Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

keuze uit samplesets

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5

Geregistreerd: 27 okt 2020 16:06

Bericht 31 aug 2021 18:50

keuze uit samplesets

Hoi allemaal,

Nu ik me aan het verdiepen ben in de aanschaf van een Hauptwerkorgel ben ik benieuwd welke samplesets me aangeraden worden:)
Ik speel erg veel Hollandse Koraalkunst, al is de muziek van o.a. Bach, Mendelssohn, Andriessen mij niet vreemd.
Zelf zie ik deze als favoriet, maar welke is nou de juiste om mee te beginnen?:
- Bovenkerk Kampen (ik ken het echte orgel erg goed; is de klankbeleving i.v.m. veroudering minder?)
- Domkerk Utrecht
- Martinikerk Groningen (Is deze ook geschikt voor Hollandse Koraalkunst in de zin van Zwart, Asma?)
- Grote Kerk Schiedam
- Grote Kerk Tholen
- Grote Kerk Zeist (klein, maar fijn?)

Graag hoor ik tips van jullie kant, als ervaren Hauptwerkgebruikers :lol:

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Herman Coster op 31 aug 2021 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 31 aug 2021 19:36

Re: keuze uit samplesets

Vergeet Snitger Zwolle niet !
Met vriendelijke groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 31 aug 2021 20:02

Re: keuze uit samplesets

Zelf speel ik heel graag op de Domkerk Utrecht. Ook barok klinkt er goed op.

Bij Kampen vindt ik de beleving voor Hollandse Koraalkunst net wat minder dan hoe die in het echt klinkt.
Voor barok is die dan weer wel heel mooi.

Tholen viel voor mij tegen. Kleine registraties heel mooi, maar ik irriteerde me wel aan die verschrikkelijk onrustige tremulant.

Ik heb wel eens een aankondiging gezien dat Raalte opgenomen zou worden, maar niets meer van gehoord?

Je zou ook nog eens naar Laurentius Rotterdam kunnen kijken, heb ik niet, maar lijkt me heel mooi voor Hollandse Koraalkunst

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 aug 2021 23:14

Re: keuze uit samplesets

Kampen: oud sampleset, heel weinig opgenomen tremulanten, en die zijn nou net belangrijk voor de Hollandse koraalkunst

Utrecht: nagenoeg ideaal qua dispostie en stijl. De grote hoeveelheid nagalm doet het goed bij Hollandse Koraalkunst, maar kan bij andere stijlen en bij precies studeerwerk een nadeel zijn

Groningen: prachtig orgel voor barok, maar niet een eerste keus voor meer romantische muziek

Schiedam: 1x in het echt gehoord en heel kort bespeeld, lijkt mij prima geschikt, met als voorbehoud dat ik niet bekend ben met de sampleset en dus niks kan zeggen over de kwaliteit daarvan

Tholen: in principe geschikt, als je creatief kunt registreren. Tremulanten (ook de snelle) zijn heel geschikt bij gekoppelde combinaties van 8-voetsregisters, maar een standaardregistratie zoals 8-4-3 fluiten geeft waarschijnlijk niet het gewenste effect vanwege de snelle tremulant en de directe klank op het Rugwerk. Het is absoluut geen alleskunner, en daarmee misschien ook niet de beste sampleset om mee te starten, maar de dingen die wel op Tholen kunnen, klinken meteen ook spectaculair.

Zeist: weet ik weinig van, maar lijkt ook geschikt.

Nog een extra suggestie: Rotterdam Laurenskerk hoofdorgel is een alleskunner, die met de juiste registratiekeuzes ook alles kan wat je maar kunt wensen bij de Hollandse Koraalkunst.

Maar ik denk dat mijn conclusie moet zijn dat Utrecht het beste startpunt is voor de muziekinteresses die je opgeeft.

Berichten: 5

Geregistreerd: 27 okt 2020 16:06

Bericht 02 sep 2021 21:04

Re: keuze uit samplesets

Dank voor de reacties! :D

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 12 sep 2021 11:02

Re: keuze uit samplesets

Beste Herman,

Misschien van een heel andere orde, maar het orgel van Mascioni in Alessandrië heeft prachtige registers voor het romantische werk. Daarbij zijn de pedaalregisters buitengewoon mooii en goed toe te passen.
vr. groet,

JanZ
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 12 sep 2021 20:24

Re: keuze uit samplesets

Alles is een kwestie van smaak. Momenteel heb ik heel wat sample-sets, maar het Sonnenorgal Goerlitz en het CC orgel Rouen (Aristide V2.2) zijn momenteel mijn favoriete sample-sets. Dat op het Sonnenorgel de Nederlandse koraalkunst ook prima klinkt, kun je beluisteren op https://www.youtube.com/watch?v=GPJSC-8JV08&list=PLc004SbsscDlIsxYZplrJ55e1ru24yyjr
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 23 sep 2021 14:10

Re: keuze uit samplesets

Misschien geen allerdaagse keuze, maar zelf speel ik al jaren op Aix.
Voor koraalmuziek een echte 'kleurdoos' waar eigenlijk alles op zit wat je daarvoor nodig hebt.
Ruime keuze uit verschillende zachte strijkers, prachtige fluiten, en schitterende uitkomende stemmen met ruime keuze uit tongwerken.

Een uitgelezen instrument voor muziek van Zwart, van Tilburg, Asma, Mulder enz.

Dat alleen het Recit een tremulant heeft, ervaar ik beslist niet als een nadeel.

Ondanks dat het een oud (stereo) set is (met een zeer gunstige prijs), is de kwaliteit ervan subliem. Zowel detail van de klank als de akoustiek zijn gewoon af.

Groeten Leo

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 23 sep 2021 15:41

Re: keuze uit samplesets

Leo schreef:Misschien geen allerdaagse keuze, maar zelf speel ik al jaren op Aix.
Voor koraalmuziek een echte 'kleurdoos' waar eigenlijk alles op zit wat je daarvoor nodig hebt.
Ruime keuze uit verschillende zachte strijkers, prachtige fluiten, en schitterende uitkomende stemmen met ruime keuze uit tongwerken.

Een uitgelezen instrument voor muziek van Zwart, van Tilburg, Asma, Mulder enz.

Dat alleen het Recit een tremulant heeft, ervaar ik beslist niet als een nadeel.

Ondanks dat het een oud (stereo) set is (met een zeer gunstige prijs), is de kwaliteit ervan subliem. Zowel detail van de klank als de akoustiek zijn gewoon af.

Groeten Leo

Leo, waar staat AIX voor?

gr.
JanZ

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 23 sep 2021 17:23

Re: keuze uit samplesets

Aix is een stad in de Provence Frankrijk.
Hier is een link naar de web-site van de sample-set: https://www.organartmedia.com/en/ducroq ... aille-coll

Willem.

Berichten: 5

Geregistreerd: 28 nov 2020 14:46

Bericht 28 okt 2021 22:55

Re: keuze uit samplesets

anco.marijs schreef:Ik heb wel eens een aankondiging gezien dat Raalte opgenomen zou worden, maar niets meer van gehoord?

Raalte is tussen 2017 en 2020 voor 85% opgenomen en het geluid is al volledig ontwikkeld en in bèta fase. In verband met Corona zijn de opnames van het laatste gedeelte uitgesteld tot volgend voorjaar. Dan moet het geheel nog geprogrammeerd en getest worden, dus de release is op zijn vroegst eind 2022 of 2023.
De uiteindelijke dispositie incl. extensies wordt een directe tegenhanger van de Elandstraatkerk/ Laurentius.
https://drive.google.com/file/d/15acK7ai4_F4EYWGG7WsM2ALTRYyKKaaL/view?usp=sharing
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 nov 2021 11:44

Re: keuze uit samplesets

dvankempen schreef:
anco.marijs schreef:Ik heb wel eens een aankondiging gezien dat Raalte opgenomen zou worden, maar niets meer van gehoord?

Raalte is tussen 2017 en 2020 voor 85% opgenomen en het geluid is al volledig ontwikkeld en in bèta fase. In verband met Corona zijn de opnames van het laatste gedeelte uitgesteld tot volgend voorjaar. Dan moet het geheel nog geprogrammeerd en getest worden, dus de release is op zijn vroegst eind 2022 of 2023.
De uiteindelijke dispositie incl. extensies wordt een directe tegenhanger van de Elandstraatkerk/ Laurentius.
https://drive.google.com/file/d/15acK7ai4_F4EYWGG7WsM2ALTRYyKKaaL/view?usp=sharing

Raalte is inmiddels wel beschikbaar voor Johannus Live: https://www.johannus.com/nl/nieuws/joha ... iek-raalte

Berichten: 5

Geregistreerd: 28 nov 2020 14:46

Bericht 12 nov 2021 23:59

Re: keuze uit samplesets

wverschoor schreef:Raalte is inmiddels wel beschikbaar voor Johannus Live: https://www.johannus.com/nl/nieuws/joha ... iek-raalte

Ik hoor in het filmpje een geheel gladgestreken geluid en vooral zeker niet het echte karakter van Raalte erin terug. Voor mij is niet helemaal duidelijk hoe ze dit technisch gezien hebben gedaan: waarschijnlijk was het erg droog opgenomen en is er nadien met een opgenomen IR voor het rear een 'Johannus galm' overheen gelegd.
Helaas kan ik op dit moment nog niet laten horen wat er bij ons uit zou komen, maar het totale echte karakter van dit orgel is veel rauwer dan je hier hoort en dat hoor ik hier dus niet, maar in onze testomgeving wel !
Het is erg jammer dat zeker André van Vliet (die daar al een paar keer een concert heeft verzorgd) dit product beschouwd als een goede reproductie van dit mooie Adema-orgel, maar dat is het zeker niet want het lijkt er niet op ! Wij hebben het orgel in 6 sporen opgenomen waarbij het rear en diffuse achteraf met elkaar worden gemixt naast het directe front. Het resultaat is dus 4 kanalen: maar dan wel zonder IR, alleen de werkelijke klank. En dan hoor je echt wel iets anders !
Ik ben eigenlijk wel klaar met dit soort snelle producten van Content en nu weer Johannus.
Je huurt de kerk voor 2 nachten af, je neemt het orgel ultra-droog op en gaat nadien een virtuele galm erover heen leggen. Want: het product moet snel op de markt worden gebracht. Alleen klinkt het nergens naar. Beide orgels van ''Dordrecht' van Content zijn m.i. qua klank echt een aanfluiting en nu dit weer. Er is geen enkele effort in gestopt om het resultaat voor 98% gelijk aan het origineel te laten klinken. Want: een koper van hun set weet waarschijnlijk niet eens hoe het 'in het echt' klinkt....
Wij zijn inmiddels al 4 jaar bezig om de sampleset van Raalte te ontwikkelen en het is helaas nog niet helemaal klaar. En waarom ? Omdat ik een uiterst goed klinkend en realistisch product wil neerzetten. En dat betekent dat je heel nauwgezet iedere pijp zo goed mogelijk probeert over te laten komen. En dat kost tijd, Maar dat hoor je in dit soort producten niet terug. Het commerciële aspect om te concurreren met Hauptwerk gaat hier boven het te bereiken realisme en daar teken ik niet voor.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2021 12:48

Re: keuze uit samplesets

dvankempen schreef:Voor mij is niet helemaal duidelijk hoe ze dit technisch gezien hebben gedaan: waarschijnlijk was het erg droog opgenomen en is er nadien met een opgenomen IR voor het rear een 'Johannus galm' overheen gelegd.

Hoe Johannes de samples maakt voor hun Live orgels, is eerder op het forum beschreven:
- viewtopic.php?p=24432#p24432
- viewtopic.php?p=24483#p24483
En ook op de eigen site van Johannus staat het e.e.a.:
- https://www.johannus.com/nl/nieuws/orge ... n-de-nacht
- https://www.johannus.com/nl/nieuws/orge ... cht-deel-2
waar oa staat: 25 stemmen per nacht


En volgens mij gebruikt Sweelinq in de
dvankempen schreef:Beide orgels van ''Dordrecht' van Content
een soortgelijke methode. En dit is geen Content product maar Sweelinq is gemaakt door Noorlander.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 nov 2021 14:43

Re: keuze uit samplesets

dvankempen schreef:... Ik ben eigenlijk wel klaar met dit soort snelle producten van Content en nu weer Johannus.
Je huurt de kerk voor 2 nachten af, je neemt het orgel ultra-droog op en gaat nadien een virtuele galm erover heen leggen. Want: het product moet snel op de markt worden gebracht. Alleen klinkt het nergens naar. Beide orgels van ''Dordrecht' van Content zijn m.i. qua klank echt een aanfluiting en nu dit weer. Er is geen enkele effort in gestopt om het resultaat voor 98% gelijk aan het origineel te laten klinken. Want: een koper van hun set weet waarschijnlijk niet eens hoe het 'in het echt' klinkt....
Wij zijn inmiddels al 4 jaar bezig om de sampleset van Raalte te ontwikkelen en het is helaas nog niet helemaal klaar. En waarom ? Omdat ik een uiterst goed klinkend en realistisch product wil neerzetten. En dat betekent dat je heel nauwgezet iedere pijp zo goed mogelijk probeert over te laten komen. En dat kost tijd, Maar dat hoor je in dit soort producten niet terug. Het commerciële aspect om te concurreren met Hauptwerk gaat hier boven het te bereiken realisme en daar teken ik niet voor.

Sorry maar ik moet een beetje glimlachen :) Wat je schrijft komt een beetje zuur over... Dat jij er klaar mee bent, prima. Maar kennelijk veel anderen niet. Ik lees toch ook positieve reacties op de samplesets van Noorlander (niet Content!) en hun convolutiegalm. En Johannus werkt ook al jaren met zo'n systeem dat niet een 'Johannus-galm' is maar ook opnamen van de galm in de desbetreffende ruimte.
En ja... dat jij er al 4 jaar mee bezig bent en nog steeds niet klaar en anderen het kennelijk sneller doen (alhoewel ik niet weer hoe lang zij er mee bezig geweest zijn en met hoeveel man), daar kunnen die anderen toch niets aan doen?
Doe gewoon je ding, maar zeur niet zo op anderen ;)
Sorry, deze reactie kwam even boven bij me toen ik je verhaal las.
Dit gezegd hebbende: ik laat me graag verrassen door jouw set van Raalte. We horen wel wanneer het klaar is.
Succes met je werk verder!
Gr. Willem

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com