Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sonarworks vragen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 10 jul 2021 08:36

Sonarworks vragen

Hallo,

Eerst heb ik Reaper met de handleiding doorlopen. Toen nog niets aan de hand en kon ik nog HW bespelen.
Daarna SonarWorks gaan doen. Licentie offline bestand en het kalibratiebestand voor microfoon zijn gelukt. Reference 4. Daarvoor gebruik ik de handleiding van Jan Wim hier op forum gevonden.
Maar hij geeft error bij kiezen output en input device.

Toen dacht ik, dan moet ik misschien Systemwide hebben zeker. Gaat ook niet op hetzelfde punt. Daarna wil HW ook geen orgel opstarten, of er komt dezelfde melding. Iets met 998.

Ik loop een beetje vast, geloof ik.........

Kheb ondertussen in windows (10) gekeken, instellingen, geluid. Die stond op SonarWorks. Heb hem weer terug gezet op Focusrite geluidskaart.

Ga ik nog eens Reference 4 proberen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jul 2021 10:11

Re: Sonarworks vragen

Heb je wel sonarworks als vst in je reaper geladen?


Systemwide moet je in hauptwerk niet gebruiken.
Dat is voor de windows kant zeg maar

Je moet niet zomaar dingen terug zetten

Sonarworks systemwide werkt als een virtueel kanaal incl . Correctie voor geluid aan je windowd 10 kant.


De vst van sonarworks moet je in reaper laden
Deze pluggin laad je per kanaal waar je correctie op wilt hebben, moet je uiteraard wel van dat betreffend kanaal een correctie profiel aangemaakt hebben in SW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 10 jul 2021 10:26

Re: Sonarworks vragen

Daar moet ik nog naar kijken ja.
Maar het lukt ondertussen. Ben weer verder.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 10 jul 2021 13:24

Re: Sonarworks vragen

SonarWorks is gelukt, ik heb een curve opgeslagen. Al was het even puzzelen hoe ik de microfoon moest opstellen in alle meetpunten.

Jan Wim: inderdaad een punt! Ik wil in Reaper de SonarWorks VST kunnen kiezen (FX van bewuste kanaal), maar die staat niet in de lijst. Grrr!
Heb ik bij add niet de goede map toegevoegd wellicht...... :?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jul 2021 13:55

Re: Sonarworks vragen

jbouman schreef:SonarWorks is gelukt, ik heb een curve opgeslagen. Al was het even puzzelen hoe ik de microfoon moest opstellen in alle meetpunten.

Jan Wim: inderdaad een punt! Ik wil in Reaper de SonarWorks VST kunnen kiezen (FX van bewuste kanaal), maar die staat niet in de lijst. Grrr!
Heb ik bij add niet de goede map toegevoegd wellicht...... :?

Ja even kijken via Add dat je de juiste vst 64bit toevoegd.


Het is in het begin wat verrwarrend omdat je veel nieuwe handellingen moet doen.
Maar als je het stapje voor stapje uitvoerd moet het goedkomen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 10 jul 2021 14:18

Re: Sonarworks vragen

Er staat niks in van SW, geen 32 geen 64, alleen rea
...........aha!!

Ben erachter. Ik moest de ReferenceVSTPlugin4Win64 openen en het bestand wat daar staat installeren. Toen de map waarin dat ging toevoegen (add) in Reaper. En ja hoor, eindelijk, hij stond er!!

Nu eens kijken of we kunnen spelen.
Jan

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 10 jul 2021 15:10

Re: Sonarworks vragen

Geen geluid bij spelen.........niks

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 10 jul 2021 15:18

Re: Sonarworks vragen

Gek, als ik reaper maximaliseer dan hoor ik geluid, als ik reaper minimaliseer dan niet.
En veel vertraging nog. Dat moeten we zien te verbeteren. Ik heb bij latency voor de middelste optie gekozen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jul 2021 17:07

Re: Sonarworks vragen

Kijk welk volume de sw vst uitstuurd.
Anders dit verhogen, vertraging mag niet merkbaar zijn.
Dus e.e.a nog even nalopen qua instellingen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 12 jul 2021 11:23

Re: Sonarworks vragen

Mijn speakers zitten h.o.h. 55 cm boven de sweetspot (hoogte van mijn oren). Ik heb de microfoon bij al die meetpunten ter hoogte van mijn oren horizontaal gehouden, eigenlijk richting de lessenaar. Bij de voorste meetpunten kroop de microfoon bijna onder de speakerbodem. Zou het verstandig zijn, om wat hoger nog eens een meting te doen?

In het programma wordt verzocht de microfoon ong 2 cm voor de tweeter te houden. In de tutorial hier staat 15 cm. Ik heb twee tweeters per speaker horizontaal naast elkaar. Ik heb gecentreerd daartussen gekozen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jul 2021 12:08

Re: Sonarworks vragen

jbouman schreef:Mijn speakers zitten h.o.h. 55 cm boven de sweetspot (hoogte van mijn oren)


Als ik het goed lees zitten jouw speakers links en rechts 55cm uit elkaar? de sweetspot bestrijkt het kruisgebied tussen de speaker in.

Wat voor type speaker heb je nearfield D'appolito ?

of even anders een foto maken van je opstelling, is vaak wat duidelijker ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 12 jul 2021 13:24

Re: Sonarworks vragen

Nee, ik bedoel het hoogteverschil. Mijn speakers zitten 55 cm (hart twee tweeters gemeten) boven mijn oren.
In de bovenkast heb ik 4 speakers naast elkaar. De buitenste moet ik meten, die achter de latjes (nep-pijpjes) zitten. De linker en de rechter.
Ik probeer foto's te plaatsen.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 12 jul 2021 13:30

Re: Sonarworks vragen

20210513_121104 klein.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 12 jul 2021 13:31

Re: Sonarworks vragen

speaker Eminent.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 jul 2021 07:33

Re: Sonarworks vragen

jbouman schreef:Nee, ik bedoel het hoogteverschil. Mijn speakers zitten 55 cm (hart twee tweeters gemeten) boven mijn oren.
In de bovenkast heb ik 4 speakers naast elkaar. De buitenste moet ik meten, die achter de latjes (nep-pijpjes) zitten. De linker en de rechter.
Ik probeer foto's te plaatsen.


Voor 4 speakers is de opbouw niet breed genoeg, de buitenste 2 zijn oke, maar de andere 2 staan denk ik heel dicht tegen elkaar ? Met weinig zijdelingse afstand.

Kan je de buitenste speakers nog voorover kantellen in de opbouw?
Zodat visueel je tweeter in een denkbeeldige lijn richting je oren straalt.
550mm onder je tweeter op een korte afatand is heel erg off-axis
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 27 jul 2021 20:19

Re: Sonarworks vragen

Nee Jan Wim, ik heb de ruimte niet om te kantelen.

Nu bleek bij meting, dat het geluid uit de buitenste twee speakers komt, en wel bovenin. Daarom heb ik die twee speakers nu op z'n kop gedraaid. De meting met de meetmicrofoon verliep nu veel beter.
Ik heb het speakerdoek achter het front verwijderd. En een meting gedaan zonder frontlatten, en een meting met frontlatten. Beide opgeslagen als profiel.

Vraag: In config.1 heb ik reaper met het profiel van SW. Daarin het probleem, dat de helft van de toetsen het niet meer doen. Die het wel doen, is met veel vertraging.
Start ik config.2 met bijvoorbeeld Utrecht, dan doen de toetsen het allemaal. Weten jullie daar een oplossing op? Wat doe ik verkeerd?

Vr groet, Jan

Wijzig:
'k Heb het! Met koptelefoon doen wel alle toetsen het in config.0.
Verder zoals bovenaan blz 48 staat de output type van de hoofdtelefoon op Aux mixdown output gezet. Dat blijkt te helpen!
Ik ga in HW boek de Reaper maar eens nalopen.

Blz 192 onderaan staat geen Hauptwerk VST bij! Dus terug naar blz 189 onderaan.

Geen geluid. Ga naar blz 195. Klik kanaal HW1/2 op routing. Daar staat niet aangegeven, dat ook op Add new receive geklikt moet worden. Daar Hauptwerk VST Link 64bit kiezen. En ja hoor, er is geluid!
Maar FX: weer geen VST die ik moet hebben. ??
Nog een keer alleen de map selecteren in opties>voorkeuren waar de reference vst in staat. En ja nu wel, dat lukt.
Adjust listening spot aan, zero latency, Bass +2dB, Hoog -2 dB. Low op agressief, hoog op normal. En rode knop Hauptwerk VST Link moet aan staan. Oké.
Nu maar eens een orgel langzaam inladen.

Bij de tracks in Reaper staat nog geen track: Recording. Moet ik dat handmatig toevoegen?
En bij HW VST Link track staan nu 2 FX-en. Een groene en een grijze. Is dat goed?

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com