Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Vierdag orgel, Veenendaal (Sweelinq)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 10 maart 2023 14:49

Vierdag orgel, Veenendaal (Sweelinq)

Het Vierdag orgel is vandaag uitgekomen bij Sweelinq.

https://sweelinq.com/nl/product/veenend ... dag-organ/
Avatar gebruiker

Berichten: 21

Geregistreerd: 08 dec 2014 20:42

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 11 maart 2023 08:08

Re: Vierdag orgel, Veenendaal (Sweelinq)

Beste collega organisten,

Gisteren is er weer een nieuw Sweelinq Sampleset uitgekomen. (Veenendaal)

Op dit forum lees ik maar weinig over Sweelinq, misschien is dat ook de bedoeling omdat het geen HW is, maar ik ben juist benieuwd wat de meningen hierover zijn.

Bij mij thuis klinkt het Kam-orgel fantastisch, maar ik krijg Gorinchem bijvoorbeeld niet mooi ingesteld. De klank blijft wollig, de akoestiek rolt niet mooi de kamer in en ik laad dus heel snel weer HW Utrecht.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 11 maart 2023 10:56

Re: Vierdag orgel, Veenendaal (Sweelinq)

Ik heb gisteren Veenendaal geïnstalleerd. Het is een wat minder wollig / barokkerig geluid. Klinkt uitstekend en heel levendig. Prachtige Trompet en Dulciaan.

Groeten,
Arend L.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 maart 2023 16:49

Re: Vierdag orgel, Veenendaal (Sweelinq)

Genoeg discussie te vinden in dit topic!
viewtopic.php?f=9&t=4336

Zelf ben ik juist meer genegen om Gorinchem te verkiezen boven Utrecht.
Waar dat aan ligt? Misschien verschillen in audio-opstelling.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 maart 2023 16:50

Re: Vierdag orgel, Veenendaal (Sweelinq)

CoBra schreef:Het Vierdag orgel is vandaag uitgekomen bij Sweelinq.

https://sweelinq.com/nl/product/veenend ... dag-organ/


Ik vind het weer een goed geslaagd sample set. Het windmodel voelt lekker realistisch.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 11 maart 2023 16:55

Re: Vierdag orgel, Veenendaal (Sweelinq)

Mijn bevindingen tot nu toe:

Vooral v.w.b. te orgels van Gorkum en Veenendaal t.o.v. overall Hauptwerk-sets:
Samples van Hauptwerk komen beter uit de verf door de opnames mèt galm.
Samples van Sweelinq hebben een formidabel windmodel, wat de levendigheid enorm versterkt.

Dus, het heeft allebei zn plus(sen) en min (nen)

Mario
Avatar gebruiker

Berichten: 21

Geregistreerd: 08 dec 2014 20:42

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 21 maart 2023 16:26

Re: Vierdag orgel, Veenendaal (Sweelinq)

Ha, dank voor je uitgebreide bericht! Maar als ik op HW Groningen, Noordbroek, Haarlem, Utrecht etc. speel klinkt het allemaal fantastisch. Zodra ik Gorinchem of Veenendaal ga laden is de klank weer zo plat als een dubbeltje. Teveel electronisch geluid. Ik heb alles soorten instellingen al geprobeerd met Front, Direct en Rear. Dordrecht klinkt daarentegen wel weer geweldig… Zeg het maar. :)

josq schreef:Ik zou graag nogmaals een lans willen breken voor Sweelinq. Zoals gezegd, klinkt het bij mij over het geheel genomen fantastisch. Waarom dan bij anderen niet?

Ik heb me de afgelopen jaren veel verdiept wat voor opstelling er nodig is om een goede geluidskwaliteit te krijgen. En ik ben inmiddels bij aardig wat mensen over de vloer geweest, en heb allerlei afwijkende audio-opstellingen gehoord. In de meeste gevallen viel de geluidskwaliteit nogal tegen met die afwijkende audio-opstellingen.

Dus als anderen Sweelinq niet goed vinden klinken, dan vraag ik me af, is je geluidsopstelling wel in orde? Want anders bepalen de tekorten van je opstelling welke samplesets redelijk klinken en welke minder, in plaats dat je de kwaliteit van samplesets kunt beoordelen.

Even een checklist (voor wie speakers gebruikt):
* Staan de speakers symmetrisch gepositioneerd in een goede luisterdriehoek? Stel dat je luisterpositie (waar je zit op de orgelbank) het midden van een wijzerplaat van een klok is, dan zouden de front speakers bovenop de 11 en de 1 moeten staan, en kun je de rear speakers (als je die hebt) het best bovenop de 8 en de 4 zetten.
* Staan de speakers niet in een hoek gedrukt en zijn ze niet ingebouwd? Zo wel, dan is de kans groot dat er extra resonanties ontstaan en dat het afstraalpatroon van de speakers negatief wordt beïnvloed.
* Staan de front speakers ongeveer op oorhoogte, en zijn de tweeters op je oren gericht? De meeste speakers zijn geoptimaliseerd om op die manier beluisterd te worden.
* Wat voor speakers heb je? Niet alle speakers hebben een goede frequentierespons en een goed afstraalgedrag
* Gebruik je iets van equalisatie of room correction software om dreunende bastonen te corrigeren? Dreunende bastonen komen in iedere ruimte voor, maar in kleinere ruimtes vormen ze vaak een groter probleem. Er is allerlei software beschikbaar waarmee je dit kunt corrigeren.

Voor mensen die omnidirectionele speakers (rondstralers) gebruiken kunnen andere stelregels gelden. Bij gebruik van hoofdtelefoon is van groot belang of de hoofdtelefoon een goede frequentierespons heeft.

Het hoeft niet heel ingewikkeld en duur te zijn om het bovenstaande te realiseren, maar ik ben bang dat het bij meer dan 90% van de gebruikers mis gaat bij een of meer van bovengenoemde punten. Als Sweelinq dan niet klinkt zoals gehoopt, ligt het dan wel aan Sweelinq?

Tenslotte, voor wie alles wel in orde heeft, zou ik aanbevelen om in Sweelinq de front/rear slider niet teveel richting rear te zetten. Zelf gebruik ik doorgaans 100% front voor de front speakers (en 100% rear voor de rears speakers).

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com