Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Powered sub aansluiten. Hoe?

Toon actieve onderwerpen


Mvv

Berichten: 21

Geregistreerd: 30 dec 2020 12:49

Bericht 29 jul 2022 21:17

Powered sub aansluiten. Hoe?

Hallo,
Op welke ingang op de versterker moet ik mijn powered sub pioneer s-w80s aanluiten?
M.v.g maarten

Mvv

Berichten: 21

Geregistreerd: 30 dec 2020 12:49

Bericht 30 jul 2022 08:23

Re: Powered sub

Hallo,
Of moet ik hem aansluiten op de geluidskaart?
M.v.g

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2022 10:14

Re: Powered sub

Een actieve subwoofer moet je rechtstreeks op de geluidskaart aansluiten.
Je (andere) actieve midden/hoge tonen speakers of een versterker voor de midden/hoge tonen speakers moet je weer aansluiten op de line uitgang van die subwoofer.
Het filter in de subwoofer stuurt geluid met frequenties boven x Hz door naar die midden/hoge tonen speakers en speel zelf het geluid af dat onder die x Hz ligt. X is soms instelbaar bij de subwoofer. Anders is het een vast gegeven/eigenschap van die subwoofer.

Mvv

Berichten: 21

Geregistreerd: 30 dec 2020 12:49

Bericht 30 jul 2022 14:19

Re: Powered sub

Oké ik heb een jack 6.3 van de motu naar de line level input op de sub (tulp). En van de line level output (tulp) naar de sub ingang op de versterker (tulp). maar ik krijg geen geluid hoe kan dat?

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 30 jul 2022 15:09

Re: Powered sub

Ik gebruik voor de sub de' headphone out' van de geluidskaart.
Dan heb je wel een enkele tulp stekker maar die split ik op en dan gaat die in links-rechts van de sub.
Zo doen wij dat in Canada :)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2022 15:13

Re: Powered sub aansluiten. Hoe?

Bij de versterker is het een tulp plug; Motu 6,3 mm jack.
Dus heb je een kabel nodig met aan 1 zijde een tulp plug en aan de andere zijde een 6,3 mm Jack Mono plug (geen stereo). Dus 2 kabels: 1 voor links en 1 voor rechts. Eén setje als zoiets dus:
1,5 m: https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/ ... -63mm.html
3 m: https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/ ... -63mm.html
Ik weet niet of jouw jack plug stereo is of mono (2 of 1 zwarte band). Het moet er dus 1 zijn: mono.
Afbeelding.

Heb je in HW alles goed ingesteld? Dus alleen Front naar de subwoofer; vandaar gaat het naar de midden/hoge tonen speakers.
Welke HW versie gebruik je?


@Peter: omdat jij sub en midden/hoge tonen speakers afzonderlijk vanuit je geluidskaart aanstuurt, heb je een overlap in het frequentie spectrum. In de opstelling als hierboven beschreven filtert de subwoofer de tonen voor midden/hoge tonen en speelt zelf de lage tonen af. En daardoor geen overlap.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 30 jul 2022 15:34

Re: Powered sub aansluiten. Hoe?

Hello,Evert Jan
Waarom moet enkel de FRONT naar de sub?
Als ik de HEADPHONE OUT van de kaart gebruik dan hoor je ook de MIDDEN,REAR dus dat gaat dan ook door de sub.
Hoort dat niet?

Mvv

Berichten: 21

Geregistreerd: 30 dec 2020 12:49

Bericht 30 jul 2022 16:14

Re: Powered sub aansluiten. Hoe?

Ik heb op de sub 2 ingangen line input en line output. maar op de geluidskaart heb ik dubbele uitgangen L en r. En op de versterker ook. hoe zit dat ?
M.v.g.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2022 17:27

Re: Powered sub aansluiten. Hoe?

Op de geluidskaart zijn uitgangen meestal genummerd van 1 .... bijv. 8.
HW configureert de oneven nummers als linkerkanaal en even nummers als rechterkanaal.
Een hele enkele geluidskaart heeft L en R naast de connector staan voor linker- en rechterkanaal.

In de versterker / actieve speaker zitten 2 tulpaansluitingen wit en rood of zwart en rood als line ingang.
Rood is het rechterkanaal en de andere kleur tulpaansluiting het linkerkanaal.
Dit geldt voor zowel de in- als uitgangen.

De kabelaansluitingen worden in jouw geval dan:
- de 1e "mono Jack 6,3 naar tulp" kabel gaat van uitgang 1 van de Motu naar de witte/zwarte tulp ingang (dit is het linkerkanaal)
- de 2e "mono Jack 6,3 naar tulp" kabel gaat van uitgang 2 van de Motu naar de rode tulp ingang (het rechterkanaal)

- de 1e "tulp naar tulp" kabel gaat van de witte/zwarte tulp uitgang van de subwoofer naar de witte/zwarte tulp ingang op je versterker (het linkerkanaal)
- de 2e "tulp naar tulp" kabel gaat van de rode tulp uitgang van de subwoofer naar de rode tulp ingang op je versterker (het rechterkanaal)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2022 17:31

Re: Powered sub aansluiten. Hoe?

pedro schreef:Hello,Evert Jan
Waarom moet enkel de FRONT naar de sub?
Als ik de HEADPHONE OUT van de kaart gebruik dan hoor je ook de MIDDEN,REAR dus dat gaat dan ook door de sub.
Hoort dat niet?

Peter,

Onder front versta ik ook de gemixte direct, diffuse kanalen, kortom alle kanalen die je naar de frontspeakers stuurt.
Als je HEADPHONE OUT gebruikt voor je subwoofer kan daar ook rear in zitten als je dat in HW of geluidskaart gemixt hebt met front. En jij hebt dat denk ik, gezien je vraag, zo gedaan.

Het hoort niet dat rear gemixt wordt met front en ook naar de subwoofer gaat. Het rear signaal komt iets later dan front omdat de microfoons voor rear tijdens de opname in de kerk verder weg staan dan de andere front microfoons. Het kan zijn dat de front- en rearsignalen door het mixen niet meer zuiver zijn of zelfs 'uitdoven' omdat de fases niet kloppend zijn. De front- en rearsignalen werken elkaar dan tegen.
Beter is om alleen front naar een subwoofer te sturen. Omdat lage tonen richtingsongevoelig zijn (je hoort niet uit welke richting de lage tonen vandaan komen) heb je voor rear geen subwoofer nodig. Eén is genoeg. Alhoewel, puristen schaffen een 2e sub aan tbv rear.

Mvv

Berichten: 21

Geregistreerd: 30 dec 2020 12:49

Bericht 30 jul 2022 19:18

Re: Powered sub aansluiten. Hoe?

Oké dat is nu is het duidelijk maar ik het maar 1 zwarte tulp ingang op de sub en daar staat bij input en een zwarte tulp en daar staat bij output. Geen dubbele rood/zwarte ingang en dubbele uitgang. Dus een zwarte ingang en een uitgang en nog wat speaker aansluitingen. Hoe kan dat? (Ik kan geen foto bijvoegen want die is te groot)
M.v.g.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 30 jul 2022 20:14

Re: Powered sub aansluiten. Hoe?

Bedankt,EvertJan,weer wat geleerd. :)
Je boek over HW7, kan dat bij jouw besteld worden uit een ander land?
En dan per Paypal betalen? Doe je het dan op de post?
Of moet iemand het in Holland afhalen net zoals jaren geleden?
Thanks!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2022 20:40

Re: Powered sub aansluiten. Hoe?

Ik heb het manual opgezocht: http://docs.pioneer.eu/Manuals/S_W80S_FRRD_141_manual
Je krijgt daar in de webbrowser wel een waarschuwing (verkeerd certificaat en onveilige verbinding - http ipv https), dus op eigen risico. En dat gevaar treedt op bij een grote leverancier van audioapparatuur .............. slechte kwaliteit.

De Pioneer s-w80s is een subwoofer die onderdeel is van een stereo set.
Hier wordt de sub via een (mono) tulpkabel aangesloten op de versterker. Die versterker moet dan wel een speciale subwoofer uitgang hebben (ook tulp). Heeft deze die uitgang niet, dan kun je de luidsprekeruitgang van de versterker verbinden L/R met de "speaker level input" van de sub (L/R).

In jouw geval wordt de opzet dus:
Geluidskaart gaat naar de aux in van de versterker met 2x de "mono Jack 6,3 naar tulp" kabel.
De subwoofer wordt op de versterker aangesloten met de meegeleverde 2x tulp kabel: aan versterker kant "Subwoofer Preout" en aan subwoofer kant op "line level input". Blz. 8 van het manual. Heeft je versterker die Preout uitgang niet, dan een kabel van de speakeruitgang naar de subwoofer ingang. Let daarbij wel op dat plus van de versterker aan de plus van de sub komt en min aan de min; anders staat de zaak niet in fase. Dit voor beide speakers/speakerlevel ingangen doen (L/R). Zie blz. 10 (methode 2). E.e.a. dus parallel aangesloten aan de midden/hoge tonen speakers.

En de versterker en sub uitzetten als je dit gaat doen; anders kans op opblazen van het geheel.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2022 20:47

Re: Powered sub aansluiten. Hoe?

pedro schreef:Bedankt,EvertJan,weer wat geleerd. :)
Je boek over HW7, kan dat bij jouw besteld worden uit een ander land?
En dan per Paypal betalen? Doe je het dan op de post?
Of moet iemand het in Holland afhalen net zoals jaren geleden?
Thanks!

Dat kan. Ik stuur je wel rechtstreeks een bericht.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com