Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1842 J. Batz, Mijdrecht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 apr 2011 21:53

1842 J. Batz, Mijdrecht

Zag op contrabombarde dat de samle set van cribo (batz mijdrecht)
al in de beta test is.

al enig idee wanneer deze sample uitkomt???

de sample klinkt in mijn oren goed, zoals een batz moet klinken


groeten

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 09 apr 2011 01:33

Re: Batz mijdrecht

Bedankt voor je compliment Jan Wim, altijd leuk om te horen.

De set komt binnenkort uit. We zijn momenteel een site aan het bouwen waar we deze sampleset als download gaan aanbieden.
Het was voor ons een experiment om te kijken in hoeverre we een sampleset konden maken. Er is daarom genoeg op aan te merken, zo is er door een misverstand maar op 16 bit opgenomen waardoor er relatief veel ruis in de samples is gekomen. Deze moet toch wat gefilterd worden waardoor er toch ook wat klank verloren gaat. Ook waren de staccato releases eigenlijk te lang maar omdat de kerk niet zoveel akoestiek heeft, blijkt dit achteraf niet zo'n probleem te zijn gelukkig. Tot slot zijn we nog steeds niet uit het windmodel dus die zit er vooralsnog niet bij. Als we hier tevreden over zijn, zullen we die later als gratis update aanbieden. In Amerika hebben ze niet eens het windmodel en ook zonder klinkt het best acceptabel.
De lay-out is eenvoudig en lijkt op die van Anloo.

Al met al is het naar mijn bescheiden mening best een aardig orgel voor de mensen die met de gratis versie van HW werken en voor degenen die geen geld (over) hebben voor de echte kwaliteitssets.
de prijs is nog niet bekend maar zal onder de € 50,- zitten verwacht ik.
Als er meer bekend is zal ik dit wel posten hier.

Groet
Christian

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 11 apr 2011 00:07

Re: Batz mijdrecht

Cribo schreef:Bedankt voor je compliment Jan Wim, altijd leuk om te horen.

De set komt binnenkort uit. We zijn momenteel een site aan het bouwen waar we deze sampleset als download gaan aanbieden.
Het was voor ons een experiment om te kijken in hoeverre we een sampleset konden maken. Er is daarom genoeg op aan te merken, zo is er door een misverstand maar op 16 bit opgenomen waardoor er relatief veel ruis in de samples is gekomen. Deze moet toch wat gefilterd worden waardoor er toch ook wat klank verloren gaat. Ook waren de staccato releases eigenlijk te lang maar omdat de kerk niet zoveel akoestiek heeft, blijkt dit achteraf niet zo'n probleem te zijn gelukkig. Tot slot zijn we nog steeds niet uit het windmodel dus die zit er vooralsnog niet bij. Als we hier tevreden over zijn, zullen we die later als gratis update aanbieden. In Amerika hebben ze niet eens het windmodel en ook zonder klinkt het best acceptabel.
De lay-out is eenvoudig en lijkt op die van Anloo.

Al met al is het naar mijn bescheiden mening best een aardig orgel voor de mensen die met de gratis versie van HW werken en voor degenen die geen geld (over) hebben voor de echte kwaliteitssets.
de prijs is nog niet bekend maar zal onder de € 50,- zitten verwacht ik.
Als er meer bekend is zal ik dit wel posten hier.

Groet
Christian


Hallo Christian,

Op contrebombarde zie ik in de tekst staan dat er een Viool en en Vox Celeste in het begin te horen is.

Deze zitten niet (naar mijn weten) niet op het "echte" orgel. Is er (ook) een extended versie van dit orgel die meer stemmen bevat?
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 11 apr 2011 12:48

Re: Batz mijdrecht

Hallo Michael,

Je hebt gelijk, de Viool en de Céleste zitten niet (meer) op het huidige orgel. Ze hebben er echter wel opgezeten en daarom hebben we ze nagemaakt vanuit de bestaande registers. Ik weet wel dat het geen garantie is dat ze ook zo hebben geklonken maar persoonlijk vind ik die strijkertjes wel aardig. Zo hebben we ook de Bourdon 16 gereconstrueerd die vroeger op het Hoofdwerk zat. Deze is wel realistisch omdat deze later (nu dus) als Subbas door het leven gaat op het pedaal. Helaas missen we alleen nog de Vox Humana maar die kun je niet namaken met het bestaande materiaal.
Daarnaast hebben we nog wat extra stemmen gemaakt om het geheel wat praktischer te maken. Dit zijn de Gedekt 8 op het pedaal, de Nasard 3, Larigot 1 1/3 en Terts 1 3/5 op het Nevenwerk.

Christian

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 18 mei 2011 17:41

Re: Batz mijdrecht

Ik heb het sample set nu enige dagen in gebruik,klinkt goed.Ik ben er zeer mee in m,n sas in ieder geval.Hulde aan de makers die dit als uitprobeersel toch tot een goed sample set hebben weten te realiseren.
gr:Jan.
Laatst bijgewerkt door Janv op 20 mei 2011 08:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 mei 2011 20:41

Re: Batz mijdrecht

Janv schreef:Ik heb het sample set nu enige dagen in gebruik,klinkt goed.Ik ben er zeer mee in m,n sas in ieder geval.Hulde aan de makers die dit als uitprobeersel toch tot een goed sample set hebben weten realiseren.
gr:Jan.

Hallo

waar is de genoemde sampleset te koop?????
heb ook wel interesse

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 18 mei 2011 20:53

Re: Batz mijdrecht

Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 19 mei 2011 00:46

Re: Batz mijdrecht

Jan, bedankt voor je reactie en uiteraard veel speelplezier ermee.

Jullie zullen misschien denken; vanwaar die geheimzinnigheid :roll:

De site (die overigens ook nog niet helemaal af is) is inderdaad hierboven genoemd.
Het feit dat we nog niet officieel de release hebben aangekondigd komt doordat we nog bezig zijn om een aantal demo's op te nemen. Ik heb echter even wat problemen met mijn geluidskaart dus daar zit de vertraging voor het grootste gedeelte in. De demo's die er nu op staan, zijn nog van de Betaversie en daar zitten nog wat kleine dingetjes in. We zijn er dus mee bezig en ik hoop dat er vanaf volgende week genoeg demo's beschikbaar zijn.

Van diegenen die reeds tot aanschaf zijn overgegaan, hebben we allemaal leuke en opbouwende reacties ontvangen. Dank daarvoor!
Zoals gezegd, wij hebben op dit moment absoluut niet de intentie om bij kwaliteitsproducers te willen horen maar voor de prijs van € 40,- (waar ook nog € 10,- naar het orgelfonds van het originele instrument gaat) menen we toch een symphatieke sampleset te kunnen aanbieden voor met name de beginnende Hauptwerker.

Alle kopers alvast veel speelplezier gewenst.

Groeten
Christian Boogaard en Johan van der Waal van Dijk
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 19 mei 2011 23:05

Re: Batz mijdrecht

die Beta opnamen klinken al als een echte Bätz!
Erg mooi.... Ga hem zeker bestellen.
2,1 Gb past jammer genoeg net niet in de Free Version van HW, maar ja dat is nog heel even mijn probleem.
Graag nog meer zulke initiatieven!!!!

Berichten: 12

Geregistreerd: 14 feb 2011 12:22

Bericht 20 mei 2011 12:57

Re: Batz mijdrecht

Ik heb de set reeds aangeschaft. Het is inderdaad niet in te laden in HW Free. Ik heb dat nu opgelost door de pedaalstemmen niet te laden. Dit alleen omdat mijn pedaal nog niet gemidificeerd is, anders is dit natuurlijk geen optie :-)

Ik ben erg tevreden. Zeker ook met de niet (meer) authentieke stemmen van het orgel, met name de Vox Celeste is heerlijk. Wat mij betreft is deze set een aanrader voor de beginnende hauptwerker.

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 20 mei 2011 23:06

Re: Batz mijdrecht

Beste Mijdrecht gebruikers,

Mischien een tip voor de Hauptwerk free gebruikers,als jullie een goede geluidskaart hebben zit daar meestal ook een aantal nagalm instellingen op,b.v concertzaal,auditorium,kerk,kathedraal e.d.Als dat zo is kun je de accoustic van het sample set uitschakelen en de nagalm functies gebruiken van de geluidskaart,dan past het gehele orgel wel in HW Free.De nagalm van een sample set kost veel intern en processor geheugen.Probeer het eens uit.

gr:Jan.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 22 mei 2011 23:16

Re: Batz mijdrecht

Sampleset van Mijdrecht gekocht. Als je hem semi-dry inlaadt pas ie precies in HW Free.
Klinkt echt goed. Zeker voor die prijs. Wel wat ruis bij spelen met meerdere registers,maar niet storend. Als je die strijkertjes met de salicet4' speelt heeft het wel wat weg van het bovenwerk van de Lutherse Kerk in Den Haag.
Waar ik wel ( en niet alleen bij deze sampleset) tegenaan loop is dat de pedaal labiaalregisters zo gauw te hard staan. Dreunen bij verschilende tonen erg hard door. Bij de tongwerken is dit niet zo. Zal wel met de speakers in mijn orgel te maken hebben. Als ik hem inlaadt in Advanced mode dan krijg ik ze wel goed afgesteld nml.
Al met al al verschillende uurtjes zoet geweest met spelen op dit orgel!! Meer van zulke initiatieven: welkom!

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 02 jun 2011 21:22

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

beste mensen,

ik heb de set nu een aantal weken. Ik vind de prijs/prestatie verhouding prima. Meestal ken ik bij de sets die ik heb ook het orgineel, maar bij deze dus niet. heb zelfs geen opnames. Dus het is voor mij moeilijk te beoordelen of het resultaat dicht bij het origineel komt. Feit is in ieder geval dat ik erg tevreden mee ben en de klank mij blijft verrassen. Het is een heerlijk 'koraalorgel'. Ik gebruik het ook bij de voorbereiding van de zondagse diensten en het inspireert bij het improviseren over psalmen en gezangen.

De opmerking van Jos over de dreunen dat herken ik ook. Met de AE kun je dat wat bijstellen. Maar aangezien ik verwacht dat de meeste mensen die deze set kopen die niet hebben: kunnen julllie dat nog bijstellen.

Verder viel me op dat de set werkt met 2 releaes, ipv 3 of meer. die korte release die gebruikt wordt is eerder portato dat staccato. Dat wordt op de site ook aangegeven. Maar goed, de kerk heeft niet zoveel galm en voor die prijs moeten we daar zeker niet moeilijk over doen. Datzelfde geldt voor het ontbreken van het windmodel.

De set is behoorlijk vergelijkbaar met het Van Oeckelen orgel van Oude Pekela. Ook qua type orgel. Alleen is die set nog single release. Ik heb echter begrepen dat dit orgel opnieuw zal worden opgenomen in multi-release, net als het orgel van Wildervank.

Ik zal binnenkort eens wat opnames maken van eenvoudige improvisaties en die plaatsen op Contrabombarde.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 22 jun 2011 18:14

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Ik heb mijn mening over deze sampleset gegeven op: http://www.pcorgan.com/SampleSets1842Mijdrecht.html
Bovendien 23 opnames.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 04 jul 2011 12:49

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Beste mensen,

Via het internationale forum kreeg ik te horen dat ene Harm Siegers een betaling had gedaan maar verder niks van ons had vernomen. Ik heb toen een PM gestuurd met de vraag naar mij te mailen maar ik heb niks meer vernomen helaas. Volgens mij is hij geen lid van dit forum maar anders hoor ik het graag.

Mochten er meer mensen zijn die een mail voor een bestelling gestuurd hebben naar info@vanderwaalvandijk.nl en niks hebben gehoord, laat mij dat dan even weten. Stuur een kopie van de mail door naar christianboogaard<at>gmail.com en ik probeer dan zsm de downloadgegevens door te geven.

Alvast bedankt

Gr. Christian

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 okt 2011 16:31

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Is er al iets bekend over het komende windmodel ?

gr. hans

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 11 maart 2012 12:37

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Word er uberhaupt aan een update gewerkt? Voor het bedrag wat hij kost doet hij het prima, maar ik kan toch echt een waslijst aan fouten opnoemen (ik vind zelfs nu nog voor mij nieuwe).

Begrijp me niet verkeerd, als er geen update komt maakt het mij ook niet uit. Voor het geld wat het heeft gekost mag je ook niet veel meer verwachten.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 apr 2012 18:01

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Ik heb dezelfde mening al Rik en ben ook benieuwd of er nog een update komt:
a. om bestaande fouten en gewenste verbeteringen door te voeren
b. toevoeging windmodel

Misschien kan Johan of Christian ons informeren of a. of a.+b. of niets wordt uitgevoerd
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 03 apr 2012 13:29

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Wij zouden het prettig vinden als jullie fouten en opmerkingen zouden kunnen mailen naar info@vanderwaalvandijk.nl
We gaan dan zeker proberen deze op te lossen.

Het windmodel blijft op het wensenlijstje staan en zodra we hier vorderingen in maken, laten we dit uiteraard weten.

Alvast bedankt

Christian

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 03 apr 2012 16:49

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Prima, ik zal binnenkort een lijstje maken en opsturen.

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 03 apr 2012 23:08

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Christian is een een keer bij mij wezen spelen op mijn eigenbouw Hauptwerk orgel met Behringer nagalmkastje(zeker ook op Mijdrecht),dat was voor hem ook een openbaring,omdat het orgel dan veel mooier klinkt,maar dat is valse reclame want in de kerk waar dit mooie orgel staat is er niet meer nagalm.Het enige wat Christian aangaf als probleem met dit sampleset dat de samples wat te lang zijn,dus niet volledig in HW free passen.Ik heb HW 3 basic,en met mijn extra nagampje heb ik over dit set niks te klagen.Gewoon een heerlijk orgel waar je uren op kunt spelen,dit in tegenstelling tot veel duurdere sets die ik heb die ik nooit gebruik,zonde van de centen.Dus ik vind Mijdrecht gewoon TOP.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 04 apr 2012 09:04

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Even voor de duidelijkheid, de dingen die ik bedoel zijn alleen objectieve "foutjes". Bijvoorbeeld missende galm bij staccato noten, klikjes / plopjes.
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 19 maart 2013 17:44

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Beste (beginnende) HW-ers

Ik zie dat het bijna alweer een jaar geleden is, dat deze set voor het laatst is besproken..dus wordt het tijd om het maar eens (opnieuw) onder de aandacht te brengen.

Als beginnende HW-er heb ik deze set eind 2012 aangeschaft en ik vind 'm nog steeds zo ontzettend mooi..... ! Hoewel ik inmiddels ook o.a. de complete set van Kampen en de demo van Rotterdam heb, blijf ik bijna dagelijks op dit orgel terugkomen. Ook voor het oefenen is het ideaal.

Het orgel heeft een warme (romantische?), realistische klank en heeft bovendien bijna hetzelfde aantal (gelijknamige)stemmen als mijn 2klaviers Domus-orgel.Ik heb dus alle Domus-registers gekoppeld met die van Mijdrecht waardoor het ook in praktisch opzicht prettig is.

Maar.. dit is mijn bescheiden mening. Er zal (zie ook onderstaande berichten) wel e.e.a. op aan te merken zijn waar ik simpelweg te onervaren voor ben.
Dat neemt niet weg dat een update natuurlijk altijd welkom is! 'goed kan altijd beter'

En voor de goede orde.. ik heb geen enkele binding met de makers!

Groet,
Arie
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 maart 2013 17:57

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Ik ben pas geleden een keer bij Arie op de koffie geweest en heb daar oa. ook Mijdrecht bespeeld.
Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van deze set. Zeker voor dat geld. (ik meen ergens rond de 40 euries)
Een fijn en compleet orgel qua dispositie, zeer prettig studieorgel m.i.

Ik ben zelf niet zo van de orgels met veel galm e.d. Is wel een keer leuk om op de spelen, maar om te studeren
vind ik een directer/droger orgel plezieriger. Zeker die grote sets kosten nogal wat knaken en ik overweeg zeker deze set aan te schaffen, de verhouding speelvreugde / aanschafwaarde is volgens mij erg goed :)

Ook het feit dat hij werkt met de free-versie van HW zouvoor mij een reden zijn om het te kopen.
Al met al een leuke set die te weinig aandacht krijgt.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 6

Geregistreerd: 03 dec 2019 17:32

Bericht 25 jan 2023 12:04

Re: 1842 J. Batz, Mijdrecht

Arie schreef:Beste (beginnende) HW-ers

Ik zie (19 maart 2013) dat het bijna alweer een jaar geleden is, dat deze set voor het laatst is besproken..dus wordt het tijd om het maar eens (opnieuw) onder de aandacht te brengen.

Als beginnende HW-er heb ik deze set eind 2012 aangeschaft en ik vind 'm nog steeds zo ontzettend mooi..... ! Hoewel ik inmiddels ook o.a. de complete set van Kampen en de demo van Rotterdam heb, blijf ik bijna dagelijks op dit orgel terugkomen. Ook voor het oefenen is het ideaal.

Het orgel heeft een warme (romantische?), realistische klank en heeft bovendien bijna hetzelfde aantal (gelijknamige)stemmen als mijn 2klaviers Domus-orgel.Ik heb dus alle Domus-registers gekoppeld met die van Mijdrecht waardoor het ook in praktisch opzicht prettig is.

Maar.. dit is mijn bescheiden mening. Er zal (zie ook onderstaande berichten) wel e.e.a. op aan te merken zijn waar ik simpelweg te onervaren voor ben.
Dat neemt niet weg dat een update natuurlijk altijd welkom is! 'goed kan altijd beter'

En voor de goede orde.. ik heb geen enkele binding met de makers!

Groet,
Arie


Update Bätz orgel Mijdrecht (Gratis Sample Set)

180 jarig Jubileum
Tijdens het luisteren van de zo mooi gespeelde stukjes van onze beheerder Gert https://www.pcorgan.com/SampleSets1842Mijdrecht.html, dacht ik, wat zijn dat toch mooie klanken. Er worden hier en daar wel gebreken genoemd, maar zou daar nu niets aan te doen zijn?
´k Heb toen dat oude beestje van stal gehaald. Een oud beestje? Ja, hij vierde vorig jaar zijn 180 tigste verjaardag. Zijn bouwjaar is 1842.

Gratis
Ik had hem gezocht en gevonden en mocht hem gratis meenemen. Als je van hem houdt en (nu) mooi vindt, kan je hem ook gratis van mij krijgen. Hij is er nu beter aan toe dan zo´n 11 jaar geleden, vind ik. Toen had hij het een beetje op z´n luchtpijpen en had rare klikjes en plopjes van binnen. Ze hadden een foto van hem gemaakt en daar leek hij niet op. En zijn voeten waren eigenlijk voor het mooi te kort. En ja, je moet natuurlijk niet de verkeerde kant heen denken, maar zijn windmodel was ook niet in orde. We hebben hem eens flink onder handen genomen.
We deden ons best, maar toch hebben we de dokter er bij moeten halen, anders was het oude beestje niet zo aan de beterende hand, zoals hij nu is. Een zekere Evert-Jan, misschien ken je die wel. :idea: Deze dokter heeft al zoveel ‘recepten’ uitgeschreven voor uiteenlopende kwalen en mankementen. En hoevelen zijn er die zo van hun kwalen en mankementen af zijn geholpen?! Dus hem wil ik vooraf graag hartelijk bedanken voor alle onmisbare en goede ‘recepten’ die hij uitgeschreven heeft! Beestje is er geweldig van opgeknapt.

Hieronder de gebreken die door anderen genoemd zijn en wat eraan gedaan is:
Zie ook viewtopic.php?f=6&t=122&p=11483.

Gert, onze beheerder.
1-Het voetpedaal is te kort (was bij het echte orgel ook zo, C-d1)
Volledig pedaal gemaakt van al de pedaalregisters. Gemaakt van de bestaande orgelpijpen.

2-Er is wat ruis te horen. Ik las bij SP dat het meestal te horen is bij de release samples, de nagalmgeluiden, de geluidstaarten. Ook kan het liggen aan de 16 bits opname. Verder zijn we 11 jaar verder en is de opname apparatuur sterk verbeterd. Ik heb registers pijp voor pijp beluisterd en heb enkele parameters in de ODF veranderd. Daarna hoorde ik bij geen enkele pijp meer ruis.

3-Wat je op het scherm krijgt lijkt niet op het echte orgel (gebruikersinterface, speeltafel met registers).
Er is nu een foto waar hij wel op lijkt met kleine veranderingen. Later, hieronder, hoop ik hem te laten zien met een toelichting van het e.e.a.

Rick Smith, forumlid
1-Klikjes hoor ik bij verschillende pijpen.
Deze klikjes hoorde ik ook. Toen ik enkele parameters veranderde in de ODF, waren de klikjes verdwenen.

2-Ook hoorde ik plopjes.
Na het veranderen van enkele getallen in de ODF waren de meeste plopjes ook verdwenen.

Evert-Jan en anderen
Toevoeging windmodel.
Daar is ook naar gekeken en dat werkt nu. Na het veranderen en toevoegen van parameters in de ODF.

Hieronder het beloofde plaatje, zoals onze 180 jarige er virtueel nu uitziet, met daaronder een kleine toelichting. Dit krijg je te zien als je tabblad ´Registers´ aanklikt.
Registers.JPG

Toelichting
1-Rechts is de Hervormde Janskerk in Mijdrecht te zien.

2-Links de speeltafel van het orgel met de registers. Kerkzaal, lichtinval is aan de linkerkant.

3-Grote rode lamp rechtsboven bij de lessenaar heb ik weggehaald. Die was er ook niet in 1842.
Er waren in die tijd alleen maar kaarsen en olielampen. De elektrische lamp is immers in 1879 door Edison uitgevonden.

4-Naamplaatjes bij de registers zijn leesbaar gemaakt, grotere letters met noodzakelijke afkortingen.
De bovenste naamplaatjes zijn nieuw (leesbaar nu) en onder i.p.v. boven de trekregisters geplaatst.

5-Trekregisters zijn uitgebreid en iets anders gerangschikt.

6-Bovenaan, horizontaal, daar zijn de registers van het Bovenwerk, Letter B op kopse kant.
T is een Tremulant en K is een koppel.

7-Als er een register aan staat of je raakt hem aan, dan licht deze rood op.

8-Vertikaal, links en rechts zijn Hoofdwerk trekregisters te zien met een H op de kopse kant.

9-Vertikaal rechts onderin vind je de trekregister voor het pedaal, letter P. Met daaronder 2 koppels, letter K.

10-Deze schermafbeelding past goed en is leesbaar op een 15,6 inch scherm.

11-Op de muzieklessenaar is de pedaaltoren van het orgel te zien met verschillende muziekinstrumenten

12-Dispositie:
Dispositie.jpg

13-Zwarte Registers zijn of waren op het orgel (de vorige sample set) aanwezig.

14-Blauwe Registers zijn voor Hauptwerk erbij gemaakt van de aanwezige pijpen van het orgel.

15-Er was 1 gemeenschappelijke Tremulant voor de beide manualen. Nu zijn er twee Tremulanten. Eén Tremulant voor het BW en één Tremulant voor het HW.

16-De Cornet 4 miste een grotere broer van 8´ lang, die hem zou kunnen helpen. Ook mistte hij zijn linkerhand, de baskant. Hij kreeg nu een grotere broer van 8´ lang, die ook aanwezig was op dit orgel. En een linkerhand, de baskant, met behulp van zijn medepijpenbroeders op dit orgel. Zijn nieuwe naam is nu Cornet 5

Ik hoop met deze wijzigingen niet op de lange tenen te staan van het voetpedaal van sommige orgelliefhebbers. Het te lage gebrom aan de baskant en de te hoge tonen aan de diskant, die klanken hoor ik niet zo graag. Graag dan even dit update onderwerp overslaan.

Bij het aanklikken/aanraken van tabblad ´Front Speeltafel´, zie je o.a. het volgende plaatje:
Front Speeltafel.PNG

De frontfoto heb ik gekregen van Wim de Penning, de vriendelijke organist van dit orgel.
Rechts naast de speeltafel (niet zichtbaar) kun je de klavieren en het voetpedaal koppelen aan je eigen orgel. Je zou dit plaatje of die van de winddrukmeters op je tweede monitor kunnen zetten, als je die hebt.

Bij het aanklikken/aanraken van tabblad ´Winddrukmeters´ zie je het volgende:
Winddrukmeters.JPG

Als je de motor voor de windtoevoer uitzet, de rode knop ´índrukken´, dan loopt de winddruk langzaam omlaag en hoor je het orgelspeelgeluid uitsterven. De linker bovenste drukmeterwijzer, en de andere wijzers, zie je dan na ongeveer 20 seconden naar nul zakken. Start je de motor weer, dan loopt deze wijzer, en de andere wijzers, weer naar het ingesteld winddruk getal. En dan kun je weer orgel spelen. Bij het spelen met meerdere registers zie je de drukwijzers ook enigszins zakken. Dat hebben ze wel mooi gedaan, vond ik.
Echter in 1842 was dat niet zo. Toen had je Orgeltrappers voor de benodigde wind. Zie hieronder:
Orgeltrapper.JPG

Welgemeende raad
Trouwens, zou dat voor sommige onder ons ook niet beter zijn? Of zit je broekriemgesp nog op hetzelfde gaatje? Je vrouw achter de speeltafel en … als jij dan zou willen trappen?
Heb het er eens over met je vrouw. ;)

Release samples, Nagalm, Geluidsstaarten, Knippen, IR en Surround.
1-Er was nog een opmerking over de release samples, die wat te lang waren, begreep ik. Bij zijn grotere broer in de Domkerk te Utrecht zou dat erg zijn, maar hier, in de kerk van Mijdrecht, niet. De nagalm in deze kerk is vrij kort. Met het weghalen van de ruis, zal het nu ook beter klinken.
2-De beste oplossing voor mij is, wat ik ook met mijn andere sample sets doe, dat ik bij het lange inladen de release samples allemaal inkort op 500 ms. Daarna voeg ik er de nagalm aan toe van IR Groningen, gekocht bij SP. Bij het uittesten was deze IR voor mij duidelijk de beste combinatie van warmte en helderheid, het horen van details.
3-Als je deze set ´Surround´ wil beluisteren, bijvoorbeeld met 2 Front Speakers en 2 Rear Speakers, dan kan je de front samples ook naar de Rearspeakers sturen, met andere ingestelde IR waarden, bij HW 5 en hoger. Dat zal wel bekend zijn.
4-Bij HW 4.2 kan punt 3 ook toegepast worden, maar dan via het geluidsprogramma ´Reaper’.

Opmerkingen
1-Het is een 16 bit sample set. Maar met Gert ben ik het eens, dat het verschil tussen 16 en 24 bit, ook door mij, ´niet´ te horen is.
2-Laden met geknipte release samples op 500 msec, nam bij mij maximaal 1,5 GB RAM geheugen in
beslag.
3-Er zijn nu twee Tremulanten. Eén op het bovenwerk en één op het hoofdwerk.
4-Deze Sample set is te gebruiken met:
a. Hauptwerk free versie 4.2.1 (Registers met ‘Single Loop’ en ‘Full release’ laden, bijvoorbeeld.)
b. Hauptwerk versie 4.2.1
c. Hauptwerk versie 5 en hoger
5-Alle toetsen en pedalen per register even nalopen en eventueel een toets/pedaal of pijp bijstellen wat het geluidsniveau betreft. Is bij mij, met alle sample sets, meestal nodig, ook met hoofdtelefoon op.

Tot slot
1-Een vraagje, het is misschien al lang geleden, maar toen die les op school met spreekwoorden, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Wat was daar nu ook weer de betekenis van?
2-Toen ik vroeg aan de vriendelijke eigenaar en schenker van dit oude beestje, Johan van der Waal van Dijk, of ik hem ook aan anderen mocht geven, zei hij, je mag ermee doen wat je wilt.
Ik begreep, dat ze hem eerst wilde opknappen, maar later is hij toch afgekeurd voor alle diensten. Alleen vroeg hij of ik jullie wilde vragen of je wilt kijken op http://www.hauptwerk.nl Daar zijn goede sample sets te vinden. Ook wees hij naar het programma ´Sweelinq´ wat ook onder ons wel bekend zal zijn. En hiermee heb ik gedaan wat hij van mij vroeg.
3-Mocht je interesse hebben voor deze bijgewerkte sample set, dan kun je die downloaden via onderstaande link:

https://www.mediafire.com/file/znebvcc9 ... k.rar/file

Grootte van het download bestand: 1.183.841.071 bytes
MD5 checksum: 1fc25efcf5957e215239de311c889cd4

Heb je de oude versie van de sample set nog op je computer, dan vernieuwd deze update de oude versie bij het installeren.

Veel stichtelijk speelgenoegen toegewenst!

Hartelijke groet,
Thijs
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com