arendl schreef:Op 13 mei 2017 schreef je op dit forum met betrekking tot Raalte:
Wij zijn klaar voor de opname ! Deze start op 10 juni a.s.
Nu, 5 1/2 jaar later, is de set nog niet beschikbaar. Als simpele eindgebruiker vind ik dat het dan heel lang duurt.
Natuurlijk zal eaa verklaarbaar zijn en streven naar kwaliteit is niet verkeerd, maar toch...
Succes met het opnemen en uitbrengen van het mooie orgel in Osnabrück.
Hallo Arend,
Ja, dat klopt natuurlijk en dat is ook wel erg lang. Ja, we lopen 2 jaar achter op schema. Eigenlijk hoef ik het niet eens uit te leggen, maar dit heeft een aantal oorzaken (dit is interne info die ik wel wil delen):
* We hadden wat issues tijdens de opnames in 2017 en hebben daarom ook aanvullende sessies in 2018 en 2019 gehad.
Gepland staat nog een sessie eind dit jaar waarin we een paar registers opnieuw gaan doen.
* Rondom de kerk is nogal wat verkeer en bijgeluiden. Ook in de kerk waren onverklaarbare geluiden te horen. De nabewerking van de samples moet daarom mega-exact worden uitgevoerd. Bovendien is de ruis van de motoren boven enorm. Bedenk wel: Jiri Zurek was ook gevraagd voor dit orgel, maar zag het niet zitten. 'Teveel werk' zei hij.
* Het bleef blijvend moeilijk om een 'opnameteam' te formeren, maar ook om de kerk te reserveren voor een sessie. Bij alle sessies waren drie mensen betrokken voor het indrukken van de toetsen. Helaas deed niet elke hulp zijn werk even goed... Ook het opbouwen -en afbreken van apparatuur en statieven kost veel tijd. Ik heb inmiddels ruim 60 uur in de kerk doorgebracht tijdens onze avond -en nachtopname sessies.
* De kerk heeft 6 seconden akoestiek. De opname (met 6 microfoons) wordt uiteindelijk teruggebracht naar front -en rear samples. We proberen per register zo goed mogelijk de balans tussen direct -en indirect vs. de akoestiek neer te zetten. Dat kost veel tijd.
* Mijn 'team' bestaat uit mezelf (ik leid het project en doe het totale geluid), een externe programmeur en een vriend die helpt met de graphics. Naast een fulltime baan en een gezin heb ik nogal weinig tijd per week over om hieraan te besteden. Dus ik heb geen uitgebreid team tot mijn beschikking vs. sommige anderen.
* Tijdens Corona lag bijna alles stil omdat ik ook anderen niet kon bezoeken om zaken door te spreken.
* De totale database van opnames, testopnames en bèta-samples beslaat nu ruim 700 Gb. ! Veel om uit te kiezen dus..
* Het 'op tijd' zetten van de samples hebben we inmiddels onder controle. We willen graag een mix van hoe het orgel klinkt achter de speeltafel vs. vanuit een hoek van 45 graden: 10 meter schuin onder de orgelbalustrade. Daar klinkt hij nl. het beste. Dat vergt nogal wat tijd om sporen op elkaar af te stemmen vs. directheid en akoestiek e.d. want het gaat mag niet gaan klinken als een enorme galm-bak !
En zo zijn er nog wel een paar zaken. De bèta-test van de registers die al af zijn (nu 90%) is nagenoeg voltooid. Deze winter/ begin volgend jaar gaan we de programmeer-omgeving verbeteren (ook qua graphics) waarbij we ook het windmodel nog moeten programmeren en testen.
Je begrijpt wellicht dat dit hele project iets verder gaat dan louter microfoons plaatsen en opnemen. Het komt in dit geval vnl. ook aan op nabewerking (waarbij een register vaak meerdere keren / per sample/ pijp wordt herzien), planning van het project, uittesten tot je erbij neervalt, enz. Ik ben geen hobbyist, maar opgeleid als sound-engineer en wil daarom graag dat alles 'klopt' en perfect klinkt, want ik ga geen half-af product uitbrengen binnen een jaar na de opname.
Dat kost duidelijk veel tijd en daarom heb ik er inmiddels een paar 1000 uur in zitten. Dat verdien ik niet meer terug. Dat hoeft ook niet, maar perfectie kost tijd en Raalte zal uitkomen, volgens mijn plan in 2023 !
Waarschijnlijk wist je niet wat er allemaal bij komt kijken, maar nu hopelijk wel.
Groet, Danny