkheid ;) ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com